Átrendezhetik a parkolási térképet az új lakások

építkezés
Budapest, 2015. június 26. Munkások dolgoznak a Nokia Networks budapesti összevont telephelyén, a VIII. kerületi Szigony utcánál 2015. június 26-án. A két éven belül megépülő, 40 ezer négyzetméteres, Magyarország legnagyobb, nyolcemeltnyi kutatás-fejlesztési központjában kétezer tonna betonacélt építenek be a 16 ezer köbméter betonba. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Rövid távon a lakás- és irodafejlesztések miatt tűnhetnek el parkolóhelyek Budapest és más nagyvárosok belső részeiből, ami nem segít az amúgy is szűkös kínálaton - derül ki az ingatlan.com friss elemzéséből, amely szerint több belső fővárosi kerületben 10-20 százalékkal drágultak a parkolóhelyek és garázsok.
Vágólapra másolva!

A következő két évben várhatóan 15-20 ezer új lakás jelenik meg a piacon a folyamatban lévő és a közeljövőben induló társasház-fejlesztések eredményeként. Az építkezések az irodaház-fejlesztésekkel együtt a garázsok és parkolóhelyek piacát is átrajzolhatja - áll az ingatlan.com elemzésében.

Budapest belső kerületeiben ugyanis a parkolás eddig sem feltétlenül ment könnyen,

a parkolóhelyek száma pedig várhatóan csökkenni fog.

Mégpedig azért, mert az utóbbi években több foghíjteleknél kézenfekvő hasznosítás volt a parkolóként történő üzemeltetés, ám az ingatlanpiaci kereslet miatt a szóban forgó telkek egy részén lakás- vagy irodafejlesztések indulnak a jövőben.

A több építkezés kevesebb parkolóhelyet jelent Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Első sorban a budapesti parkolási helyzetet változhat meg a fejlesztések miatt kieső telkek miatt, véli Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. A vidéki nagyvárosokban is főleg a belvárosi területeket érinthetik hátrányosan a lakásfejlesztések, de Budapesthez képest a kieső parkolóhelyek kezelhetőbb problémát jelentenek. Egy biztos, hogy

több népszerű belvárosi zónában komolyabb gondot jelenthet majd a parkolás egy-egy építkezés miatt.

Dubitz András, a főváros több kerületében több mint egy tucat parkolót működtető Star Park Holding vezérigazgatója szerint a 2016-ban és 2017-ben

az üresen álló belvárosi telkek 30-40 százalékán indult vagy indul építkezés,

ami körülbelül 30 ingatlant jelent. Az új lakásokra jelentős a kereslet, de ugyanez fokozottan igaz a parkolóhelyekre, amit az is jelez, hogy egy újonnan megnyílt XIII. kerületi parkolóban lévő helyek 90 százalékát egy nap alatt lekötötték hosszabb távra. A két szakértő szerint a parkolási kínálatra megoldást jelenthet, ha a fejlesztések során a beruházók nem csak a minimálisan előírt parkolóhelyeket hozzák létre, hanem mindenki számára igénybe vehető többletkapacitást alakítanak ki.

Garázsok, parkolóhelyek, árak, jövő

Az idén több budapesti belső kerületben is emelkedett a garázsok és teremgarázs-beállók bérleti díja. Jelentős volt a drágulás például az I. kerületben: a 12-15 négyzetméteres garázsok havi bérleti díja 17 százalékkal 32-40 ezer forintra nőttek a kínálati piacon. A VI. kerületben 11-20 százalékkal 22-29 ezer forintra, a VIII. és IX. kerületben 11-15 százalékkal 15-20 ezer forintra nőttek a havi díjak.

Az eladó garázsok ára pedig a VII., a IX. és a XI. kerületben nőtt a legnagyobb mértékben: 23-30 százalékos volt az átlagos drágulás, így a garázsok és teremgarázs-beállók átlagára 2,5-4,5 millió forintra emelkedett. Akadnak extrémebb esetek is: a ferencvárosi és józsefvárosi garázsoknál előfordult 60 százalékos drágulás is.

Minden parkolóhely felértékelődik? Fotó: Gulyás Péter

Balogh László szerint a következő időszakban az újlakás-vásárlóknak érdemes lesz figyelembe venniük, hogy

egy-egy autóbeálló vagy garázs megléte kelendőbbé teheti majd eladáskor a lakást.

Ez különösen igaz a belső kerületben lévő ingatlanokra. Ha pedig a tulajdonos kiadná a lakást és a garázst is, érdemes mérlegelni, hogy külön-külön adja bérbe azokat, mert így még nagyobb bevételre tehet szert.