Ez az öt legszennyezettebb levegőjű nagyváros most

légszennyezés, India
Az ilyen szmog gyakori az indiai nagyvárosokban
Vágólapra másolva!
Az ENSZ nemrég kiadott jelentéséből kiderül: percenként nagyjából 13-an vesztik életüket olyan betegségben, amely közvetlenül vagy közvetve, de kapcsolatban áll a levegő károsanyag-tartalmának emelkedő mértékével. A téma kapcsán összeszedtük, mely városok számítanak a legszennyezettebbnek a világon.
Vágólapra másolva!

Delhi (India)

India második legnagyobb metropoliszában, a nagyjából 25 millió lakosú Delhiben régóta visszatérő (vagy inkább állandósult?) probléma a légszennyezettség. 2019 novemberében a helyzet odáig fajult, hogy oxigénbárok nyíltak, ahol 4-6 dollárnak megfelelő összegért 15 percnyi adagot lehetett vásárolni a tiszta levegőből.

Az ilyen szmog gyakori az indiai nagyvárosokban. Forrás: AFP/Narinder Nanu

Ulánbátor (Mongólia)

Mongólia fővárosában a problémát az okozza, hogy a rendkívüli, akár -40 Celsius fokot is
meghaladó hidegben a szegénynegyedek és a várost körülvevő sátortáborok lakói a számukra
legolcsóbb fűtési formával, tehát feldolgozatlan szénnel, fával, műanyaghulladékkal és
gumiabronccsal fűtenek.

Dakka (Banglades)

Dakka gyakran szerepel a világ legélhetetlenebb városainak listáján, és ennek csak az egyik
oka a légszennyezettség. A rossz energia- és vízellátást csak tetézi a szegénység és a
közbiztonság hiánya.

Banglades fővárosa, Dakka, 54,3 millió lakossal. Forrás: Shutterstock

Szöul (Dél-Korea)

Dél-Koreában 2019-ben már rendkívüli parlamenti intézkedéseket hoztak a
légszennyezettség visszaszorítására. Szöulban ennek megfelelően rendszeresek a
járműhasználatot érő korlátozások, a széntüzelésű erőművek működését időszakosan
csökkentik, és az építkezések üteme is lelassult.

Szöul. Forrás: Europress/Getty Images

Hanoi (Vietnam)

Egy 2019-es statisztika szerint Hanoi nagyjából 8 milliós lakosságára közel 5 millió robogó és félmillió autó jut, ez pedig nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a vietnami főváros levegőjének minősége az egészséges érték alá kerüljön.

A tervek szerint a szennyezés csökkentésére 2030-ig a városból végleg kitiltják a motorkerékpárokat.

Magyar viszonylatban Miskolc környékén a legrosszabb minőségű a levegő, de Budapesten és Szegeden sem sokkal jobb a helyzet.

Egy új kutatás szerint a légszennyezettség nem kevesebb mint 15 százalékkal növeli a koronavírusos megbetegedések halálozási rátáját, ennek fényében pedig érdemes nemcsak a járványintézkedéseket betartani, hanem megtenni a megfelelő lépéseket a levegő tisztaságának megőrzésére is. A kerékpár vagy a tömegközlekedés használata, esetleg a séta ideális helyettesítője az autóknak, de a zöld területek, fák, növények ápolása, fenntartása szintén óriási segítség lehet - hívja fel a figyelmet egy közösségi kezdeményezés Origóhoz eljuttatott közleménye.