Nagy dobásra készül az Uber?

Taxi competitor UBER TAXI cab uber signs SQUARE FORMAT
ILLUSTRATION - A man holds an iphone in his hands which features the logo of cab driving company 'UBER', as he stand next to a Taxi call box in Berlin, Germany, 3 March 2015. UBER has caused a stirr amongst licensed and established Taxi enterprises as UBER's drivers are accused of anticompetitive practice and not adhearing to regulations. In several cities in Germany, taxi entrepreneurs have managed to obtain several judicial decisions which limit UBER's business practices. Photo: Stefan Jaitner/dpa - NO WIRE SERVICE -
Vágólapra másolva!
1 milliárd dolláros hitelkeretről tárgyal nagybankokkal az Uber, ami sok találgatást indított be a piacon. Úgy gondolják, hogy az ilyen előkészületek a tőzsdei bevezetés előszeleként szolgálhat. 
Vágólapra másolva!

A közlekedési és taxis iparágat felforgató Uber 6-7 nagybankkal kezdett tárgyalásokba egy nagyobb, 1 milliárd dolláros hitelkeretről - írja a MarketWatch. A puhatolózások során a cég azt próbálja felmérni, hogy mekkora összeget hajlandóak a bankok adni a dinamikus növekedésben lévő vállalatnak és nem mellesleg milyen kondíciók mellett - állítják az ügyhöz közel álló források.

Beindult a spekuláció

Az ilyen jellegű tárgyalások sok esetben az elsődleges tőzsdei részvénykibocsátás (IPO) előszeleként szoktak funkcionálni, mivel fontos, hogy jó és stabil kapcsolat alakuljon ki a bankokkal. Az IPO ugyanakkor még egyáltalán nem időszerű az Uber esetében - mondják az ügyre jobban rálátó informátorok. A tőzsdei debütálást legkorábban csak jövőre várják.

A taxis piacot felforgató Uber gyors terjeszkedésben van Forrás: Bloomberg

A taxis piacot megosztó Uber már most is a világ legnagyobb startup vállalatai közé tartozik, a 2009-ben alapított cég a világ több mint 200 városában vetette meg lábát. A céget jelenleg 41 milliárd dollárra értékelik a legutóbbi tőkebevonás során alkalmazott árazás alapján.(Eddig 5,9 milliárd dollárt vont be több finanszírozási körben.) A dolog pikantériája, hogy a vállalat szinte semmilyen eszközzel nem rendelkezik, hisz az autók sincsenek a birtokában. Pusztán egy közvetítő a szolgáltatást igénybe vevők és az autójukat a 'közösbe' bedobó vezetők között, amiért jutalékot számol fel a cég.

Uber-jelenség

Az Uber nem egy hagyományos taxitársaság, hiszen saját autókkal (taxikkal) sem rendelkezik. Sokkal inkább egy közvetítő, aki egyrészt a regisztrált sofőröket (Uber driver), másrészt pedig az alkalmazást használó felhasználókat is folyamatosan nyomon követi, illetve elemzi, ezek segítségével pedig a preferenciáknak megfelelő utazást biztosít (akár hely, akár költség szempontjából). Az ár előnyösebb a szokásosnál, a fizetés központi elszámolással történik, nem az autóban.