Újabb VW-alkalmazottak keveredtek gyanúba

Volkswagen, VW, CO2, szén-dioxid
Greenpeace activists demonstrate at the entrance to the Volkswagen (VW) plant in Wolfsburg, central Germany, on November 9, 2015. Germany's consumers association wants auto giant Volkswagen to offer vouchers as a form of compensation to German customers affected by the massive pollution cheating scandal. VW is engulfed in a massive pollution scandal that has so far centred on so-called defeat devices, sophisticated software fitted into diesel engines to skew the results of tests for nitrogen oxide emissions. But the embattled auto giant said an internal probe had uncovered "inconsistencies" on carbon emissions as well, affecting not only diesel engines but petrol engines, too. AFP PHOTO / DPA / PETER STEFFEN +++ GERMANY OUT +++
Vágólapra másolva!
Adócsalás gyanúja miatt ügyészségi eljárás indult kedden Németországban a Volkswagen (VW) több munkatársa ellen az autógyártó csoport dízelbotrányával összefüggésben.
Vágólapra másolva!

A braunschweigi ügyészség adócsalás elkövetésének úgynevezett kezdeti gyanúja miatt öt emberrel szemben indított eljárást.

Kevesebb gépjárműadó

Az ügyészség azért kezdett nyomozni, mert a VW-nál a dízelbotrány miatt indított belső ellenőrzés során kimutatták, hogy

bizonyos típusok engedélyeztetése során helytelenül határozták meg a szén-dioxid-kibocsátást,

a valóságosnál alacsonyabb kibocsátási értékeket rögzítettek. Ennek következtében kár érhette az államot, mert a gépjárműadó mértékét részben a szén-dioxid-kibocsátás határozza meg, és

a kisebb kibocsátás kevesebb adót jelent.

A braunschweigi ügyészség korábban csalás gyanúja miatt is eljárást indított a VW ellen a dízelbotrány miatt, és házkutatást tartott a társaság wolfsburgi székhelyén, illetve több alkalmazott lakásában.

Kiküszöbölik a csalás lehetőségét

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) által szeptemberben megfogalmazott vádak révén kirobbant botránynak jelenleg három fő vonulata van. Az első mintegy 11 millió, EA 189 típusú dízelmotorral üzemelő járművet érint, amelybe olyan szoftvert építettek, amely érzékeli, ha a járművet károsanyag-kibocsátási ellenőrzés alá vetik. Ilyen esetben a motor a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán.

A 11 millióból 8,5 millió járművet az Európai Unióban értékesítettek. Ezekkel kapcsolatban Matthias Müller, a VW vezérigazgatója keddi német sajtójelentések szerint előző nap egy wolfsburgi vállalati fórumon mintegy ezer vezető beosztású munkatárs előtt azt mondta, hogy

az érintett járművek 90 százalékánál már kidolgozták azt az eljárást, amelynek révén kiküszöbölik a csalás lehetőségét

és biztosítják, hogy a motor megfeleljen a károsanyag-kibocsátást szabályozó előírásoknak. A javítás technikailag és pénzügyileg is viszonylag csekély terhet ró a vállalatra - mondta Matthias Müller.
A tervek szerint a kocsikat 2016 januárjától hívják vissza szervizre, és

az év végére valamennyi motort megjavítják.

Nem csalás, csak mulasztás

November eleje óta formálódik egy újabb vonulat, amelyet a német sajtó gyakran "Dízelbotrány II." néven emleget. Ezt szintén az EPA indította el. Az ügy 3 liter hengerűrtartalmú dízelmotorokkal kapcsolatos, amelyekkel a VW csoport luxuskategóriás terepjáróit, köztük a Porsche Cayenne, az Audi Q7 és a Volkswagen Toureg modelleket szerelték fel.

A társaság adatai szerint 85 ezer járműről van szó.

Valamennyit 2009 óta gyártották. Ezekbe ugyan hasonló szoftvert telepítettek, mint az EA 189-es motorral működő kocsikba, de nem azzal a céllal, hogy meghamisítsák a mérési eredményeket - állítja a VW. A cég szerint csupán mulasztást követtek el, nem jelezték az előírásoknak megfelelően az EPA-nak, hogy beépítették a kérdéses szoftvert.

Decemberben lesz részletes jelentés

A botrány harmadik vonulata kapcsolódik a braunschweigi ügyészség eljárásához. A VW ugyancsak november elején jelentette be, hogy helytelenül határozták meg a szén-dioxid-kibocsátást egyes típusok esetében. Ez nagyjából 800 ezer kocsit érinthet, köztük benzines motorral működő autókat is. A cég még egyeztet az illetékes hatóságokkal a teendőkről.

A VW várhatóan december közepén teszi közzé első részletes jelentését a botránysorozat kezeléséről és annak költségeiről.

Matthias Wissmann, a mintegy 600 céget összefogó német autóipari szövetség (VDA) elnöke kedden egy berlini háttérbeszélgetésen úgy vélte, hogy a VW botránya nem rontja a német autóipar egészének jó hírét. Korábbi hasonló botrányokat, például a japán Toyota több millió autót érintő visszahívási akcióit felidézve hozzátette, hogy

a VW is kilábalhat a válságból, ha alaposan feltárják az ügyet,

kijavítják az autókat és az újabb esetek kiküszöbölése érdekében megfelelően átszervezik a vállalatot.