A horvát kormány 2013-ban úgy döntött, hogy koncesszióba adja az autópályákat, hogy törlessze az autópályák hiteleit. Akkor a vállalatok adóssága több mint 4 milliárd euró volt, írja a Jutarnji List. A javasolt modell egyszeri koncessziós díjat határozott volna meg, 2,4 milliárdtól 3,2 milliárd euróig, attól függően, mennyi ideig üzemeltetette volna más cég a több mint 1000 kilométernyi autópályát. Ezzel csökkentették volna az ország külföldi tartozását és az államadóságot.
A pályázatra több külföldi befektető kötelező érvényű ajánlatot tett, de a közvélemény nyomására - mivel összegyűlt a népszavazáshoz szükséges mennyiségű aláírás - a kormány nemrég elállt a tervtől. Az új elképzelés szerint a kormány a HAC-ONC autópálya-vállalat 51 százalékos tulajdonrészét nyilvános részvénykibocsátás (IPO) keretében felkínálja a nyugdíjalapoknak, az autópálya társaság dolgozóinak és a lakosságnak. A fennmaradó 49 százalék rész pedig állam tulajdonában marad.
Az IPO-t megelőzően felszámolják a másik autópálya-társaságot, és az ARZ tartozásait a HAC-ONC veszi át. Becslések szerint az IPO-ból befolyó kb. 1,2 milliárd euróból fedeznék az ARZ fennmaradt hitelét.
A napokban több elemzés készült a zágrábi kormány három és fél éves munkájáról. Ezek szerint a kabinet munkáját leginkább a politikai következetlenség jellemzi. A kormány rengeteg pénzt költött el és energiát fektetett be, jelentősebb teljesítmény nélkül. Eddig több mint 20 olyan reformtól és privatizációtól álltak el, melyek több milliárd kunát hozhattak volna a költségvetésnek.