A vonatok ismét átvehetik az uralmat

transport media Horizontal
Cameramen take video footage of a KTX (Korea Train Express) bullet train, decorated with the mascots of the 2018 PyeongChang Winter Olympics, during a press tour of the new train line for the upcoming Winter Olympics at Seoul station in Seoul on November 21, 2017. The new KTX train line that will link Seoul station and Gangneung station via an approximately two-hour ride will start services in late December, ahead of the 2018 Pyeongchang Winter Olympics. The train will also head further to Incheon International Airport at the new Terminal 2, where people will be able to take the KTX train straight to Gangneung station. / AFP PHOTO / JUNG Yeon-Je
Vágólapra másolva!
A repülés korában ismét hasít a vasúti közlekedés. A vonatok néhány országban már olyan gyorsak, hogy képesek versenybe szállni a légitársaságokkal. Nagyon úgy tűnik, hogy a kötött pályás közlekedés ismét visszajöhet a divatban és egyre többen fognak vonatozni az elkövetkező években, ha a fejlődés üteme nem lassul.
Vágólapra másolva!

A repülés meglepő alternatívájává lépett elő a vasúti közlekedés az utóbbi időben, azonban eddig csak néhány államban vannak szupergyors vonatok. Európában és Ázsiában vannak már olyan útvonalak, amit gyorsabban lehet megtenni vonattal, mint repülőgéppel. Emellett ez a megoldás nem csak az utasok idegrendszerét, hanem a pénztárcáját is kíméli.

illusztráció Forrás: AFP/Jung Yeon-Je

A vonatozás eddig az 1000 kilométernél rövidebb útvonalakon előnyt élvezett az utazók körében a repülőgépekkel szemben, viszont ennél nagyobb távolságnál, a többség már inkább a légitársaságokhoz fordult - állapította meg a Journal of Advanced Transportation.

A Beijing's Beihang University és a University of South Florida in Tampa is hasonló következtetésre jutott a 2017es évre vonatkozó tanulmányukban. Szerintük az utazásra fordított idő a kritikus pont, ha összehaasonlítjuk a különböző közlekedési formákat.

Egy európai tanulmányból kiderül, hogy a légitársaságok előszeretettel szerveznek járatokat olyan útvonalakra, amelyeket a vonatok bizonyítottan lassabban járnak be, mint a repülőgépek.

A tanulmány azt támasztja alá, hogy ha az utazási idő és az ár is megegyezik, akkor a vonat vonzóbb megoldás az embereknek. Azonban ez nem minden esetben van így.

illusztráció Forrás: AFP/Ben Stansall

Az egyre gyorsabb és megfizethetőbb vonatok megjelenése Kínában, Japánban és Dél-Koreában megváltoztatták a légi- és a vasúti közlekedés versenyét. A szupergyors vonatok megjelenésével nem feltétlenül indítanak kevesebb járatot a légitársaságok arra a desztinációra.

Az újfajta vasútipar Kínában fejlődik a legnagyobb ütemben, és náluk van a világ legkiterjedtebb szupergyors vasúthálózata is.

Az egyik legforgalmasabb útvonalnak számító Peking-Sanghaj vonalon akár óránként 351 kilométeres sebességgel is száguldhatnak a vonatok, ezzel pedig az 1247 kilométeres távot 4 óra 28 perc alatt képesek megtenni, évenkénti 100 millió utassal a kupékban.

illusztráció Forrás: Photononstop/Bildagentur Rm

Japánban a bullet train-nek becézett vonatok óránként 320 kilóméteres sebességre képesek, a legforgalmasabbnak számító Tokió - Osaka útvonal pedig 2 és fél óra alatt teljesíthető. Japán két legnagyobb légitársasága is kínál óránként induló járatokat e két város között.

Ebben az esetben nincs különbség az utazási időben, még akkor sem, ha a reptérre való érkezést, a check-int és check-outot, valamint a városközpontba való eljutást is hozzászámoljuk, ami gyakran az igazi különbséget eredményezi.

Kínában 2015-ben 910 millióan utaztak vonattal, repülővel pedig "mindössze" 415 millióan.

Ezeknek az adatoknak a fényében nem meglepő tehát, hogy a vasútnak igazán Kínában van jövője. Sanghajban működik a világ egyik első, a mágneses lebegést kihasználó vonata is, amely óránként 430 kilométeres sebességre képes.

illusztráció Forrás: AFP/Toru Yamanaka

Kínai szakemberek szerint néhány év múlva az új technológia segítségével elérhetik a vonatok az elképesztő, óránkénti 600 kilométeres sebességet is, ezzel pedig jócskán elbillenne a mérleg nyelve a repüléstől a vasúti közlekedés felé.

Egy kínai mérnök professzor mesélte, hogy kezdetben nagyon drága volt a jegy Kínában a szupergyors vonatra, és ezért nem is volt igazán kereslet az utazás ezen formája iránt, viszont az utóbbi időben sokat csökkentek az árak.

Európában a London, Párizs és Brüsszel között közlekedő Eurostar az egyik leggyorsabb vonat. Évente 10 millió utast szállít. A legolcsóbb jegy ma 29 font, kezdetekben viszont még 79 fontot kellett kifizetni az utasoknak; ez is jól példázza, hogy milyen gyorsan csökkennek a jegyárak.

Stadler, emeletes vonat Forrás: --

Az Egyesült Államokban az Acela számít a leggyorsabbnak.

A vonat Bostont és New York-ot köti össze és 241 kilométeres óránkénti sebességre képes. Valószínűleg azonban ennyivel nem megy, mivel az elavult és rossz sínek miatt a legtöbbször az óránkénti 160 kilométeres sebességet sem éri el, gyakran még a sínek menti autópályákon haladó kocsik is lehagyják.

És mi lesz Magyarországon?

Hazánkban 2019-ben érkeznek a Stadler Bussnang AG, KISS névre hallgató emeletes kocsijai, amiket Stadler FLIRT motorvonattal is össze lehet majd kapcsolni. A MÁV-START és a Stadler 40 darab olyan nagykapacitású, emeletes motorvonat szállításáról írt alá keretszerződéstot, amelyek nagyjából 600 utast szállíthatnak majd, és wifivel, valamint klímával is fel lesznek szerelve. A MÁV-START eddig 11 darabot hívott le ezekből.

Szakértőnk szerint hazánkban jelenleg a legnagyobb vonatsebesség óránként 160 kilométer, méghozzá a Budapest-Bécs vonal magyar szakaszának bizonyos részein.

A fonodo.reblog.hu szakértője, Tevan Imre szerint a jövőben az óránkénti 200 kilométeres sebesség is elérhető, de úgy gondolja, hogy 5 éven belül ez még nem fog megvalósulni. Hozzátette, hogy a környező országokhoz viszonyítva - Ausztriát leszámítva - a hazai vonatok sebessége átlagosnak mondható.