Nyakunkon az automatizált boltok forradalma

Amazon
SEATTLE, WA - JUNE 16: A woman walks past the Amazon Go grocery store at the Amazon corporate headquarters on June 16, 2017 in Seattle, Washington. Amazon announced that it will buy Whole Foods Market, Inc. for over $13 billion. (Photo by David Ryder/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az e-kereskedelmi óriás, az Amazon volt az első cég, amely bemutatta a teljesen önállóan, mesterséges intelligenciával irányított közértjét. A tesztek 2016-ban kezdődtek, majd idén januárban pedig hivatalosan is megnyitott az Amazon Go Seattle-ben. Most egy másik cég is megpróbálkozik a koncepcióval.
Vágólapra másolva!

A Zippin első boltja San Franciscoban nyílt meg és ők az Amazon Go első valódi vetélytársai. A boltban a vásárlók minden lépését kamerák és egy mesterséges intelligenciával felszerelt rendszer figyeli. Ez teszi lehetővé, hogy a közért alkalmazottak nélkül tudjon üzemelni.

A vásárló pusztán besétál, belerakja a kosarába amit meg szeretne venni, majd távozik.

A Zippin használatához csupán egy telefonos alkalmazásra van szükség, amelyhez a felhasználó hozzárendeli a bankkártyáját. A kamerák az üzletben figyelik, hogy a vevő mit tesz bele a kosarába, ezeket hozzáadja a bevásárló listához, majd távozáskor lehúzza a bankkártyáról az összeget. Nincs többé sorbanállás és várakozás a kasszánál.

Krishna Motukuri Zippinjén kívül eddig csak az Amazonnak sikerült pénztár nélküli boltot nyitnia az Egyesült Államokban, a koncepció viszont úgy tűnik, hogy sikeres. A Zippin első üzlete Motukuri, a ZIppin alapítója szerint csupán arra szolgál, hogy bemutassa a rendszer működését, azonban a későbbiekben sokkal több nyílhat az ehhez hasonló közértekből.

Motukuri szerint nehéz lesz versenyezni az Amazonnal,

azonban magát a szoftvert képesek lesznek több vállalat számára is értékesíteni, amelyek aztán személyre szabhatják azt. Úgy gondolja, hogy a jövőben már a benzinkutakon, a reptereken és a hotelek lobbijában is találkozhatunk majd a Zippin rendszerével.

Az Amazon és a Zippin mellett azonban több cég is bejelentette, hogy dolgozik saját verzióján, köztük a Microsoft, a Toshiba és a Walmart. A Juniper Research elemzése szerint a pénztár nélküli üzletek köré épülő technológiára idén csupán 9 milliárd dollárt költöttek a cégek, 2022-re viszont ez az összeg eléri majd a 78 milliárd dollárt.