Fontos információk derültek ki a 3-as metró meghosszabbításáról

felújított metrószerelvény M3 metró metro BKK BKV Tarlós István főpolgármester közlekedés tömegközlekedés
Forgalomba áll az első felújított metrószerelvény az M3-as vonalon. Tarlós István főpolgármester. 2017.03.20.
Vágólapra másolva!
Nemrégiben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) lakossági fórumot tartott, amelyen a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításáról és ennek feltételeiről volt szó. A közlekedési központot Rácz Zoltán projektvezető, a FŐMTERV-et Schulek János műszaki igazgató, tervező és Szaló Csaba generáltervező, a IV. kerületet pedig Mártonffy István főépítész képviselte. 
Vágólapra másolva!

Rácz Zoltán előadásában kiemelte, hogy a BKK a fővárosi önkormányzattól arra kapott felhatalmazást, hogy elkészítse a tervezett metróhosszabbítás engedélyezési terveit, minden szükséges engedélyt megszerezzen, illetve részletes megvalósíthatósági tanulmányt készítsen a projekt számára, ami egyben a jövőbeli európai uniós támogatás alapfeltétele is. A projektvezető részletesen bemutatta a tervezett nyomvonal leendő állomásainak sajátosságait. Emlékeztetett, hogy

jelenleg a metró keretalagútja nem Újpest-Központnál, hanem a Virág utcánál ér véget.

Az első állomást innen nem messze, a Rózsa utcánál alakítanák ki, amelyhez egy parkolóból és biciklitárolóból álló mikromobilitási pont is épülne - emeli ki az Újpest.hu lakossági fórumról készített összefoglalója.

  • A korábbi tervektől eltérően az építkezés az Árpád út zöldfelületeit is jobban kímélné: a vonal délebbre húzásával az út északi járdája mellett lévő fasor teljes egészében érintetlen maradna.
  • A munkálatok a víztorony környékét is érintenék: a Hídláb utcánál, a Szilágyi térnél és a Dobó utcánál álló, 1984 óta szanálásra váró ingatlanokat elbontanák és az újpesti önkormányzat dönthet majd arról, hogy milyen típusú közterület létesüljön a helyükön.
  • A bontással az Árpád Úti Felüljáró forgalmi rendje is egyszerűsödne: egy jelzőlámpás, teljesértékű forgalmi csomópont jöhetne létre, közvetlen felhajtási lehetőséggel az Istvántelki útról.
  • A Szilágyi utca és a MÁV-terület között, a vasúti megálló alatt kapna helyet a Rákospalota-Újpest megálló, ahol az agglomerációból vasúttal érkezők zökkenőmentesen, közvetlenül szállhatnának át a metróra.

Az állomás közvetlen északi szomszédságában, de a MÁV és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. külön projektjének keretében P+R parkolókat alakítanának ki.

Felújított metrószerelvény az M3-as vonalon Fotó: Polyák Attila - Origo

A metró ezt követően érkezne a felszínre, a villamos eleve a metrószerelvények számára kialakított nyomvonalára. Ennek következtében a 14-es villamos már nem közlekedne Káposztásmegyer felé, a vasútállomástól a Lehel tér felé pedig szerepét a 12-es villamos venné át.

A következő komoly átalakítás a Töltés utca és a Szilágyi utca keresztezésénél várható.

A tervek szerint a két utca közvetlen kapcsolata megszűnne, mivel a metróvonalat szintben tilos keresztezni. Ennek kiváltására a végállomásnál, a Megyeri út és a Dunakeszi út összekötésével hoznának létre egy, a metró és a vasút alatt áthaladó, komplex közlekedési csomópontot. Az eddigi Töltés utcai kereszteződést pedig egy kerékpáros és gyalogoshíd váltaná föl.

Fontos időpont derült ki a 3-as metró meghosszabbításáról

Nyáron megkezdődhet a 3-as metróvonal káposztásmegyeri meghosszabbításának tervezése. Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére a - kormány és a Fővárosi Önkormányzat által a tavaly novemberben a fővárost érintő ügyek közös előbbre vitele szándékával létrehozott - Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa egyetértett azzal, hogy elindítsák a 3-as metróvonal északi meghosszabbításának tervezését.A főpolgármester támogatásával a Fővárosi Közgyűlés február 20-i döntésével a tervezési munkák megkezdéséhez nettó 1,2 milliárd forintot biztosított a fővárosi költségvetésben.

A projektvezető hozzátette: ezen a szakaszon kezd elválni a metró nyomvonala a villamosétól, és egyre inkább „ráhúzódni" a vasúti pályára. Azt is kifejtette, hogy a Külső Szilágyi út és a vasút közti területet innentől a Megyeri út vonaláig egy tervezett járműtelep részére szabályozták ki.

  • Az Óceánárok utcai állomás lenne az első felszíni megálló, ami a jelenlegi villamosmegállótól kissé északabbra helyezkedne el. Itt az Árokhát utca vonalában, a leendő megálló déli végénél, épülne egy kerékpáros és gyalogos átjáró a XV. kerület felé.
  • A Bőröndös utcai állomás káposztásmegyeri oldalán az északi és déli kijáratok is a jelenlegi villamosmegállókhoz futnának ki a Külső Szilágyi útra. A XV. kerület felé a Székely Elek útnál létesítenének egy új gyalogos-kerékpáros átkelőt.
  • Az utolsó megálló a Megyeri úti végállomás lesz, amit az eredeti tervekkel ellentétben nem a Megyeri út déli, hanem az északi oldalára akarnak felépíteni. Ezzel a sokkal logikusabb megoldással nem vágnák el a megállót a lakóteleptől.
A 3-as metro meghosszabbított vonalának csak egy része halad majd a földfelszín alatt Fotó: Polyák Attila - Origo

A végállomásnak mind a káposztásmegyeri, mind a rákospalotai oldalán P+R parkolókat alakítanának ki. A helyi és távolsági buszok számára is megállót alakítanak ki a közvetlen szomszédságában, ám ez nem buszvégállomás lesz. A végállomásnál tervezik egy vasúti megállóhely létesítését is, ám ez csak akkor épülhet meg, ha a MÁV négyvágányossá tudja alakítani a 70-es vasútvonalat, ami viszont már nem a metróprojekt keretébe tartozik.

Szaló Csaba szerint a kivitelezési munkálatok úgy is legalább 6 évet vesznek majd igénybe, hogy csak a meghosszabbított vonal egy része halad majd a kéreg alatt. Schulek János pedig hozzátette: az új szerelvények eleve halkabbak, mint a jelenleg a vonalon közlekedő villamos, a plusz zajvédelemmel együtt pedig a lakóknak nem kell aggódniuk a kellemetlen hangok miatt.