Kína megpróbálja uralni a hajhosszabbítás üzletét is, különösen Afrikában, kiszorítva ezzel a piacról Indiát - írja a Quartz.
Afrika egyes országaiban különösen népszerűek a hajtoldások, a vásárlók pedig előnyben részesítik azokat a megoldásokat, melyek valódi emberi hajból készülnek. Például Szenegál fővárosának, Dakarnak egyik kedvelt hajmanufaktúrája, a Chez Aida, kizárólag emberi hajat használ hosszabbításainak és parókáinak készítéséhez. Kérdés: ez és a hasonló szalonok, helyt tudnak-e állni az ezen a területen is gőzerővel nyomuló, gyengébb minőségű, mesterséges anyagokból készülő toldalékokat kínáló kínai kereskedőkkel szemben?

Dollármilliárdos piac az afrikai szépségápolásé
Afrika szépségápolási, kozmetikai piaca dollármilliárdos értékű. A kontinensen eddig különösen az indiai cégek voltak aktívak a külföldi vállalatok közül, illetve a helyi cégek beszállítóiként. Ezek közül nem egy annak köszönhette sikerét, hogy olyat kínált a vásárlóknak, amikre azoknak szükségük van
valódi, jó minőségű emberi hajat azoknak, akik hajhosszabbítást vagy épp parókát szeretnének készíttetni maguknak.
Body Wave Human Virgin Hair#bodywave#humanhair#virginhair#hairextensions#hairbundlepic.twitter.com/gyynqqLxaW
— Excellentvirginhair (@Excellent_hair_) 2018. szeptember 17.
Az eddig magabiztosan működő indiai cégeket azonban az utóbbi időben mind nagyobb aggodalommal töltik el a kínai társaságok jelenléte. Ezek a cégek gyakran tisztázatlan forrásból származó, illetve mesterségesen előállított hajpótlékkal próbálnak erősödni az afrikai fogyasztóknál.
Ennek előzménye a 2000-es évek első felére tehető: ekkor lépett be Kína az indiai hajaukciós piacra, és kezdte felvásárolni az Indiából, Brazíliából, illetve az Egyesült Államokból érkező portékát, mégpedig végeláthatatlan mennyiségben. Így manapság - állítja a Szenegálból érkező beszámoló - a haj mint alapanyag lényegében mindig Kínából érkezik a felvevő afrikai országokba, akkor is, ha a haj eredetileg Indiából vagy Dél-Amerikából származott.
A problémát is ez jelenti egyben: a kínai cégek ugyanis előszeretettel értékesítik indiai vagy brazil hajként azt is, amely valójában Kínából származik.
Ezzel megtévesztik vásárlóikat, mivel az afrikaiak többsége ragaszkodik a már megismert indiai hajminőséghez, és nem szívesen cserélnék le azokat a gyengébb, "fapados" minőségű, ellenőrizetlen forrásból származó, vagy épp műhajakra.

Egyre kérdésesebb a minőség
A kínai hajpótlékok - mint termékek - ugyanakkor egyre kifinomultabbak lesznek, és a rutintalan hajszobrász, vagy épp fogyasztó, mind nehezebben tudja azokat megkülönböztetni a valódi emberi hajtól. A szenegáli fővárosban is megszaporodtak azok az árusítóhelyek, ahol változatos típusú, illetve színű hajkiegészítőket kínálnak - noha az afrikai vásárlók eddig, érthető módon, szinte kizárólag a természetes feketét és más sötét árnyalatokat kedvelték.
Az üzlet pedig óriási.
Ugyan pontos statisztikák nem állnak az afrikai szegmensről rendelkezésre, de például az Euromonitor 2015-ben, csak a dél-afrikai térségre nézve, 450 millió dollárra tette az üzlet éves nagyságrendjét.

Más becslések a teljes globális nagyságrendet
2 milliárd dollárra (540 milliárd forintra) teszik éves szinten, amely 2025-re, döbbenetes erősödéssel, 5,5 milliárd dollárra rúg majd.
A globális piacot három nagy cég, az indiai Godrej Consumer Products, a sanghaji tőzsdén 2003 óta jegyzett Rebecca, valamint a Magyarországon is jelenlévő, ultrahangos technológiájú hajhosszabbítást ajánló Great Lengths uralja.

Egyelőre nem tudni, ezek közül melyik fogja a következő években dominálni a hajhosszabbítás piacát, ideértve a kiegészítő eszközökét is, melyeknél szintén nem mindegy a vásárlóknak, természetes vagy szintetikus alapanyagból készülnek-e.
A minden elérhető készletet felvásárló kínai vállalatok olcsóbb, de gyengébb minőségű áruja versenyképes is lehet egyes országokban. Ám azokkal szemben állnak azok a fogyasztói attitűdök, mint például a szenegáli vásárlóké is, akik ragaszkodnak a már megszokott színvonalú hajhoz.
Az elemzők mindenesetre azt mondják: sem az indiai, sem más piaci szereplőknek nem szabad félvállról venni a kínai nyomulás jelentette üzleti veszélyeket, mert ezek a cégek akár már a következő néhány évben - a globális növekedés mellett - jelentős piaci átrendeződést kényszeríthetnek ki, akár Afrikában is.