Szijjártóéknak mégis kell a presztízsberuházás

Telsa Motors
FREMONT, CA - AUGUST 16: Tesla Model S sedans are seen parked in front of the Tesla Factory on August 16, 2013 in Fremont, California. Tesla Motors opened a new Supercharger station with four stalls for public use at their factory in Fremont, California. The Superchargers allow owners of the Tesla Model S to charge their vehicles in 20 to 30 minutes for free. There are now 18 charging stations in the U.S. with plans to open more in the near future. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Nagyot fordult a világ Szijjártó Péter tárcájánál, ahol egyik napról a másikra kőkeményen beleálltak a Tesla-projektbe. Ráadásul a külügynél még a Jaguarról sem tettek le, és sportnyelven fogalmazva a lepattanóra várnak. A szakértő szerint elméletileg van esély arra, hogy a Tesla Magyarországra jöjjön, de ennek az amerikai cég megkérné az árát.
Vágólapra másolva!

Magyarország augusztusban már lemaradt egy autógyárról Szlovákiával szemben, ezért is tűnt nagyon furcsának, hogy első körben úgy nyilatkozott a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM), hogy nem is keresték a Teslát, nem érdeklődtek a lehetőségről, sőt nincs is realitása annak, hogy a cég Magyarországra jöjjön. Pedig Elon Musk, az elektromos autókat gyártó vállalat vezére az első európai gyáruk megnyitóján annyira belelkesült, hogy azt mondta,

további európai gyárak építését tervezik a Teslánál.

A külügy gyorsan kapcsolt, és hétfőn azt közölte, hogy a magyar diplomácia már fél éve dolgozik azon, hogy kapcsolatot építsen ki a céggel. Hétfőn este Szijjártó Péter tárcavezető pedig ki is jelölte az irányt Tesla-ügyben.

Magyarországra csábítanák a Teslát Forrás: ANP/AFP/Piroschka Van De Wouw

„Rendszeresebbé, közvetlenebbé kell tenni a kapcsolatot a Tesla autógyárral, hogy fel legyünk készülve, ha döntés születik a cég kapacitásbővítéséről” – mondta a külgazdasági és külügyminiszter az M1 aktuális csatornán. Szijjártó Péter szerint

a Tesla komoly gazdasági sikereket érhet majd el Európában,

és az ilyen nagy autógyáraknál a gyártástelepítés egyik legfontosabb szempontja az, hogy melyik piacot tartják fontosnak. „Vagyis, ha a Tesla nagy sikereket ér el Európában, felmerülhet, hogy újabb gyártókapacitást telepítsen a kontinensre” – mutatott rá a miniszter.

Fel kell készülni

Márciusban a washingtoni nagykövet ellátogatott a cég amerikai gyártóbázisára, a hágai nagykövet pedig áprilisban a hollandiai központot tekintette meg, és azt szűrték le, hogy szóba jöhet egy új európai gyártóbázis létesítése, ha a vállalat a piaci részesedését növelni tudja Európában, mondta Szijjártó Péter. Ezért a tárcavezető arra utasította a New York-i külgazdasági attasét, hogy rendszeresebbé, közvetlenebbé tegyék a kapcsolatot a magyar befektetésösztönző ügynökség és a Tesla között, hogy ha konkrét döntés születik a cég kapacitásbővítéséről, akkor erre fel legyenek készülve.

A Tesla esetleges beruházásával kapcsolatban a tárca a miniszter szavaihoz kedden már nem kívánt mit hozzátenni.

és a Tesla megpróbálná kifacsarni a lehető legnagyobb kedvezményeket” – mondta az Origónak Móró Tamás, a Concorde vezető elemzője. A kérdés az, hogy egyáltalán megérné-e Magyarországnak idecsábítani a Teslát – a presztízsen túl jelentene-e akkora hozzáadott értéket, vagy inkább csak ráfizetés lenne a projekt. Egy gigaberuházásról mindenesetre már lecsúszott Magyarország: a Jaguar Land Rover Nyitrára tervezi új gyárát.

A Jaguar inkább Szlovákiát választotta

A Tata Group tulajdonában lévő Jaguar Land Rover augusztusban döntött úgy, szándéknyilatkozatot ír alá a szlovák kormánnyal, hogy új autógyára Szlovákiában épül meg, pedig korábban Magyarországot is lehetséges helyszínként emlegették.

– válaszolta az Origónak a KKM. Mint írják, a győztesnek tűnő szlovák térségben a támogatásintenzitás maximuma ugyanakkora, mint a miénk, itt az európai jogszabályok szerint nem lehet eltérés.

Szombathelyen nincs elég munkás

A minisztérium szerint az egyik lehetséges magyar helyszínen, Szombathelyen a minimum 9 ezer fős, megfelelően képzett munkaerő nem állt rendelkezésre. Ez a tárca szerint jó és rossz is egyben: egyrészt jó, mert mindenkit, aki a térségben végez az iskolában, azonnal alkalmaznak, viszont kár, hogy jó szakmunkásból nincs több.

Debrecen messze van

A legfontosabb érv a másik helyszínnel, Debrecennel szemben az volt a KKM közlése szerint, hogy távolabb van Nyugat-Európától: a versenyben lévő közép-európai helyszínekhez képest 300-400 kilométerrel keletebbre van a bremerhaveni, illetve coventryi logisztikai központoktól. Ezzel kapcsolatban a külügy partnerei azt mondták, hogy ez logisztikai pluszkiadást jelentene, ami komoly versenyhátrány Magyarországnak. „Ezt a kérdést is megpróbáltuk megoldani, de egyelőre mégis másként alakult a beruházás” – közölte a KKM, amelynek a válaszából nagyon úgy tűnik, hogy

a tárca továbbra sem tett le a beruházásról.

A minisztérium le is vonta a következtetést, méghozzá négy pontban:

  1. Minden eddiginél öldöklőbb a verseny a nagy beruházásokért.
  2. Meg kell néznünk, miben kell előrelépnünk – a tapasztalatok alapján beszállítói kapacitásban és képzett munkaerőben.
  3. Folytatni kell a felkészülést, lőtávolon belül kell maradni – Szlovákiával egyelőre szándéknyilatkozatot írt alá a cég, a végleges szerződést még nem kötötték meg.
  4. Ha marad ez a helyzet, akkor nagyon sok beszállítót kell idevonzanunk, tekintettel a földrajzi közelségre.

Magyar Tesla?

Ezek után van realitása a magyarországi Tesla-gyárnak? Móró Tamás szerint az elméleti esély azért megvan. Ehhez azonban

tisztázni kell, hogy mit is akar a Tesla,

amely egy kis kapacitású gyárat nyitott néhány napja Hollandiában. A kis kapacitás itt havi 450 darab autót jelent, de ezt a későbbiekben akár 1000 darabosra is lehet bővíteni. Összehasonlításképpen a nagyobb autógyárakban naponta szerelnek össze ennyit – például a magyarországi Audi- és Mercedes-gyárak évi 100 ezer darab felett termelnek. A Tesla „tömegmodellje” elvileg 2017-ben érkezik, és itt már nagy volumenben terveznek a cégnél – ennek a gyártása már mindenképpen komolyabb gyártáskapacitást jelenthet.

Egyelőre sok autót nem gyártanak Európában Forrás: AFP/Justin Sullivan

A Tesla alapvetően Nyugat-Európát célozta meg értékesítés szempontjából, az elemző szerint ebben nyilvánvalóan a termék magas ára is szerepet játszik – egy Model S-ért elkérnek legalább 80 ezer eurót (körülbelül 25 millió forint). Móró Tamás úgy látja, hogy amíg csak évi 5-10 ezer darabos kapacitásról beszélhetünk, addig a Tesla nem fogja Kelet-Európába vinni a gyártást, viszont nagyobb széria esetén (évi 50-60 ezer darab) már versenyképesebb lehet a régió.

Kemény verseny lesz a Tesláért

A kaliforniai cég egyetlenegy centet sem hagy veszni: a nevadai gyárának építése előtt megversenyeztette az államokat, hogy ki milyen feltételekkel, mekkora kedvezményekkel, támogatásokkal adna otthont az új akkumulátorgyárának. Móró Tamás szerint feltehetően Európában is ezt a stratégiát folytatnák: az uniós szabályokon belül

a lehetséges legtöbb kedvezményt és anyagi támogatást facsarnák ki a szóba jöhető országoktól.

Sokak szerint az elmúlt hetekben kipattant dízelbotrány is az elektromos autók felé terelheti az autóipari trendeket.

Az elektromos autók felé tolódhatnak a trendek Forrás: MTI/EPA/DPA/Julian Stratenschulte

A szakértő szerint ugyanakkor az autópiacra Európában kevésbé lesz befolyása a Volkswagen botrányának, szemben Amerikával, ahol egyébként ez utóbbi sosem volt jelentős motortípus. Hirtelen váltásra nem számít az elemző, de szerinte Európában el fog indulni egy folyamat – amit a Daimler és a BMW is mondott már korábban –, azaz 5-10 év múlva az új modellekben már nem lesz opció a dízelmotor, helyette jönnek majd az elektromos autók, esetleg a hibridek.

Nem szabad lemaradni

Magyarországon több olyan beszállító is van, amely dízelmotorokhoz szállít alkatrészeket, éppen ezért Móró Tamás szerint fontos, hogy ez a váltás – dízelről elektromosra – ne menjen gyorsan végbe. „A személyautóknál a dízelkorszaknak vége lesz egyszer, ezért fel kell készülnünk arra, hogy a technológia meg fog változni” – mondta a szakértő, aki egy példát is említett. Az Audi 2018-ban egy elektromos SUV-ot (városi terepjárót) tervez piacra dobni, amelynek az akkumulátorait koreai cégek gyártanák Lengyelországban és Magyarországon. Az elemző szerint a magyar gazdaságpolitika szempontjából nagyon fontos, hogy

figyeljünk a technológiai folyamatokra, a váltásra igyekezzünk felkészülni, hogy ne csússzunk le.

Úgy látja, elképzelhető, hogy tízéves távlatban a dízeltechnológia jelentősége csökkenni fog, és helyette jönnek majd az új technológiák: miután ezeknek beruházási vonzatai is lesznek, nem szabad lemaradni.