Kínai óriáshajó avatta fel a kiszélesített Panama-csatornát

Panamaváros, 2016. június 26. Érdeklődők ezrei nézik, amikor a Cosco Shipping Panama teherhajó áthalad a Agua Clara-zsilipen, a kibővített Panama-csatorna átadási ünnepségén 2016. június 26-án. A 2007-ben kezdődött és 2016 derekán befejezett bővítés révén a a jelenleginél jóval nagyobb tengerjáró hajók is használhatják az Atlanti- és a Csendes-óceánt összekötő mesterséges vízi utat, áteresztőképessége pedig megduplázódik. (MTI/AP/Moises Castillo)
Vágólapra másolva!
Kínai konténerhajó avatta fel a kiszélesített Panama-csatornát, elsőként áthaladva rajta június 26-án, vasárnap.
Vágólapra másolva!

A mintegy 5,25 milliárd dolláros projektet hivatalosan a 48,2 méter széles és 300 méter hosszú, kínai tulajdonban álló, több mint 9000 konténert szállító Cosco Shipping Panama nevű konténerhajó áthaladásával avatták fel.

Háromszor annyi áru

A Cosco Shipping Panama egyike azoknak a modern óriás-konténerhajóknak, amelyek mostantól használhatják ezt a vízi utat. Az új zsilipcsatornákon a korábbi árumennyiség háromszorosát szállító hajók is átkelhetnek.

A kínai hajót számos vontatóhajó húzta a panamai fővárostól 80 kilométerre északra lévő Colón tartománybeli Agua Clara melletti új zsilipcsatornába.

Kétszeres kapacitás

Több ezer panamai gyűlt össze még pirkadat előtt, hogy láthassa a kiszélesített csatorna felavatását. Nemzeti lobogókat lengettek, mialatt zenekar játszott. "Ez az az útvonal, amely egyesíti a világot" - jelentette ki Juan Carlos Varela panamai elnök.

Az építési munkálatok elhúzódása és a sztrájkok miatt nagyjából kétéves késéssel pénteken átadott, kiszélesített vízi útvonal megduplázza majd a Panama-csatorna kapacitását.

Megduplázódott a csatorna kapacitása Forrás: MTI/AP/Moises Castillo

Csökken a forgalom

Ugyanakkor az átadás olyan időszakban történt, amikor az olajárak csökkenése miatt megcsappant a globális hajózási forgalom, illetve a kínai gazdasági növekedés lelassult, márpedig Kína számít a Panama-csatorna második legnagyobb használójának.

Évi 14 ezer hajó használja

Az 1999. december 31-én az Egyesült Államoktól panamai tulajdonba került 77,1 kilométer hosszú, mesterséges vízi úton évente 14 ezer (naponta átlagosan 35-40) jármű halad át. Becslések szerint a Panama-csatornán keresztül bonyolódik a világ tengeri kereskedelmének nagyjából 6 százaléka.
Az ezredforduló óta a Panama-csatorna mintegy 10 milliárd dollár közvetlen bevételt jelentett a közép-amerikai államnak, és az ország hazai össztermékének (GDP) mintegy 40 százaléka származik belőle.