Kínában már a napelemes útburkolatot is lopják

Kína, Jinan, napelemes út
(171228) -- JINAN, Dec. 28, 2017 (Xinhua) -- A car runs on a solar expressway in Jinan, capital of east China's Shandong Province, Dec. 22, 2017. China on Thursday opened a 1-km section solar expressway for testing. Solar panels are laid beneath part of a ring road surrounding Jinan. The road surface is made of a transparent, weight-bearing material that allows sunlight to penetrate. The panels, covering 5,875 square meters, can generate 1 million kwh of power in a year, enough to meet the everyday demand of around 800 households.(Xinhua/Zhu Zheng) (wyo)
Vágólapra másolva!
Alig néhány nappal átadása után, mintegy kétméteres szakaszt loptak el Kína első, napelemekkel is fölszerelt sztrádájából. A látványos ünnepséggel átadott pályaszakaszra alig öt nap után csaptak le a tolvajok. Gyanítható, hogy nem elsősorban a paneleket, hanem a technológiát akarták ellopni.
Vágólapra másolva!

Tsinan városában, Kína keleti részén adták át az ország első olyan autóútját, amelynek egyik szakaszát napelemekkel is felszerelték. Az egy kilométeres útszakaszon átlátszó beton alatt helyezték el a fotovoltaikus paneleket, amelyekre szemet vetettek a tolvajok – írja a The Guardian.

Kínában elkészült az első napelemes út Forrás: AFP/XINHUA/Zhu Zheng

A technológiára utaztak

A munkások fedezték fel azt a közel kétméteres szakaszt, ahol hiányoztak az előzőleg telepített nappanelek. A dolgozók úgy vélik, olyan tolvajok tevékenységének nyomait találták meg, akik a technológiára kíváncsiak, és nem azért lopták el a paneleket, hogy otthon beépítsék azokat. Ugyanerre az álláspontra helyezkedett a kivitelező Shandong Pavenergy nevű cég egyik munkavállalója, aki a tervezői feladatokban is részt vett.

A kivitelezők elmondták: már az építkezés során észleltek gyanús jeleket, a közelben bámészkodó és a munkáról fotókat készítő ismeretleneket.

Csak az elmúlt években kezdődött meg a napelemes utak koncepcióinak tesztelése Forrás: AFP/Imaginechina/Hai Kuo

Még az autópálya megnyitása előtt történtek kísérletek arra, hogy a vállalat valamelyik telephelyéről alkatrészeket lopjanak.

A napelemes utak koncepciója már hosszú évek óta létezik, de csak az elmúlt években jutottak el oda a fejlesztések, hogy a városokban tesztelhessék azt. 2014-ben Amszterdamban nyílt meg egy kerékpárút, majd 2016-ban egy francia faluban adtak át egy egy kilométer hosszúságú szolárutat.

Látványos ünnepségen adták át az utat, öt napra rá történt a lopás Forrás: AFP/Imaginechina/Luo Bo

800 háztartásnak elég

A Tsinan városában átadott szolársztrádával kapcsolatban is a leghangosabb kritikaként hangzott el, hogy megépítése rendkívül költséges. Az átlátszó beton alatt lévő panelek egy irányban két sávban, valamint a vészhelyzeti leállósávban is helyet kaptak. Egy négyzetméternyi útszakasz építése egy, a kínai állami TV-nek nyilatkozó szakértő szerint

3000 jüanba, azaz nagyjából 130 ezer forintba kerülhetett.

Az útszakasz éves szinten nagyjából 1 megawatt energiát termel, ellátva ezzel mintegy 800 háztartást villamos energiával – jelentette a kínai állami hírügynökség.

Mintegy 800 háztartás számára lehet elegendő az útszakasz termelte villamos energia mennyisége Forrás: AFP/XINHUA/Zhu Zheng

Kínában van jelenleg a legnagyobb, üzembe helyezett napenergia kapacitás a világon, több mint 78 gigawatt.

Ez majdnem a kétszerese a lista második helyén álló Japánban rendelkezésre álló napenergia-kapacitásnak.