Egyre kevesebbet költ az ország kamatokra

2016. 08. 18. Budapest Illusztráció MNB Magyar Nemzeti Bank Szabadság tér 9. Épület, Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja
Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja. 2016. 08. 18.
Vágólapra másolva!
Mintegy hat százalékponttal csökkenti a GDP-arányos államadósságot 2013 és 2018 között a jegybanki programok által támogatott állampapír-piaci hozamcsökkenés, az alacsony kamatok miatt ugyanis jelentős kamatmegtakarítást ér el a költségvetés. A jegybank nyereséges működése szintén javítja a költségvetés helyzetét, egyrészt mert nem szorul veszteségének megtérítésre, másrészt az MNB pozitív eredményéből fizetett osztalék csökkenti az államadósságot.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Bank tevékenysége 2013 óta több csatornán keresztül gyakorol kedvező hatást a költségvetés egyenlegére és az államadósságra. Az MNB 2013 óta bevezetett hitelezési és növekedéstámogató programjai a gazdasági növekedés elősegítésével pedig közvetetten is pozitív hatással vannak a költségvetésre.

Az MNB kamatpolitikája és a külföld felé fennálló adósság arányát csökkentő Önfinanszírozási program olcsóbbá teszik az adósság finanszírozását


Az elmúlt négy évben a hazai állampapír-hozamok jelentősen csökkentek, amit a jegybanki kamatcsökkentések és az Önfinanszírozási program is elősegített.

A programok az állami finanszírozás költségének mérséklésén és az adósságon belüli devizaarány csökkentésén keresztül hozzájárultak hazánk külső sérülékenységének csökkenéséhez.

A hozamcsökkenés hatása a tényadatokban is tükröződik, hiszen

a kamatkiadások 2013-ról 2015-re a GDP egy százalékával mérséklődtek.


A 2012-es magas hozamszint fennmaradásához viszonyítva az állami kamatmegtakarítás 2018-ra meghaladhatja a GDP 1,5 százalékát,

az összes kamatmegtakarítás pedig 2018-ra elérheti a GDP hat százalékát,

hozzájárulva az államadósság csökkenéséhez.

A kamatmegtakarítás felhasználható a fiskális politika számára az egyenleg javítására és adósságcsökkentésre, illetve a gazdasági növekedést támogató keresletélénkítésre egyaránt.

Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Az államadósság csökkenését tehát a fegyelmezett fiskális politika mellett a jegybanki programok költségvetési hatása is támogatja. Az elsődleges költségvetési egyenleg stabil többlete a költségvetési politika fegyelmezett gazdálkodását mutatja, amely mellett

a kamatkiadások jegybanki programok által támogatott csökkenése hozzájárul az ESA-hiány csökkenéséhez.

A jelentős mértékű állami kamatmegtakarítás pedig támogatta az államadósság elmúlt években megvalósult dinamikus csökkenését, amelynek során

a GDP-arányos államadósság a 2011. évi 80,8 százalékról 2015 végére 74,7 százalékra csökkent.

Előrejelzésünk szerint 2016 végére a GDP 74 százalékára, 2018 végére pedig mintegy 72 százalékra csökkenhet az adósságráta.


Az Önfinanszírozási program támogatja az adósságkezelés kiemelt stratégiai célját, az államadósság devizaarányának csökkenését, ami így a 2011-es 52 százalékról 2018 végére 22 százalék közelébe csökkenhet.

A devizaarány csökkenése javíthatja hazánk országkockázati megítélését az államadósság árfolyam-érzékenységének mérséklésén keresztül. A jegybanki program elősegítette a devizatörlesztések forintkibocsátásból történő finanszírozását, ami a devizakibocsátások jelentős csökkenését okozta. A program ezen felül ahhoz is hozzájárult, hogy

az EU-IMF hitel utolsó részletének törlesztése érdemi devizaforrás-bevonás nélkül valósulhasson meg.


Az Önfinanszírozási program az adósságszerkezet kedvező irányú átalakulását is segítette, aminek hatására

az államadósságon belül a hazai szektorok tulajdoni hányada meghaladja a külföldiek arányát.

A pénzügyi válság kitörésekor a magyar állampapír-piacon tapasztalt folyamatok rámutattak arra, hogy milyen nagy kockázata van a külföldi tulajdonban fennálló adósságnak. A piaci turbulencia következtében ugyanis az ÁKK hónapokig nem volt képes kötvénykibocsátásra. Ennek ellenére, a nemzetközi szervezetektől felvett hitelek és a külföldi befektetőkre való támaszkodás következtében

2011-ben a magyar államadósságnak a korábbiaknál is magasabb részaránya, 67 százaléka állt külföldi tulajdonban.

Ezt követően azonban az ÁKK fontos adósságstratégiai céljává vált az államadósságon belüli hazai részarány növelése. Az Önfinanszírozási program hozzájárult a stratégia cél eléréséhez, mert támogatta a belföldi finanszírozási bázis növekedését. A program eredményességét mutatja, a

teljes államadósságon belül 34 százalékra csökkent a külföldi tulajdon aránya,

tehát szinte pontosan megfordult a külföldi és belföldi tulajdonosok aránya 2011-hez képest.
A Magyar Nemzeti Bank hitel- és növekedésösztönző programjai és eredménye is befolyásolják a költségvetést.
A jegybanki eszköztárban 2013 óta helyet kaptak olyan nem hagyományos intézkedések, melyek egyszerre több területen fejtették ki kedvező hatásukat.

A Növekedési Hitelprogram (NHP) egyidejűleg elősegítette a hazai kis- és középvállalkozások finanszírozását, a piaci zavarok elhárítását, a pénzügyi stabilitás megerősítését, az ország külső sérülékenységének csökkenését, valamint támogatta a gazdasági növekedést.

A Növekedési Hitelprogram három szakaszából 2016. szeptember végéig

csaknem 35 ezer vállalkozás jutott finanszírozáshoz, több mint 2300 milliárd forint összegben.

Az NHP harmadik, kivezető szakaszát a piaci hitelezésre való áttérés elősegítése érdekében a Piaci Hitelprogram egészíti ki, amely a hitelezést pozitív ösztönzőkkel támogató jegybanki eszközöket foglal magába.

Mindez a jegybank elsődleges célja, az árstabilitás veszélyeztetése nélkül történt, a jegybanktörvénnyel összhangban.

A Növekedési Hitelprogram az MNB számításai szerint 2013 és 2015 között a GDP növekedéséhez összesen mintegy 1,7 százalékponttal járulhatott hozzá.

A program nyomán megvalósított beruházásokkal kialakuló többlet kapacitások és a vállalatok bővülő tevékenysége ugyanebben az időszakban mintegy 17 ezer új munkahelyet teremtettek.

A költségvetésnek mind a forgalmi, fogyasztási adókból (áfa), mind a bérekhez kapcsolódó befizetésekből (személyi jövedelemadó, járulékok) jelentős többlet bevétele keletkezett.

Az MNB működése ugyanakkor 2013 óta stabilizáló, pozitív hatást is gyakorol a költségvetés helyzetére.

Az MNB eredménye 2013 óta pozitív, azaz évek óta nyereségesen működik.

A 2013-ban és 2014-ben elért 26-27 milliárd forintos eredmény az eredménytartalékot bővítette. A 2015. évi 95 milliárd forintos nyereségből idén júniusban, 2002 óta először

a jegybank 50 milliárd forintos osztalékot fizetett a költségvetés számára.

Az osztalék befizetése az államháztartás alacsonyabb finanszírozási igényén keresztül csökkenti a bruttó államadósságot, akár a GDP 0,15 százalékpontjával. Emellett

az eredménytartalék is csaknem 45 milliárd forinttal lett magasabb, ezzel átlépve a 100 milliárd forintos értéket.

Ez azért lényeges, mert ha a jövőben mégis veszteségbe fordulna a jegybank eredménye, a jelenlegi rekord nagyságú eredménytartalék biztosítékként szolgálhat a veszteség fedezésére.

Így a jegybank a következő években sem terheli a költségvetés kiadási oldalát nem várt, előre nem látható tételekkel.
Berta Dávid és Kicsák Gergely, az MNB közgazdászainak cikke