Még mindig az okostelefon és a PC jelenti az informatikát a kkv-knál

mobil telefon mobiltelefon kkv kisvállalkozás számítógép laptop
Creative businesswoman gesturing at computer in office.
Vágólapra másolva!
Teljesen új lendületet adhat a kis-és középvállalati szektor informatikai felfogásának az a feltörekvő, már a modern technológia világában szocializálódott nemzedék, amely a közeljövőben egyre nagyobb részt vállal majd a cégek vezetésében. A kis- és közepes méretű vállalkozások többsége ugyanis csak a vezetők otthoni kütyüiket, vagy megoldásaikat viszik tovább a céges hétköznapokba, honlappal is a megkérdezett kisebb cégek mindössze 40 százaléka rendelkezett.
Vágólapra másolva!

Még mindig hódít a "majd okosban megcsináljuk" szemlélet

A kis-és középvállalati vezetők egyelőre nem ismerik azokat a megoldásokat, amelyekkel gördülékenyebbé, jövedelmezőbbé válna az üzletmenetük – derül ki a Magyar Telekom és a Bell Research 2016 első felében végzett felméréséből.

A kkv-k jelentős része már felismerte az informatika előnyeit Forrás: Science Photo Library/CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Caia Image / Science Photo Libra

A kutatásban

mintegy 255 ezer kis-és középvállalkozás vezetőjét kérdezték meg,

és noha minden második kkv cégvezető tudja, hogy az informatika képes lenne támogatni őt az üzleti életben, túlnyomórészt továbbra is az jellemző, hogy informatikai problémákat házi megoldásokkal, „okosban", a témában valamennyire jártas ismerőseik bevonásával próbálják meg kezelni.

A felhőbe még nem mennek be a kis cégek

Az informatikai rendszer üzemeltetését a kisebb cégek esetében maga az ügyvezető, míg a nagyobb cégek esetében már van dedikált informatikai munkatárs. A felhő alapú digitális szolgáltatásokat nem utasítják el, de még kevesen fizetnek ezért.

Az adatbiztonság miatt aggódik sok kkv a felhő alapú szolgáltatásoktól Forrás: Science Photo Library/CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Caia Image / Science Photo Libra

"A felhő alapú rendszerek esetében továbbra is az adatbiztonság a cégek legnagyobb fenntartása" – fogalmaz az Origo.hu-nak Árvai Gergely, a Magyar Telekom IT szolgáltatások marketingmenedzsment ágazatvezetője. „Ha belegondolunk az informatikai eszközök használata ebben a szektorban már most is igen széleskörű a néhány évvel korábbhoz képest:

Ezek a megoldások főleg a vezetők privát szférájából szivárogtak át az üzletbe, és ezért van az, hogy komolyabb rendszerekre, mint például vállalatirányitási rendszerekre, vagy ügyfélkövetési megoldásokra már nagyon kevesen költenek. Szerver megoldásokat is mindössze két százalékuk használ.

A vállalkozások harmada használja a közösségi médiát Forrás: Science Photo Library/CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Caia Image / Science Photo Libra

Mi több, a cégek mindössze tizede tekinti üzletmenete szempontjából kritikusnak az internetet; tehát a vállalkozásuk működése kerülne veszélybe, ha leállna az internet. Árvai Gergely szerint

igaz az a mítosz, amely szerint a kkv-k többnyire offline működnek, hiszen honlapot a számítógéppel rendelkező kisebb cégek csupán 40 százaléka működtet, a nagyobb kkv-k-nál pedig 68 százalék az arány.

A weboldalakat ugyanakkor nem profi szakemberekkel készíttetik, sok helyen munkatárs vagy családtag hozta létre. A honlappal nem rendelkező vezetőknek nem fontos az új ügyfelek ilyen módon való szerzése, vagyis megítélésük szerint olyan iparágban dolgoznak, ahol a személyes ajánlás nagyon fontos.

Az új informatikai megoldások csak lassan szivárognak be a kkv-khoz Forrás: PhotoAlto/Sigrid Olsson / Altopress/Sigrid Olsson

A számítógéppel rendelkező vállalkozások mindössze harmada gondolja fontosnak, hogy a közösségi médiában, saját Facebook-profillal is megjelenjen; ugyanennyinek van közösségi oldala. Árvai szerint ezeket is inkább az ügyfelek felől érkező igények generálják.

Kellenek az eszközöket készségszinten használó fiatalok

Habár a cégvezetők háromnegyede érzi tájékozottnak magát informatikai területen, az igazi változást e területen a vezetők egy új generációja jelentheti, akik már teljesen otthonosan mozognak a digitális megoldások világában.

– véli Árvai Gergely. „A világháló terjedésekor is a cégeknek el kellett érniük egy kritikus tömeget, hogy belássák, a versenyképes működéshez fejlesztésekre van szükség. A jövő kkv-i számára talán ezt a vezetők egy új generációja hozza majd el, de erre még hosszú évekre lesz szükség" – tette hozzá.