A kis-és középvállalati vezetők egyelőre nem ismerik azokat a megoldásokat, amelyekkel gördülékenyebbé, jövedelmezőbbé válna az üzletmenetük – derül ki a Magyar Telekom és a Bell Research 2016 első felében végzett felméréséből.
A kutatásban
mintegy 255 ezer kis-és középvállalkozás vezetőjét kérdezték meg,
és noha minden második kkv cégvezető tudja, hogy az informatika képes lenne támogatni őt az üzleti életben, túlnyomórészt továbbra is az jellemző, hogy informatikai problémákat házi megoldásokkal, „okosban", a témában valamennyire jártas ismerőseik bevonásával próbálják meg kezelni.
Az informatikai rendszer üzemeltetését a kisebb cégek esetében maga az ügyvezető, míg a nagyobb cégek esetében már van dedikált informatikai munkatárs. A felhő alapú digitális szolgáltatásokat nem utasítják el, de még kevesen fizetnek ezért.
"A felhő alapú rendszerek esetében továbbra is az adatbiztonság a cégek legnagyobb fenntartása" – fogalmaz az Origo.hu-nak Árvai Gergely, a Magyar Telekom IT szolgáltatások marketingmenedzsment ágazatvezetője. „Ha belegondolunk az informatikai eszközök használata ebben a szektorban már most is igen széleskörű a néhány évvel korábbhoz képest:
jelenleg a cégek 84 százalékának van számítógépe, a vezetők háromnegyede használ okostelefont."
Ezek a megoldások főleg a vezetők privát szférájából szivárogtak át az üzletbe, és ezért van az, hogy komolyabb rendszerekre, mint például vállalatirányitási rendszerekre, vagy ügyfélkövetési megoldásokra már nagyon kevesen költenek. Szerver megoldásokat is mindössze két százalékuk használ.
Mi több, a cégek mindössze tizede tekinti üzletmenete szempontjából kritikusnak az internetet; tehát a vállalkozásuk működése kerülne veszélybe, ha leállna az internet. Árvai Gergely szerint
igaz az a mítosz, amely szerint a kkv-k többnyire offline működnek, hiszen honlapot a számítógéppel rendelkező kisebb cégek csupán 40 százaléka működtet, a nagyobb kkv-k-nál pedig 68 százalék az arány.
A weboldalakat ugyanakkor nem profi szakemberekkel készíttetik, sok helyen munkatárs vagy családtag hozta létre. A honlappal nem rendelkező vezetőknek nem fontos az új ügyfelek ilyen módon való szerzése, vagyis megítélésük szerint olyan iparágban dolgoznak, ahol a személyes ajánlás nagyon fontos.
A számítógéppel rendelkező vállalkozások mindössze harmada gondolja fontosnak, hogy a közösségi médiában, saját Facebook-profillal is megjelenjen; ugyanennyinek van közösségi oldala. Árvai szerint ezeket is inkább az ügyfelek felől érkező igények generálják.
Habár a cégvezetők háromnegyede érzi tájékozottnak magát informatikai területen, az igazi változást e területen a vezetők egy új generációja jelentheti, akik már teljesen otthonosan mozognak a digitális megoldások világában.
Hasonló tendencia várható a magasabb szintű digitális technológia terjedésében, mint a kétezres évek elején az internetpenetráció kialakulásakor"
– véli Árvai Gergely. „A világháló terjedésekor is a cégeknek el kellett érniük egy kritikus tömeget, hogy belássák, a versenyképes működéshez fejlesztésekre van szükség. A jövő kkv-i számára talán ezt a vezetők egy új generációja hozza majd el, de erre még hosszú évekre lesz szükség" – tette hozzá.