Éhbérért készítik a Spice Girls pólóit

Dockyard Labour in Bangladesh Ship Dhaka Bangladesh Labour work working dockyard SHIPYARD day labour risk unsafe build INDUSTRY
Child worker sleep in workshop in a dockyard in the side of Buriganga River at Dhaka August 2, 2017. The laborers work in the dockyard without proper safety measures and unsafe conditions. Mostly the Local Ships are built and repair in this place. Ship repair, Sewage from the city, oil spills from boats and chemicals from industry have all led to pollution in the Burigonga River. (Photo by KM Asad/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A Spice Girls brit együttes bejelentette: kivizsgáltatja, hogyan bánnak a nőkkel abban a bangladesi gyárban, ahol jótékonysági célokra szánt pólóikat készítik.
Vágólapra másolva!

A The Guardian című brit napilapban megjelent oknyomozó anyag szerint a zenekar jótékonysági célokra gyártott pólóit előállító bangladesi gyárban a dolgozók óránként mindössze 35 pennyt (mintegy 130 forintot) keresnek, zaklatják és sértegetik őket, ráadásul naponta akár 16 órát is dolgozniuk kell.
A pólókat kereskedelmi forgalomban 20 fontért (mintegy 7200 forintért) értékesítik. Az együttes az akcióval a Comic Relief nevű brit jótékonysági szervezetnek gyűjt a nemek közötti egyenlőség elősegítését célzó kampányra.

A pólók elején az IWannaBeASpiceGirl (SpiceGirlAkarokLenni) felirat, míg hátsó oldalán a „gender justice" (nemi igazságosság) kifejezés olvasható.

A Spice Girls szóvivője elmondta, hogy mindannyiukat megdöbbentették a pólók előállításának körülményeiről szóló állítások, ezért az együttes tagjai személyesen finanszíroznak egy független vizsgálatot a bangladesi gyár munkakörülményeivel kapcsolatban.

Illusztráció Forrás: NurPhoto/KM Asad/NurPhoto/Km Asad

A Comic Relief hozzátette: mind szervezetük, mind az együttes ellenőrizte, hogy a pólók beszerzésével megbízott cég, a Represent etikus módon előállított termékeket biztosít-e. A cég azonban a tudtuk nélkül később megváltoztatta a pólók előállítási helyét. A Comic Relief közlése szerint a kereskedő vállalta a teljes felelősséget azért, hogy milyen beszállítót választ.

A pólókat előállító bangladesi gyár dolgozói arról számoltak be a The Guardiannek, hogy amellett, hogy túlórára kényszerítették őket, akkor is dolgozniuk kellett, ha rossz egészségi állapotban voltak, ráadásul szóbeli bántalmazásokat is el kellett szenvedniük.

Az alacsony bérek és a nyugati országokkal kötött kereskedelmi megállapodások révén a ruhaipar adja Banglades exportjának mintegy 80 százalékát.

Forrás: NurPhoto/Sony Ramany/NurPhoto/Sony Ramany

Jól tudjuk, hogy a Spice Girls esete egyáltalán nem egyedi, hiszen jó néhány ilyen botránytól volt már hangos az elmúlt években a világsajtó.

Ilyen esetekről rántotta le a leplet a közelmúltban a Sweatshop – Halálos divat című film, amelyből kiderül, hogy a legismertebb márkák - Benetton, Mango, Gap, Nike, Victoria's Secret, Calvin Klein, H&M, stb. - is ilyen helyeken készíttetik a termékeiket.

Forrás: NurPhoto/Masfiqur Sohan/NurPhoto/Masfiqur Sohan

A Blikk összefoglalója szerint a film talán leginkább retinába égő, emblematikus jelenete, amikor divatfotókat készítenek a dolgozókkal közösen, egy táblát tartva. Az első képeken a munkások láthatók, kezükben egy táblával, amin az a felirat olvasható, hogy mennyiért készítették a rajtuk levő ruhát, a másodikon pedig ugyanabban a ruhában már egy-egy blogger látható, viszont a táblán már azzal az árral, amennyiért a boltokban megveszik a ruhát (ez az árkülönbség átszámolva 9-10 ezer forintos).

A film kifejezetten a sweatshop jelenség bemutatására irányult: sweatshopnak nevezik azon üzemeket, amelyek a fejletlen országokban kevesebb mint napi 1000 forintért dolgoztatnak munkásokat, majd az ott elkészült termékeket a világ másik felén hatalmas haszonnal eladják.

A világon manapság több mint 150 millió, 5 és 14 év közötti gyermek kénytelen dolgozni. A legtöbben, mintegy 28 milliónyian, Indiában élnek.

Kérdés, hányan tudnak közülük arról, hogy június 12-e a gyermekmunka-ellenes világnap.