Az áremelkedés hatására a vásárlók egészségesebb alternatívákat tettek a kosarukba a cukorral teli szénsavas italok helyett. A Cambridge-i Egyetem tanulmányának eredményei ugyanakkor azt mutatták, hogy bár a cukorfogyasztás csökkent, az eladott üdítők mennyisége nem. A fogyasztók továbbra is vásárolják a szénsavas italokat, igaz, azok csökkentett cukortartalmú vagy édesítőszeres változatát.
A 2018 áprilisában hatályba lépett brit cukoradó értelmében, ha az üdítőitalok 100 ml-ben több mint 5 g cukrot tartalmaznak akkor azok árát plusz 18 penny (kb. 80 forint) adóval terhelik, míg 8g / 100ml cukor felett extra 24 pennyt (105 forint) kell fizetni.
A kormány és az egészségügyi szervezetek nem titkolt célja volt, hogy az áremelkedés megakadályozza az embereket a cukros italok megvásárlásában, ami hosszútávon - a remények szerint - a túlsúly csökkenéséhez vezet.
A rendelkezésre nagy szükség volt, mert a szigetország elhízásról szóló számadatai könyörtelenül emelkednek. Az NHS Digital szerint az angol felnőttek több mint egynegyede elhízott. Közülük a férfiak 2 százaléka és a nők 4 százaléka „kórosan elhízottnak" minősül, azaz a testtömeg-indexük meghaladja a 40-et.
A kutatók hosszú időn át a zsírt tekintették a legnagyobb ellenségnek, de az utóbbi évtizedekben egyre nyilvánvalóbbá váltak a túlzott cukorfogyasztás egészségügyi ártalmai.
Rizikófaktora az olyan betegségeknek, mint a cukorbetegség, a szívinfarktus, az agyvérzés, a májelégtelenség és a rák.
Csak az Egyesült Királyságban 3,7 millió ember szenved cukorbetegségben, évente 73.000 ember hal meg szívkoszorúér betegségben, és 40.000 ember agyvérzésben.
Az angliai közegészségügy ezért arra figyelmeztetett, hogy a felnőttek és a 11 év feletti gyermekek legfeljebb 30 g cukrot fogyasszanak naponta.
A Cambridge-i Étrend- és Tevékenységkutató Központ (Cedar) munkatársa, Dr. David Pell elmondta,
a 10 százalékos csökkentés - ami fejenként megközelítőleg heti három teáskanálnaknyinak felel meg - pozitív hatással bír a cukorbetegség és az elhízás által veszélyeztetett lakosság egészségére."
Óriási a különbség a cukor- és kalóriatartalomban az üdítők szokásos és diétás változatai között. Például egy 330 ml-es Cola light dobozban nincs cukor és csak 1 egységnyi kalória van, szemben a klasszikus változatban található 35 g cukorral (7 teáskanál) és a 139 kalóriával. Utóbbiban a cukor 10,6 g / 100 ml koncentrációban van jelen.
Magyarországon a világon elsőként adóztatták meg a cukros üdítőitalokat. A 2011. évi CIII. törvény a népegészségügyi termékadóról a kormányzat komplex népegészségügyi intézkedéscsomagjának részét képezte. Az adó hatálya alá estek az
előrecsomagolt, egészségügyi kockázatot hordozó, magas cukor-, sótartalmú és egyes koffeintartalmú termékek, amelyek nem alapvető élelmiszerek (üdítőitalok, energiaitalok, cukrozott készítmények, sós snackek, ízesített sörök és egyéb alkoholos italok)."
A magyarországi szabályozás mintájára az adót felvezették az Európai Bizottság jó gyakorlatokat összegző adatbázisába is.