Dollármilliárdos károk a digitális hirdetések piacán

abstract activity advertising attachment black communicate communication computer concept connection data design digital download education electronic email entertainment file film fun hobby inbox information interest internet laptop learn media movie mul
25441564 - a laptop has many objects projecting out of the screen on a black background with glowing light.
Vágólapra másolva!
Óriási károkat okoznak a digitális hirdetések piacán az álfelhasználók profiljai és az apró, de annál kártékonyabb, hamis kattintásokat generáló algoritmusok, a botok. Egy friss jelentés szerint, a globális veszteség mintegy 9 százaléka egyetlen országhoz, Indiához köthető - írja a Quartz.
Vágólapra másolva!

A TechARC nevű piackutató vállalat szerint, 2018-ban Indiában történt a "digitális hirdetési csalások" mintegy 9 százaléka.

Ezek összesen 1,63 milliárd dollárnyi kárt okoztak ezen a piacon Indiában.

Ez több mint 456 milliárd forintnak felel meg.

Ennyit vesztettek a hirdetők azon, hogy a különöböző, diigitális csatornákon megvalósított hirdetési kampányaikat álfelhasználók, botok befolyásolták. Ezek az eszközök jellemzően azt a célt szolgálják, hogy kattintásokat generáljanak, például egy adott banneren vagy a legnagyobb keresőoldal, a Google találati listájában. A hamis kattintások pedig a hirdető részéről a hirdetésre szánt, előzetesen meghatározott költségkeretet fogyasztják.

Illusztráció Forrás: Origo

"A digitális hirdetések világában a csalás jelentősége oly mértékben elharapódzott, ami már a marketingkiadások visszafogásához vezet, ezáltal pedig veszélyezteti az egész digitális átállásaunkat is" - fogalmazott jelentésük bemutatásakor Faisal Kawoosa, az elemzőcég alapítója és vezető analítikusa.

A riportból az is kiderül, hogy a károk felét egyetlen szektor, az e-kereskedelem szenvedte el.

Itt egyaránt jelent van az, amikor a vásárlókat több különböző, de lényegében egy vállalathoz tartozó oldal között irányítják oda-vissza a szerverek, és az a jelenség is, amikor hamis felhasználói profilok miatt, egy webáruház tulajdonosának alaptalanul tűnhet úgy, hogy megnövekedett látogatóinak, illetve vásárlóinak száma.

Az e-kereskedelmi oldalak után az ilyen csalásokkal leginkább érintett területek közé tartoztak a szabadő eltöltésével és az utazással kapcsolatos oldalak, majd a játékokat és szórakoztató tartalmakat kínáló portálok, a banki-pénzügyi oldalak, végül az egészségmegőrzéssel foglalkozó és gyógyászati eszközöket kínáló, és a máshova be nem sorolt weblapok.

Az indiai hirdetők összesen költségvetésük mntegy 17 százalékát költötték digitális reklámozásra 2017-ben. Ez az arány a modellezés szerint 2020-ra 22 százalékra emelkedik. Az előrejelzések szerint azonban a csalások volumene is növekszik, köszönhetően a mind kifinomultabbá váló eljárásoknak.

A cégek több módon próbálnak védekezni az ellen, hogy hamis felhasználók fosszák meg őket hirdetési büdzséjüktől a valódi vásárlók helyett.

Történnek kezdeményezések arra, hogy legyenek nyilvános feketelisták azokról a csaló oldalakról, melyeken nem ajánlatos hirdetni, és ugyanígy az ellenkezőjéről, a hirdetési ajánlható oldalak nyilvántartásáról.

A digitális hirdetések piacát uraló Google csak tavaly 320 ezer hirdetőt tiltott ki az úgynevezett display-hálózatáról, mert azok megsértertték a vállalat vonatkozó irányelveit. Az egyik indiai légitársaság pedig a közösségi médiában kezdett ellenkampányba, amikor a vállalat nevében hamis hirdetések jelentek meg állásajánlatokról vagy ingyenes repülőjegyekről.