Lázár: 5-10 százalék körül lesz a reklámadó

Lázár János, Földeák
Földeák, 2015. január 23. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője a Csongrád megyei Földeák polgármesteri hivatalában a térség polgármestereivel közösen tartott sajtótájékoztatóján 2015. január 23-án. MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely
Vágólapra másolva!
A gazdasági bizottság ülésén Lázár János 3-5 százalékos reklámadóról beszélt. Az ülés után viszont már 5-10 százalékról beszélt.
Vágólapra másolva!

A reklámadó 3-5 százalék körül lehet, derült ki az országgyűlés gazdasági bizottságának keddi ülésén. A módosító javaslat még márciusban elkészülhet Lázár János szerint. Az Európai Bizottság adó- és versenyjogi főigazgatósága is eljárást folytat Magyarországgal szemben a reklámadó miatt, ezért van szükség a módosításokra, mondta Lázár János.

Az ülés után nőtt a szám

Később a Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta: amennyiben a reklámadó sávos lesz, „a sávok között nem lehet aránytalan különbség. Én úgy gondolom, hogy 5 és 10 százalék közötti javaslattal fog élni a kormány”. Lázár János egy mondat erejéig az állami média finanszírozására is kitért. Ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy „lassan-lassan a közmédia állami támogatásának csökkennie kell”, írta az Atv.

Egykulcsos lesz

A reklámadó jelenleg sávos, a cégek 0, 1, 10, 20, 30 vagy 50 százalékot fizetnek attól függően, hogy mennyi a reklámbevételük. Az új rendszer egykulcsos lesz és a miniszter szerint 6,6 milliárd forint helyett 8-10 milliárdot hozhat a költségvetésnek.

A módosító márciusban elkészülhet Forrás: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Mások fizetnek többet

Az egykulcsos reklámadó 6700 céget és szervezetet érinthet a Kreatív és a White Report felmérése szerint. A 100 legnagyobb árbevételű médiacég fele nem tudná kigazdálkodni a nyereségéből a reklámadót jelenlegi bevétele és költségei mellett, ha a bevételének átlagosan fele reklámból származna.

A sávos reklámadó legnagyobb vesztese az RTL csoport lett volna, hiszen egymaga fizethette volna be a a teljes szektor adóterhének nagy részét. Az egykulcsos, 5 százalékos adóval már sokkal kevesebbet kell fizetnie, így viszont a kisebb lapok és médiavállalkozások fizetnek majd sokkal többet.

Mennyi jön be?

A sávos adózás mellett 9 milliárd forintra számíthatott a költségvetés. Az 5 százalékos, egységes kulcs esetén csökkenhet az állam bevétele a reklámadóból, de még így is a kormányfő által elvárt minimum 7 milliárd fölött lesz. Korábbi, becsléseken alapuló cikkünkben azt írtuk, hogy az adóteher azok a kis cégeknél is megjelenik, amelyek eddig nem fizettek.

A vb és az állam húzta a reklámpiacot

Tavaly 7,7 százalékkal bővült a reklámpiac. A teljes reklámtorta közel 190 milliárd forintra nőtt. A növekedés két fő motorja a nyári foci vb és a választások voltak. Az állam 35 százalékkal költött többet reklámra, mint 2013-ban. Az állami költések még soha nem befolyásolták ilyen mértékben a piacot. A reklámadó hatása idén fog igazán lecsapódni - mondta el Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.