Vágólapra másolva!
Az Országgyűlés 114 igen és 50 nem szavazattal elfogadta a reklámadó módosítását. Az ellenzéki pártok a reklámadó visszavonása mellett szólaltak fel a törvény módosításának összevont vitáján, míg az NGM szerint minden frakció támogatta a javaslatot.
Vágólapra másolva!

A kedden kivételes eljárásban tárgyalt, és szerdán már el is fogadott javaslat szerint a 100 millió forintot meg nem haladó adóalaprész után továbbra is nulla százalék marad a reklámadó mértéke, az adóalap 100 millió forintot meghaladó része után pedig 5,3 százalék lesz valamennyi adóalany esetén.

A kormánynak töretlen szándéka, hogy a jelentős reklámpiaci szereplőknek is kiemelten kell szerepet vállalniuk a közteherviselés rendszerében, ezért

a reklámadó a jövőben is fennmarad,

mondta az MTI tudósítása szerint Tállai András, a nemzetgazdasági tárca államtitkára.

Vantara Gyula, a Fidesz vezérszónoka szerint Magyarországon olyan adórendszert kell kialakítani, amelyben nagyobb szerepet kell vállalniuk a jelentős profithoz jutóknak.

Különadó, büntetőadó

Burány Sándor, az MSZP vezérszónoka arról beszélt, hogy gazdasági szempontból különadóról van szó, a politikai célokat tekintve pedig büntetőadóról. Ennek a szektornak szerinte nem kell semmilyen különadót, büntetőadót viselnie, ezért a törvényjavaslattal egy dolgot lehet csinálni, visszavonni azt.

Tállai András hallgatja Novák Előd kritikáit Forrás: MTI / Kovács Tamás

Novák Előd, a Jobbik vezérszónoka szerint elfogadhatatlan, hogy miközben a Jobbik szakmai kritikáját nem fogadták el, az unió nyomására

úgy módosítják a törvényt, ahogy a szervezet „fütyül”.

Az is elfogadhatatlan, hogy ismét az RTL Klubon és a multinacionális cégek helyzetén könnyítenek, míg a kis- és középvállalkozások helyzetén nem javítanak, mondta Novák Előd. A politikus szerint a kormánypártok normális esetben nem zsarolhatnák a médiumokat, hogy még kormánybarátabbak legyenek.

Fideszes bandaháború

Schiffer András, az LMP vezérszónoka szerint ez nem reklámadó, hanem médiaadó. A reklámadóról szóló törvény elfogadása

a „fideszes bandaháború”

nyitóállomása volt, ami most is folyik, és helyettesíti a kormányzást, mondta Schiffer András. Hozzátette, önmagában reklámadóról beszélni fontos, de amit elfogadtak, kizárólag a zsákmányszerzésről szól, ezért reklámadóról szóló törvényt és a módosító javaslatot is vissza kell vonni.

Schiffer András és Schmuck Erzsébet Forrás: MTI / Kovács Tamás

Sallai R. Benedek (LMP) az állami tulajdonú cégek reklámköltségeire kérdezett rá és arra, ez hogyan befolyásolja a hazai média működését. Úgy véli, a tárgyalt jogszabályt is hatalomtechnikai eszközként használja a kormányoldal a médiapiac befolyásolására, amely elfogadhatatlan.

Adóemelés

A reklámszövetség szerint az 5,3 százalékos egységes kulcs több vállalkozásnak is tízszeres adóemelést jelent. Szerintük a törvénytervezet csak néhány piaci szereplő számára kedvez, de a reklámipar összes többi szereplőjét indokolatlan adóemeléssel terheli.

„Minden frakció támogatja”

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint „minden frakció támogatja a reklámadót”, ugyanis nem azt, hanem a kormányt bírálták. Tállai András azt mondta, hogy a Jobbik még erről szóló törvényjavaslatot is benyújtott a parlamentnek. Szólt az adó nemzetközi gyakorlatáról, mint mondta, Ausztria szinte azonos kulccsal veti ki azt. A kormány ragaszkodik ahhoz, hogy 100 millió forintos árbevétel alatt ne kelljen az adót megfizetniük, ez szerinte meg fogja védeni a kisebb médiumokat.