Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Cipőt inkább boltban vennének az emberek, minden mást az interneten

Macy's, amerikai luxus áruház
NEW YORK, NY - NOVEMBER 23: People shop at the Macy's flagship store on 34th St. on Black Friday on November 23, 2018 in New York City. The day after Thanksgiving, Black Friday is considered to be the start of the holiday shopping season, with shoppers heading to stores and online for deals. Stephanie Keith/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A járvány valószínűleg idén maga alá temeti az akciók ünnepét, a Black Friday-t. Legalábbis a vásárlók többsége a korábbinál még tudatosabban készül az év végi leárazásokra: tisztában vannak azzal, hogy a kereskedők még több leértékelésre kényszerülnek, így sokán kivárnak a vásárlással és elhúzzák a teljes karácsonyi szezonra. Jagodics Rita kereskedelmi marketingszakember az utóbbi évek egyik legsajátosabb karácsonyi időszakát vizsgálta a vevők és a cégek szemszögéből.
Vágólapra másolva!

A több, mint 1000 fős vásárlói, valamint több mint 500 fős vállalati kutatás alapján az derült ki, hogy idén a vásárlók több, mint fele, 52% a Black Friday napján és karácsony előtt is vásárolna.

- mondta a szakember. Egyébként a válaszadók mindössze 12%-a tervezi azt, hogy csak a Black Friday napján veszi meg a karácsonyi ajándékokat.

Black Friday az Egyesült Államokban Forrás: AFP/Anadolu Agency/Mohammed Elshamy

Fontos azt is hozzátenni, hogy a járvány miatt felborult a kereskedelem is. A beragadt árukészletek miatt nagyon sok az akció. Olyannyira, hogy a Black Friday egyszerűen nem emelkedik ki - magyarázta Jagodics Rita, hozzátéve, hogy ráadásul

sokan csalódtak az elmúlt években a Black Friday-ben, mert nem kaptak akkora kedvezményeket, mint amekkorát vártak.

Érdekesség, hogy a cégeknek is erős kétségei vannak a Black Friday-jel szemben. A megkérdezett vállalkozások mindössze 20%-a mondta azt, hogy biztosan részt vesz az akciókban, míg több mint 60% egyáltalán nem csatlakozik a Black Friday-hez. A legaktívabbak a kereskedők lesznek, ám közülük is csupán mintegy 35% tart majd akciót a Fekete Pénteken. Ez alapján

hiszen a nehéz gazdasági helyzet, az általánosságban megfigyelhető spórolás miatt valószínűleg jelentős készletek ragadhattak bent, halmozódhattak fel egyes kereskedőknél - tette hozzá Jagodics Rita.

Ugyanakkor az a kereskedő, aki eddig nem erősített az online jelenlétén, nagyon komoly bajba kerülhet az év hátralévő részében.

A vásárlók harmadát ugyanis visszatartja a járvány attól, hogy az üzletekben vásároljon.

Míg 44%-ot közepesen tart vissza. Csupán a vevők alig több, mint ötöde mondta azt, hogy a pandémia ellenére is hajlandó bemenni a boltokba a karácsonyi ajándékért. A szakember szerint továbbra sem lehet eléggé hangsúlyozni a kereskedők számára azt, hogy erősítsék az internetes jelenlétüket, fejlesszék a webáruházukat és erőteljesen kommunikálják a járvány miatt meglépett óvintézkedéseiket.

Forrás: AFP/Getty Images/Stephanie Keith

Olyannyira erősödik idén az online vásárlás az ünnepi időszakban, hogy az emberek 20%-a kizárólag online szerzi majd be az ajándékokat, míg 57% többet fog vásárolni online. A korábbi kutatásunkból az is kiderült, hogy a tavaszi első hullám idején kialakult online vásárlási kedv csökkent a nyár folyamán, amikor enyhítettek a korlátozásokon. Ám most, a korlátozások újbóli erősödésével az online vásárlások erősödésére is számítunk - mondta a szakértő, hozzátéve, hogy a kizárólag offline értékesítésre számító kereskedők valószínűleg komoly bajba kerülhetnek.

A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a cipőboltok és ruházati üzletek azok, amelyek továbbra is számíthatnak a vásárlóikra.

A válaszadók több mint 56%-a a cipőt, míg 49% pedig a ruhát jelölte meg, mint olyan terméket, amit nem vásárolna online. De 24% a bútort is inkább offline megvásárolható terméknek jelölte meg.

Az év végi leértékelések mértékével kapcsolatban 38% nem számít változásra a tavalyi évhez képest, mig szintén 38% nagyobb akciókra számít. A válaszadók közel negyede ugyanakkor a tavalyinál kisebb mértékű leárazásokra készül. Ehhez képest a Black Friday-en résztvevő cégeknek csupán a tizede tervezi azt, hogy növelni fogja a leértékelés mértékét. Több, mint 83%-uk nem változtat a tavalyihoz képest.

Black Friday Németországban Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Bodo Marks

Az is kiderül a felmérésből, hogy a hagyományos egynapos Black Friday javarészt már a múlté.

A vállalkozások majdnem 70%-a többnapos kampányt tervez.

Ráadásul a többségük, 50,7% csak webáruházban és online tervezi a Black Fridayt, míg 39% minden platformon akciózik. Ennek érdekében előkészületek is zajlottak: a cégek fele fejlesztett az online marketingen (webáruházzal több mint 19%, online megjelenéssel több mint 30%). Érdekesség, hogy továbbra is vannak olyanok, akik kizárólag személyes értékesítésben gondolkodnak: minden tizedik cég csak offline ad kedvezményt. Ők viszont valószínűleg komoly bajban lesznek majd - állította Jagodics Rita.

A cégek jelentős részénél úgy gondolják, hogy az embereket visszatartja majd a járvány attól, hogy az év végi ajándékokat az üzletekben szerezzék be. 44% úgy gondolja, hogy sokan félnek a járványtól, közel 30% pedig arra készül, hogy a félelem miatt biztosan online vásárolnak majd az emberek. A szolgáltatók egyébként a legszkeptikusabbak: a harmaduk úgy gondolja, hogy a járvány miatt nem mennek majd vásárlók az üzletekbe.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről