Ez a magyar gazdaság sikerágazata

volkswagen VW autógyártás Kína
This picture taken on July 6, 2014 shows Chinese auto workers on the assembly line at the FAW-Volkswagen plant in Chengdu, southwest China's Sichuan province, during the visit of German Chancellor Angela Merkel. The plant, the second one in China, produced its first car in October 2011 and is now operating in full capacity with an expected production of 600,000 vehicles in 2014.. AFP PHOTO/GOH CHAI HIN
Vágólapra másolva!
A járműgyártás jelentős súlyt képvisel a magyar gazdaságban, ez az ágazat adja a magyar export 20 százalékát és a GDP 5 százalékát - mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért- és szabályozásért felelős államtitkár a Századvég Gazdaságkutató az Autóipar jelene és jövője című konferenciáján.
Vágólapra másolva!

Az államtitkár az Autóipar jelene és jövője című, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. által idén 11. alkalommal rendezett konferencián hozzátette:

az ágazat értéke 7 év alatt 1700 milliárd forintról 4100 milliárd forintra nőtt,

köszönhetően annak, hogy a magyar járműgyártás főként exportra ment.

Lepsènyi István, gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkár közölte, hogy a hazai járműipar tovbbra is a magyar gazdaság húzóágazata Fotó: Polyák Attila - Origo

Nagyon sokat kültünk kutatásra

Lepsényi István kiemelte: 2012 és 2016 között az autóipari kutatás-fejlesztésben résztvevők száma megduplázódott, a kutatásra fordított összeg pedig 20 milliárdról 40 milliárd forint fölé emelkedett. Mindez azzal magyarázható, hogy a járműgyártás a leginkább kutatás igényes ágazat, ahol a kutatás-fejlesztés egyaránt jelen van a késztermék kibocsátóknál és a beszállítóknál is - fűzte hozzá.

Rámutatott, hogy az egyetemek és a járműgyártás szorosan kapcsolódnak egymáshoz, hiszen a külföldi járműgyártók a nagy egyetemek környékén telepedtek le. Ennek a folyamatnak a hatása, hogy Budapest, Győr és Miskolc mellett a Kecskeméten található egyetem is folyamatosan fejlődik és vélhetően

ez a tendencia a tesztpálya hatására Zalaegerszegen is érezteti majd a hatását.

"A járműipar, az egyetem, a tudás és a gyakorlat kéz a kézben jár" - mondta Lepsényi István.

Több területen támogat a kormány

Az államtitkár szólt arról is, hogy a Visegrádi országokban (V4-ek) Lengyelország kivételével a járműgyártás a legfontosabb ágazat. A V4 országokban évente 3,5 millió járművet gyártanak, ez az európai gyártás 20 százalékát adja, és folyamatos a harc az új beruházásokért és az új fejlesztésekért. Hozzátette: a V4 országok közül a járműgyártást tekintve a lengyeleknél van a legnagyobb hozzáadott érték, Magyarországon pedig a munkatermelékenység a legmagasabb.

"A V4 országok közül a járműgyártást tekintve a lengyeleknél van a legnagyobb hozzáadott érték, Magyarországon pedig a munkatermelékenység a legmagasabb" Fotó: Polyák Attila - Origo

Lepsényi István ehhez kapcsolódóan kiemelte:

Magyarországon a külföldi tőkebeáramlásnak az egyik legfontosabb területe még mindig a járműgyártás,

ezért fontos, hogy a kormány támogatni tudja mindezt. A magyar kormány járműgyártást támogató intézkedései közül példaként említette az Irinyi Tervet, az e-mobilitás erősítésére szolgáló Jedlik Ányos Tervet és a zalaegerszegi tesztpálya építését, hozzátéve, hogy ilyen jellegű tesztpálya Európában csak Magyarországon épül.

Erkölcsi problémák

Az Irinyi Tervről szólva beszámolt a nemzeti autóbusz-gyártási cselekvési tervről és a beszállítókat érintő fejlesztésről. Az államtitkár megjegyezte, hogy a járműiparon belül a beszállító ipar gyorsabban fejlődik, mint a késztermék gyártás, valamint, hogy a kormány a beszállító ipar támogatására az idén 6 milliárd forintot, jövőre pedig 8 milliárd forintot fordít.

Az autonóm járműveknél arra hívta fel a figyelmet, hogy

a járművezető nélkül közlekedő járművek fejlesztésénél már nem technológiai, hanem jogszabályi, erkölcsi problémák vannak,

így az államra jelentős feladatok hárulnak, hogy ezt milyen feltételekkel engedi majd meg. Lepsényi István megemlítette azt is, hogy pénteken rendezik meg első alkalommal a Modern Gyárak Éjszakáját.

Lepsènyi: Erkölcsi problémák is vannak az önvezető járművekkel Fotó: Polyák Attila - Origo

Márton: Ez a gazdaság húzóágazata

Márton Péter, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, a magyar autóipar minden tekintetben a magyar gazdaság húzóágazata. A négy autógyártó - az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki - csak az elmúlt évben 2600 új munkahelyet hozott létre, a cégek együttesen 17 400 embernek adnak munkát. Hozzátette: az itt lévő cégek magyarországi beruházása, tőkéje és technológiai tudása szerencsésen találkozik össze a magyar munkások képzettségével, szorgalmával és elkötelezettségével.

Márton Péter, a Századvég Gazdaságkutató vezérigazgatója szerint az autóipar ahazai gazdaság húzóágazata Fotó: Polyák Attila - Origo

Márton Péter arról is beszámolt, hogy

Magyarországnak vannak olyan versenyelőnyei, mint a politikai stabilitás, a kiszámíthatóság, az adórendszer és a szakképzett munkaerő,

amelyek kedvező feltételeket biztosítanak az itt beruházni kívánó cégek számára. Ezen felül a kormány célja, hogy Magyarországot Közép-Európa járműipari központjává tegye - mondta a gazdaságkutató vezérigazgatója.