Nincs többé különbség az unióban a netes rendelések között

Online Retailers Offer Holiday Sales On "Cyber Monday" Business Finance and Industry SAN ANSELMO, CA - NOVEMBER 27:  In this photo illustration, an ad seen on the Best Buy website for a Cyber Monday sale is displayed on laptop computers on November 27, 20
SAN ANSELMO, CA - NOVEMBER 27: In this photo illustration, an ad seen on the Best Buy website for a Cyber Monday sale is displayed on laptop computers on November 27, 2017 in San Anselmo, California. Cyber Monday will likely be the biggest shopping day in U.S. e-commerce history with an expected $6.6 billion in sales. (Photo Illustration by Justin Sullivan/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Tavaly az európaiak 57 százaléka vásárolt a neten, harmaduk egy másik európai uniós ország kereskedőjétől szerette volna beszerezni a kívánt terméket. Ez azonban nem mindig sikerült, a magyarok gyakran szembesültek azzal, hogy nem fogadják el a rendelésüket. Mostantól ez valószínűleg másképp lesz.
Vágólapra másolva!

A területi alapú korlátozás egyik formája, amikor a kereskedők más tagállamban élő vevők számára korlátozzák a weboldalukon történő vásárlást vagy szolgáltatások megrendelését, pl. megadott lakcím vagy a bankkártya kibocsátási helye miatt nem fogadják be a rendelést. Még az is előfordulhat, hogy a felhasználó IP címe miatt számára egy adott oldalon egyáltalán nem elérhetőek a szolgáltatások vagy a termékek.

2018. december 3-án azonban életbe lépett egy új uniós rendelet, amely lebontja a területi korlátozásokat.

Illusztráció Forrás: Getty Images/2017 Getty Images/Justin Sullivan

A kereskedőknek ez év végétől biztosítaniuk kell, hogy az EU-ban minden vevő teljeskörűen és azonos feltételekkel férhessen hozzá a weboldalukhoz (online interfész). Nem alkalmazhatnak olyan technológiát például, amellyel a vevő tényleges tartózkodási helye meghatározható (például IP cím vagy navigációs műholdrendszerből nyert koordináták alapján).

Tilos továbbá a vevőt átirányítani az online interfész egyik verziójáról egy másik verzióra, kivéve, ha ehhez a vevő maga hozzájárul.

„Pusztán azért, mert a vásárló egy másik tagállamból rendel vagy veszi igénybe a szolgáltatást nem lehet a vásárlók között különbséget tenni. Ez nem jelenti azt, hogy pl. Franciaországból köteles egy kereskedő megoldani a szállítást Magyarországra vagy Romániába is. De mondjuk, ha egy kereskedő 100 kilométer sugarú körben vállal kiszállítást akkor az nem állhat meg az országhatárnál, csak azért, mert más tagállamba viszi az árut. Ezzel az EU az egyik legalapvetőbb szabadság elvének az áruk és a szolgáltatások szabad áramlásának szerez érvény végre az online világban" – mondta Bitai Zsófia reklámjogi és GDPR szakértő.

Illusztráció Forrás: Origo

A kereskedőknek a más uniós tagállami vevőket ugyanúgy kell kezelniük, mint a belföldi vásárlókat. Biztosítaniuk kell, hogy a vevők pontosan ugyanolyan feltételekkel – ideértve az árakat és a kiszállítási feltételek is – jussanak hozzá az árukhoz és szolgáltatásokhoz, mint az abban a tagállamban lakóhellyel rendelkező vevők, amelybe az árut kiszállítják, vagy azt átveszik.

– figyelmeztet a szakértő.

A kereskedők a fentieken túlmenően nem különböztethetik meg a vevőket bank- vagy hitelkártyájuk kibocsátási helye alapján.