MNB: 17 milliós bírság a Hitelcentrum Kft.-nek

MNB, Magyar Nemzeti Bank
Budapest, 2012. május 18. Az EU csillagos zászlaja és a nemzeti lobogó leng a Magyar Nemzeti Bank központi, Alpár Ignác tervezte műemlék épületének homlokzatán, a főváros V. kerületében, a Szabadság téren. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 17 millió forintra bírságolta a Hitelcentrum Szolgáltató Kft.-t, mert banki és fogyasztói érdeket is sérthetett azzal, hogy a pénzpiaci többes ügynök nem az elvárható gondossággal közvetített ugyanazon fogyasztóknak egyidejűleg jelzáloghitelt és személyi kölcsönt, nem adott át kellő számú versengő ajánlatot ügyfeleinek, illetve panaszkezelési szabályzata és gyakorlata nem felelt meg a jogszabályoknak.
Vágólapra másolva!

A Hitelcentrum Kft. a Duna House Holding Nyrt. tagjaként jelentős szereplője a hitelközvetítői piacnak.
Az MNB a 2014. január 1-jétől a vizsgálat végéig terjedő időszak áttekintése során megállapította, hogy

a hitelközvetítő nem tudta alátámasztani, hogy az ügyfeleknek nyújtott ajánlatai során vizsgálta-e az ügyletek

- az MNB jövedelemarányos törlesztőrészletéről és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló rendeletében (JTM rendelet) előírt - hitelezhetőségi korlátját, ezen belül azt sem, hogy az adott ügyfél rendelkezik-e más hitelkérelemmel vagy folyósított egyéb hitellel.

Súlyosbító körülményként értékelte, hogy

a Hitelcentrum az azonos ügyfelek többszöri párhuzamos hitelfelvételének kockázatáról nem tájékoztatta megfelelően sem az adott fogyasztókat, sem a jelzáloghitelt folyósító hitelintézetet.

Emiatt egyaránt sérülhetett a hitelekhez képest túl alacsony ingatlanfedezettel bíró ügyfélkör, illetve a többes ügynököt megbízó túlzott üzleti kockázatot vállaló pénzügyi intézmény érdeke is.

A Magyar Nemzeti Bank épülete Forrás: MTI/Jászai Csaba

Megállapították, hogy a Hitelcentrum több esetben nem adott át és elemzett kellő számú versengő hitelajánlatot ügyfeleinek, nem a jogszabályoknak megfelelően vezette nyilvántartásait és nem őrizte meg a működésének ellenőrizhetőségéhez szükséges iratokat. A panaszkezelési szabályzatának tartalma és annak közzététele sem felelt meg az előírásoknak. Emellett

a Hitelcentrum nem mindenkor nyújtott megfelelő tájékoztatást ügyfeleinek a jogorvoslati lehetőségekről, illetve a panaszok teljes körű kivizsgálásának eredményéről sem.

Hiányos volt a megtartott oktatásokról, képzésekről szóló, a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő nyilvántartás is.

Az MNB a bírság kiszabása mellett felhívta a hitelközvetítő figyelmét a jogszabályi előírások betartására, határidő tűzésével kötelezte a feltárt hiányosságok kijavítására. Közölték, a jegybank a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordít a pénzpiaci közvetítők tevékenységének ellenőrzésére, többek között további célvizsgálatokat folytat a pénzpiaci szereplők jogszabályszerű működésének áttekintésére.