Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Körbeüljük a tévét, és nézzük

1981 tv tévé család családi tévézés televízió
Vágólapra másolva!
Még mindig a tévé a leghatékonyabb reklámfelület – állítólag senki sem nézi, mégis mindenki látja.
Vágólapra másolva!
Tábortűzeffektus a családi tévézés Forrás: Fortepan/Gárdos György

A fogyasztói szokás változására figyelmeztetetett John Rossiter, a Sony Pictures Television Networks (SPT) közép-európai főnöke nemrég egy médiapiaci konferencián. A szakember szerint a régióban a következő pár évben erősödő tendenciát mutatnak a lineáris – azaz

leülős és végignézős

tévézéssel szemben a VOD-tartalmat kínáló szolgáltatások. Rossiter megállapítása szerint a lineáris fogyasztás egyre inkább a háttértévézés irányába tolódik mindenhol a világon. Aki pedig többet akar, vagy mélyebben érdeklődik egy-egy téma iránt, az elindul

a pénzért lekérhető szolgáltatások irányába.

new media kisokos:
- VOD- (video-on-demand)-szolgáltatás: Kizárólag digitális/internetes televízió-előfizetők számára set-top box segítségével elérhető on-demand médiatartalom. (Ilyet nyújt például az ügyfelei számára a magyar piacon a UPC vagy a Magyar Telekom)
- Catch-up TV szolgáltatás: Televíziós tartalmak online közzététele, online felületen elérhető élő vagy késleltetett televíziós műsorok. (Erre példa a hazai piacon az RTL Most)
- OTT: Önálló alkotásokat, tévéműsorokat, sorozatokat, filmeket szerkesztett rendben közzétevő online oldalak. (Legnépszerűbbek a Netflix és a Hulu)

Közösen, főleg ha élő

A svéd Ericsson kutatói egy másik kísérletben viszont bebizonyították, hogy a tévézésnek – mint fogyasztói tevékenységnek – van két meghatározó tulajdonsága, amelyek miatt

még mindig vonzó nagy tömegek számára.

Először is – még mindig – könnyen közösségi tevékenységgé válhat, ez a „tábortűz”-effektus a televíziózásban. Nem modern fogalom, de még mindig működik; ez az, amikor rajtakapjuk magunkat, hogy

körbeüljük a tévét, és nézzük.

Az eszköz változik - a közös program nem Forrás: AFP/Kurt Röhrig

A másik oka a lineáris tévézés változatlan sikerének a kutatók szerint

az élő adás varázsa,

ilyenkor a fogyasztók adott pillanatban, egyszerre akarják elérni az adott tartalmat. Ezért az élményért cserébe megváltoztatják akár korábbi nézői szokásaikat is.

A nők uralják a távirányítót a hazai kutatási eredmények szerint Forrás: Science Photo Library/CAIA IMAGE / SCIENCE PHOTO LIBRARY/Caia Image / Science Photo Libra

Kik nézik?

A legfrissebb kutatások eredményei szerint megállapítható, hogy Magyarországon

a nők szánnak jelentősen hosszabb időt a tévézésre

– ezen belül a kis háztartásban élők, az 50 év felettiek, az alacsonyabb végzettségűek és/vagy társadalmi státuszúak, valamint a 40 évnél idősebb egyedülállók. Vörös Csilla, a Nielsen Nézettségmérés ügyvezető igazgatója a médiakonferencián elmondta:

a nők egész nap nagyobb arányban tévéznek,

és hétvégén is hamarabb nyúlnak a távirányító után, mint a férfiak.

Tévéreklámokkal egyszerre tömegeket lehet elérni – legalábbis a nézettségi adatok szerint Forrás: Flickr / Annelogue

Mindez pontos képet ad a hirdetőknek

A kutatócég adatai alapján elmondható, hogy a hazai GRP-tömeg (bruttó elérés) közel 60 százaléka a nőkre esik – közülük 3,5 milliót lehet elérni tévén keresztül, míg a férfiaknál 2,8 milliót – naponta. Emellé állítva azt a tényt, hogy

a nők teszik ki a fő bevásárlók 81 százalékát,

logikusnak látszik, hogy a tévéreklám még mindig remek megoldás, ha tömeges elérést szeretne egy hirdető. Az egyedi elérésre pedig ott az internet, ez mélyebb és személyesebb kapcsolatot jelenthet a márkákkal, de

jóval többet is kell adni – tartalomban természetesen.

Az új tartalmak új felületet követelnek Forrás: Origo

Minden a tartalmon múlik

Pontosan kell céloznia az OTT-piacon megjelenni kívánó tartalomszolgáltatónak, mert a magyar közönség például

nem hajlandó fizetni olyasmiért, amit ingyen is elérhet.


Akkor sem, ha ez illegális tartalomletöltéssel, azaz kalózkodással jár. A világszerte OTT-éllovas Netflix például eléggé hiányos adatbázissal állt versenybe itthon. de az amerikai központban is volt baj, elég.

A jelenlegi adatok szerint itthon a VOD-szolgáltatásokat egyelőre egy szűk, az online videotartalmakért fizetni

képes és hajlandó kör

keresi, a többséget pedig tökéletesen kiszolgálják a hagyományos tévétársaságok lineáris műsorai.

Kinek ismerős még Uhuka, aki egész nap a tévét nézte? Forrás: KEDD Animációs Stúdió
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről