Dőlhet a lé a Balkánról

Kalandozások a Balkán szívében: Macedónia téged is meglep!, utazás, ohrid
A Balkánt legtöbben a turizmussal azonosítják, pedig ennél jóval több lehetőség van a régióban
Vágólapra másolva!
A jugoszláv utódállamok új kapukat nyithatnak meg a terjeszkedni kívánó cégek előtt, 2016 után ugyanis növekedési pályára állnak a balkáni térség piacai - áll az Export Kooperáció prognózisában.
Vágólapra másolva!

Az M27 Absolvo, a Budapest Bank és a Coface tanácsadócég együttműködésével működő szakmai szervezet szerint most érdemes a hazai vállalkozóknak a Balkán piacai felé nyitni, mert így még elég felkészülési idejük marad az elosztási csatornák felderítésére valamint a marketingstratégiájuk felépítésére.

Hasonlóak és különbözőek

„Mind a hét ex-jugoszláv tagállam különböző, és mindegyiket eltérő piacként kell kezelni, a kulturális és jogi hátterük sok ponton hasonló, melyeket kihasználva az új belépők sokkal könnyebben terjeszkedhetnek egyik volt tagállamból a másikba, mintha mondjuk Franciaországból térnének át Olaszországba”- mondja Gyurácz Németh Iván, az Export Kooperáció szakértője.

Tőkehiánnyal küzdenek

A régió cégei folyamatosan szenvednek a működő tőke és a finanszírozás hiányától, így nem tudnak hatékonyak és versenyképesek maradni az életképes új belépők mellett. Ez különösen igaz bizonyos szektorokra, például a kiskereskedelemre vagy az agrárszektorra.

EU-s források is rendelkezésre állnak

A Balkán-régió országai eközben mindannyian részesülnek EU-s és egyéb fejlesztési forrásokból származó támogatásokban.

A Balkánt legtöbben a turizmussal azonosítják, pedig ennél jóval több lehetőség van a régióban Forrás: Thinkstock

Horvátország és Szerbia kiemelt segítséget kapnak. Horvátország új EU-tagállamként, Szerbia pedig azért, mert az EU kiemelt figyelmet fordít arra, hogy az ország átültethesse az EU standardjait és gyakorlatait.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mindkét országban nagy számban vannak és várhatók a jövőben is infrastrukturális beruházásokhoz, regionális fejlesztésekhez (ideértve a mezőgazdaságot is) és általában fejlesztési tanácsadáshoz, tudásátadáshoz kapcsolódó projektek.

Agrárium és IT

A helyi gazdák rossz pénzügyi helyzete miatt rendkívül vonzóak lehetnek a megfelelő ár-érték arányú mezőgazdasági termékek, de főként Szlovéniában és Horvátországban sikeres lehet az internetes kereskedelem is.

Jó vásárt csinálhatunk

A befektetési oldalt tekintve egyre több helyi cég és ingatlan válik eladóvá, mivel a bankok és hitelesek kiutat keresnek az eladósodottságból. A szemfüles vásárlók igazán kedvező ajánlatokat foghatnak ki, illetve földeket is vásárolhatunk olyan gazdáktól, akik már nem képesek fenntartani a termelést a magas adósságterheik miatt.

Kitűnő tesztpiac

Bár az ex-jugoszláv piacok nem nagyok - Szerbiának mintegy hétmillió lakosa van, Montenegró körülbelül tizedekkora -, de ez bizonyos szempontból még előnyt is jelenthet. A viszonylag alacsony belépési költség, a földrajzi közelség illetve a sajátos demográfiájuk miatt például a délszláv piacok kiváló tesztpiacként szolgálhatnak.