Az idén július elsejétől életbe lépő új szabályozás szerint áfát is kell majd fizetni azon 22 euró alatti küldemények után, amelyek az Európai Unión kívülről érkeznek. A Magyar Posta kíváncsi volt arra, hogy miként vélekednek az emberek az intézkedésről, egyáltalán hallottak-e róla?
Azok, akik rendeltek már online kisértékű terméket az unión kívülről, egyértelműen megfogalmazták, hogy a változás számukra negatív lesz, 57 százalékuk azt is mondta, nem érti, miért van erre szükség.
Több mint kétharmaduk úgy véli, lassabban fognak megérkezni a megrendelt termékek, illetve fennakadásokat okozhat majd az induláskor az új rendszer. A félelmek mögött az állhat, hogy körükben minimális, legfeljebb 20 százalékos azok aránya, akik korábban találkoztak már vámeljárással és esetleg megállapítottak adófizetési kötelezettséget.
A kutatás szerint az e-kereskedelem inkább a férfiak körében népszerű, a válaszadók bevallása szerint gyakrabban vásárolnak nemzetközi webshopokban, mint a nők. Tipikus Európai Unión kívülről vásárlók a 30-39 évesek, a középfokú végzettséggel rendelkezők, a budapestiek és a férfiak. Az online vásárlók évente átlagosan több mint 10 alkalommal rendelnek külföldről, és a rendeléseik kétharmada Kínából érkezik. A 2021. július 1-től életbe lépő uniós áfajogszabályi változás épp ezeket a vásárlásokat érinti, hiszen a Távol-Keletről beérkező küldemények zöme az eddig áfamentes 22 euró alatti értékű kategóriába tartozott.
Az érintett csoport 79 százaléka hallott valamit a változásról, 56 százaléka tud arról, hogy az Európai Unión kívülről rendelt kisértékű termékek után áfát kell majd fizetni.
18 százalékuk tisztában van azzal, hogy ehhez szükséges a vámeljárás, így eljárási díjat is kell fizetni. A válaszadók egyharmada mondta azt, hogy az áfafizetési kötelezettség nem befolyásolja a rendeléseit, 17 százalékuk akár többet is vásárol majd az unión kívülről. 45 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet fog rendelni a szabályozás hatályba lépése után, és 22 százalék azok aránya, akik kijelentették: nem rendelnek unión kívülről.
Mindez előnybe hozhatja a magyar és az európai e-kereskedőket.
A felmérés kimutatta azt is: az érintettek többsége (69 százalék) nem tudja, hogy az unión kívülről érkező termékek teljeskörű áfamentessége uniós szintű jogszabályi változás. Az Európai Unió áfairányelv változását minden tagországnak át kell vezetni a saját törvényeiben - írja közleményében a Magyar Posta.