Kínában tiltott, mégis évi 5 milliárd dollárt költenek rá, mi az?

Facebook, Kína
--FILE--A netizen browses the website of online social networking site Facebook in Guangzhou city, south Chinas Guangdong province, 3 February 2012. Facebook has reportedly been recruiting talent from top universities and the IT industry in China, providing very attractive offers including green cards, flight tickets, cash and stocks worth more than US$200,000. The company is said to be targeting Nanjing, Shanghai Jiao Tong, Fudan, Zhejiang and Tsinghua universities. A computer science student told reporters he received a message forwarded by his friends that said the social networking site plans to hire 900 people around the world for positions in California and Seattle, according to the Shanghai-based First Financial Daily.
Vágólapra másolva!
Kína tiltja a Facebook használatát állampolgárainak, mégis óriási üzletet jelent az országban a közösségi portál. A Quartz utánajárt, hogyan lehetséges ez, ha az okok közül kihagyjuk a cégvezér Mark Zuckerberg személyes varázsát, valamint a már egy ideje gyűrűző adatkezelési botrányt.
Vágólapra másolva!

Adatkezelési botrány ide vagy oda, a Facebookot – úgy tűnik – egyelőre nem kell sajnálni. Egy friss jelentés szerint a vállalat idén is talicskaszám hordhatja bankjába, illetve befektetőinek a hirdetésekből keletkező bevételt. A különös az, hogy ennek nem elhanyagolható hányadát a kínai hirdetők költései teszik ki.

Kína költése alsó hangon: egyszerűen csak nagyon sok pénz

A Pivotal Research friss jelentése alapján, a kínai hirdetők idén legkevesebb 5 milliárd dollárt fognak elkölteni a megtépázott renoméjú közösségi oldalon.

Ez több mint 1300 milliárd forintnak felel meg, és ez – ahogy a jelentés rámutat – alsó hangon adott kalkuláció. A vége bármi lehet.

Az elemzők az idei évre összesen 55 milliárd dollár körül várják a Facebook hirdetési bevételét.

A kínai cégek idén nagyjából 5 milliárd dollárért reklámoznak majd a Facebookon Forrás: IAFP/Imaginechina/Gan Jun

Ez azt jelenti, hogy a kínai cégek egymaguk fogják ennek 10 százalékát adni. Ezzel nemcsak jelentékeny részt tudhatnak magukénak a Facebook hirdetési piacából, hanem Kína fellépett az USA mögé a második helyre, a Facebookon legtöbbet elköltő országok listáján.

Azt, hogy ezek megalapozott várakozások, jól mutatja, hogy a Csendes-óceán ázsiai térségéből az év első negyedévében befolyt, nagyjából 1 milliárd dolláros reklámbevétel 40 százalékát Kína hozta össze.

A kínai cégek lényeglátása a titok

A hivatalosan még mindig kommunista Kína hiába tiltja a felületet az országban, a kínai vállalatok ettől még eladni szeretnének, és keresik a közvetlen kapcsolatot a tengerentúli potenciális üzleti partnerekkel vagy közvetlenül a vásárlókkal. Erre pedig nem sajnálják a pénzt, hiszen létfontosságú a termékek iránti vásárlói érdeklődés felkeltése vagy fenntartása.

Az elemzők úgy becsülik, hogy az 5 milliárd dollárból 1-1,5 milliárd dollárt a mobilalkalmazásokat fejlesztő cégek fognak Zuckerberg vállalatánál hagyni.

Mark Zuckerberg a Tienanmen-téren, kocogás közben, 2016 áprilisában Forrás: AFP/EyePress News

Brian Wieser, az elemzőcég munkatársa jelentésükkel kapcsolatban azt mondja, szemléletmódot kell váltani Kína megítélésében. A nyugati cégek még mindig elsősorban a piacot látják a hatalmas országban, ahol árut és szolgáltatásokat tudnának értékesíteni. Szerinte azonban Kína legalább ennyire szeretne eladni határain kívül. Az ezzel kapcsolatos hirdetési potenciált, az elemző szerint akár ki is lehetne használni,

hiszen a kínai cégek egyre több pénzt költenek országon kívül.

Zuckerberg és Jack Ma, az Alibaba vezére Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Li Xin

Wieser szerint a Facebooknál csak örülhetnek a kínai cégek aktivitásának. Szerinte ugyanis az adatkezelési botrány utórengései

alaposan erodálják majd a most 500 milliárd dollárosra taksált cég piaci értékét.

Az elemző úgy látja, a részvények értékük negyedét is elveszíthetik az eladási hullám miatt, és a vállalat nem ússza meg állami regulák nélkül sem. Egy ilyen helyzetben kulcsfontosságú lehet az akár Kínából is beáramló hirdetési pénz.