A gazdaságkutató intézet szeptemberi becsléséhez képest a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az első két negyedév adatát 0,1– 0,1 százalékponttal felfelé korrigálta. E tényezőket figyelembe véve a gazdaságkutató intézet 4,6 százalékra felfelé módosította a 2018-as növekedésre vonatkozó prognózisát.
A növekedés motorját idén a fogyasztás és a beruházás bővülése jelenti.
A háztartások fogyasztási kiadásainak volumene 5,4 százalékkal nőhet 2018-ban, ehhez elsősorban a nettó bérek átlagosan 11,3 százalékosra becsült emelkedése járul hozzá, amit a munkaerőhiány mellett a szociális hozzájárulási adó összességében 2,5 százalékpontos csökkentése, a minimálbér és a garantált bérminimum 8, illetve 12 százalékos emelkedése, illetve az állami szféra bérrendezései segítenek elő.
A beruházások a korábban vártnál nagyobb mértékben, 16,7 százalékkal bővülhetnek idén. Ehhez az állami és a magánszféra uniós és saját forrásból végrehajtott beruházásai járulnak hozzá, amelyeket az alacsony kamatkörnyezet is segített. A beruházásokhoz kapcsolódóan érdemes kiemelni, hogy az építőipar hozzáadott értéke az előző év azonos időszakához képest 27,5 százalékkal nőtt, tehát az ágazat a munkaerőhiány mellett is növekedni tudott.
A külkereskedelmi mérleg alakulása ezzel szemben nem tud hozzájárulni a növekedéshez 2018-ban.
A gazdaságkutató becslése szerint az export 5,4, míg az import 7,1 százalékkal bővül éves összehasonlításban. Az export növekedését lassítja a külső kereslet alacsony emelkedése, miközben a fogyasztás és a beruházások bővülése az import emelkedéséhez vezet.
Szintén felfelé, 3,9 százalékra módosult a 2019-re vonatkozó növekedési várakozás. A növekedést nagyban elősegítheti a fogyasztás volumenének 4,4 százalékosra, illetve a beruházások 9,0 százalékosra prognosztizált emelkedése.
Az előbbit elsősorban az átlagbér 10 százalékra becsült, vagyis a várható inflációt jelentősen meghaladó növekedése eredményezi.
A beruházások kapcsán az uniós források felhasználása mellett fontos kiemelni az elmúlt időszakban bejelentett nagyvállalati beruházásokat, illetve a kormányzati fejlesztéseket. Az október végéig építési engedéllyel rendelkező lakások az Országgyűlés döntése értelmében a kedvezményes 5 százalékos áfakulccsal épülhetnek meg, így ez több tízezer új lakás megépítését segítheti elő a családi otthonteremtési kedvezménnyel együtt 2019 után is.
Az export bővülése jövőre 5,5, míg az importé 5,4 százalékos lehet, így a Századvég Gazdaságkutató várakozásai szerint jövőre a külkereskedelmi egyenleg növekedésének hatása semleges, esetleg kismértékben pozitív lehet.
Az olajár növekedésének, illetve a forint gyengülésének hatására az infláció októberre 3,8 százalékra emelkedett, így megközelítette a jegybanki inflációs célsáv felső határát. Novemberre azonban az olajárak csökkenése miatt a pénzromlás mértéke drasztikusan, 3,1 százalékra mérséklődött.
Figyelembe véve, hogy az olaj világpiaci jegyzési ára az elmúlt időszakban csökkent, a jövő évre várt infláció a korábban vártnál alacsonyabb lehet.
Így a 2018-ra vonatkozó inflációs prognózisát a gazdaságkutató 0,1 százalékponttal, 2,9 százalékra emelte, míg a 2019-es előrejelzést 0,2 százalékponttal, 3,0 százalékra mérsékelte.
A pénzromlás üteme tehát éves átlagban várhatóan megfelel a jegybanki célnak. A novemberi inflációs adat eredményeként a Magyar Nemzeti Bank várhatóan nagyon rövid távon nem kényszerül a monetáris kondíciók érdemi szigorítására, erre várhatóan csak az Európai Központi Bank 2019 nyarán történő kamatemelését követően kerülhet sor.
Az előrejelzés kapcsán a következő legfontosabb kockázati tényezőket érdemes kiemelni:
Táblázat: A főbb makrogazdasági változók várható alakulása
2017 | 2018 | 2019 | |
Bruttó hazai termék (volumenindex) | 4,1 | 4,6 | 3,9 |
A háztartások fogyasztási kiadása (volumenindex) | 4,7 | 5,4 | 4,4 |
Bruttó állóeszköz-felhalmozás (volumenindex) | 18,2 | 16,7 | 9,0 |
Kivitel volumenindexe (nemzeti számlák alapján) | 4,7 | 5,4 | 5,5 |
Behozatal volumenindexe (nemzeti számlák alapján) | 7,7 | 7,1 | 5,4 |
A külkereskedelmi áruforgalom egyenlege (milliárd euró) | 8,1 | 5,8 | 4,9 |
Fogyasztói árindex (%) | 2,4 | 2,9 | 3,0 |
A jegybanki alapkamat az időszak végén (%) | 0,9 | 0,9 | 1,2 |
Munkanélküliségi ráta (%) | 4,2 | 3,7 | 3,4 |
A nominális bruttó átlagkereset alakulása (%) | 12,9 | 11,3 | 10,0 |
A folyó fizetési mérleg egyenlege a GDP százalékában | 3,3 | 2,1 | 1,9 |
Külső finanszírozási képesség a GDP százalékában | 4,3 | 4,8 | 4,6 |
Az államháztartás ESA-egyenlege a GDP százalékában | -2,2 | -1,7 | -1,6 |
GDP-alapon számított külső kereslet (volumenindex) | 2,4 | 2,2 | 1,9 |
Forrás: MNB, KSH, Századvég-számítás