Európán kívül hódít a fuvarmegosztás

Japán taxi, Tokió
Japanese auto giant Nissan Motor's new "NV200" taxis are driven from the Tokyo Tower after a launching ceremony on June 8, 2015. Dozens of taxi companies are using the new roomy cab, equipped with a 1.6-litre gasoline or liquefied petroleum gas (LPG) engine, in Tokyo's metropolitan area from June 8. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO / AFP PHOTO / YOSHIKAZU TSUNO
Vágólapra másolva!
Az Uber egyre többfele veszít teret, néhány városból és országból pedig már teljesen ki is szorult. Más kontinenseken viszont egyre népszerűbbek a fuvarmegosztók, ezekkel pedig az utasok járnak jól. Ázsiában a Grab az egyeduralkodó, míg az Egyesült Államokban egymás lábát tapossák a startupok és a jól bevált szolgáltatók, mint a Lyft vagy a Zipcar. 
Vágólapra másolva!

Violet Bulc, az Európai Tanács mobilitásért és közlekedésért felelős biztosa szerint a fuvarmegosztás lehet a megoldás a városi közlekedés problémáira. Az International Transport Forum (ITF) Lisszabont vizsgáló tanulmánya szerint a közösségi fuvarmegosztás 95 százalékkal csökkentené a forgalmat és 35 százalékkal az autók által kibocsátott széndioxid mennyiségét.

illusztráció Forrás: Imaginechina/Wei Yao

Ázsiában a fuvarmegosztók letarolják a piacot

Indonéziában a Go-Jek és a Grab szép lassan tünteti el a hagyományos taxikat az utakról. Az Express Transindo Utama, az ország második legnagyobb társasága nehezen tudja felvenni a versenyt az új riválisokkal. Az Express nagyjából 9 ezer taxival rendelkezik és 2012 óta az indonéziai tőzsdén is jegyzik a vállalatot. A technológia fejlődése és a közösségi megosztás terjedése miatt azonban kezdik elveszíteni piaci részesedésüket.

A japán taxi az egyik legjobb a világon Forrás: AFP/Yoshikazu Tsuno

Az egyik indonéz sofőr arról számolt be, hogy napi bevétele 40 százalékkal csökkent, főleg azért, mert az utasok inkább a Go-Jek és a Grab szolgáltatását választják. A változás annak ellenére következett be, hogy a taxik iránt komolyan nőtt a kereslet az elmúlt évtizedben. Azonban 2015-ben megjelent a piacon a Go-Jek, amely olcsóbb árakkal szállt versenybe. Újabb mérföldkövet jelentett, amikor 2016-ban a dél-kelet-ázsiai országban az okostelefon-használók aránya elérte az 50 százalékot. Hamarosan az utasok nagy része már a fuvarmegosztó szolgáltatásokat vette igénybe.

Az Egyesült Államokban temethetik el először a taxit

Az Uber megjelenése egy új korszak eljövetelét jelezte, de a babérokat valószínűleg nem ők fogják learatni, hanem a később indult, de mára mindent letaroló mamutvállalatok.

A Google leányvállalat, a Waymo önvezető autókkal szeretné megreformálni a közösségi közlekedést és ezt tervezi a Facebook, az Apple, a Nissan, de még a Bosch is. Az óriásvállalatok többsége valamilyen szinten már most foglalkozik az önvezető autókkal. Ez a technológia pedig kéz a kézben jár a közösségi fuvarmegosztással.

illusztráció Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

A taxisok sokfelé ugyan kivédték az első jelentősebb technológiai „támadást”, ám ha az önvezető autók tömegesen elterjednek majd a városokban, akkor azzal már ők sem fognak tudni mit kezdeni. Ez vélhetően nem is a nagyon távoli jövőben lesz, hanem néhány éven belül megtörténhet. A pozitív hatások mellett pedig nem lehet szó nélkül elmenni, hiszen kevesebb lesz a dugó, több a parkolóhely, alacsonyabb az árak és kisebb a széndioxid-kibocsátás.

Az autóipar arra számít, hogy a következő évtizedben jelentősen csökkenni fog az eladott új személygépkocsik száma, főleg a fiatalok körében.

2000-ben a 16 és 24 év közötti amerikaiak 76 százaléka rendelkezett jogosítvánnyal, 2013-ban ez az arány már csak 71 százalék volt, a csökkenő tendencia pedig folytatódik, különösen a nagyvárosokban, ahol a parkolás és a dugók óriási problémákat okoznak.

A Waymo egyik önvezető autója Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Andrej Sokolow

A Statista szerint a fuvarmegosztók piaca az Egyesült Államokban 2018 és 2022 között évente 15 százalékkal fog bővülni. Jelenleg a lakosság 17,8 százaléka használ rendszeresen ilyen szolgáltatást, de ez a szám 2022-re meghaladja majd a 23 százalékot.