Emlékeznek még mi történt önökkel 2015. január elsején? Én igen, mert autóba kellett ülnöm, és használnom kellett az M0-st. Jogkövető állampolgárként már előre szerettem volna még december 31-én megvenni a megyei matricát. Nem tudtam.
Aki 2016. január 1-jén fizetős utat akar használni, nem kell rohannia, mert a január 1-jén megvett megyei matrica 2016. január 31-ig érvényes. És egyébként sem lehet most sem előre megvenni, csak 2016. január 1-jén 0 órától lehet éves matricát vásárolni.
Havi matricából 23 százalékkal kevesebbet, éves matricából viszont 27 százalékkal többet vettek az autósok 2015-ben.
A januárban bevezetett megyei matricákból 1,35 milliót adtak el, és ez a költségvetésnek 7,3 milliárd forint bevételt jelentett.
A 10 napos matricából közel ugyanannyi fogyott, mint 2014-ben – közölte az Origóval a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.
A vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése. Úgy tűnik, elsősorban a havi matricák helyett vették őket.
Matricatípusok szerinti megoszlás 2015-ben
Éves országos | 290 ezer darab | 12,6 milliárd forint |
Havi | 1,7 millió darab | 9,2 milliárd forint |
Heti vagy más néven 10 napos | 7,8 millió darab | 25,7 milliárd forint |
Megyei (éves) | 1,35 millió darab | 7,3 milliárd forint |
Összesen | 11,2 millió darab | 55 milliárd forint |
Idén januárban és februárban a megyematricaügy borzolta a legjobban a kedélyeket. Az Origón is megírtuk, hogy nem lesz türelmi idő, és 2015. január 1-jétől fizetni kell több, eddig ingyenesen használható úton.
Írtunk Fótról is, a település kifejezetten örült a megyei matricának. Makadám Dezső - persze ez csak vicc, mert az idős jól öltözött fóti férfi nem árulta el az igazi nevét - azt mondta, hiú reményei nincsenek, hogy kevesebb autós lesz a városban a matricarendszer miatt.
A kormány döntése szerint, aki használja a reptérre vezető útszakaszt, annak is fizetnie kell.
Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal”
– sommázta véleményét egy hölgy, aki az édesanyjáért autózott ki, és vett – még reggel – matricát. Az Origótól tudta meg a hírt, hogy mégsem kell fizetni a reptérre vezető út használatért. Azt mondta, egyáltalán nem boldog a rendelkezés visszavonásától, mert „nyilván majd máshol szedik be ezt a pénzt”.
Januárban úgy nézett ki, Balatonfőkajár lesz az a település, ami az útdíjmizéria és az átgondolatlan, előkészítetlen kormányzati intézkedések miatt a 2015-ös év legtöbbet emlegetett települése lesz.
Balatonfőkajár az egyetlen Veszprém megyei település, amelyet jelenleg érint az M7-es autópálya, így itt húzódik a kormány által díjasnak kijelölt egyetlen rövidke útszakasz a megyében. Végül a kormány módosított a matricarendszeren, ezért az M7-es Veszprém megyei szakasza a szomszédos megyei matricával is használható.
A beharangozott négy megyematrica helyett három is elég a pestieknek, akik a Balaton déli partjára indulnak.
Külföldiek, vidékiek vagy ritkán autózó budapestiek is könnyen beleeshetnek abba a csapdába, ami az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszán várja őket. A kormányzati kommunikációval szemben már jóval a budapesti városhatár előtt fizetőssé válik az autópálya.
Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere sokáig harcolt, hogy legalább jelzésértékű táblákat tegyenek ki a fizetős szakasz kezdetéről. Öt hónap késéssel, vagyis májusra kikerültek a táblák is, de a polgármester szerint alig lehet őket észrevenni.
Wittinghoff Tamás Budaörs polgármestere decemberben ismét levelet írt Fónagy János parlamenti államtitkárnak, hogy vizsgálja felül az útdíjfizetési rendszert a kormány. Budaörs forgalma a megyematricarendszer bevezetése óta jelentősen nőtt, mivel sok autós megpróbálja elkerülni az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszát, mert az fizetős.
A minisztériumtól azt a választ kapta, a személyautók számára díjköteles szakaszok köre 2016. január elsejétől mindössze a 2015-ben átadott, a gyorsforgalmi hálózatba kapcsolódó utakkal (M43 Makó–országhatár és M85) bővül. Más módon nem változik – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Vagyis az M1-M7-es közös, bevezető szakasza 2016-ban is fizetős marad.
A bliccelőkről se feledkezzünk meg. Úgy tudjuk, idén valamivel többen próbálkoztak lógni a fizetős szakaszokon, mint tavaly. A NÚSZ Zrt. számaiból az derül ki, hogy 2-3 százalékkal nőtt a helyszíni ellenőrzések során kiszűrt jogosulatlan úthasználók száma. A kismértékű növekedés az ellenőrzési rendszer fejlesztésének köszönhető – írták.
Az M5-ös autópályán például korábban nem volt e-matricás rendszerben is működő fix kamerás ellenőrzés. A kamerák kihelyezése után az év első 7 hónapjában közel 50 ezer jogosulatlan úthasználatot regisztráltak. A hasonló helyzetben lévő M2-es autóúton pedig több mint 17 ezer autós kapott bírságot. Az M0-son az év első 8 hónapjában 2200 autóst kellett pótdíjjal büntetni.
És mi van akkor, ha valaki eltéved, és véletlenül keveredik egy fizetős szakaszra, tettük fel a kérdést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek. Azt írták,
nincs lehetőségünk méltányosság gyakorlására”.
De jó tanácsként elmondtak egy trükköt. „Ha valaki mégis rátéved a díjköteles gyorsforgalmi szakaszokra, és van okostelefonja, adja át az utastársának, aki néhány kattintással SMS-ben vagy mobilalkalmazáson keresztül meg tudja vásárolni a matricát” - írta a NÚSZ.
Jövőre olcsóbban, D1-es személyautó-matricával autózhatnak a gyorsforgalmi utakon a kisbuszos nagycsaládosok. A rendelet a legalább négy gyermek után családi pótlékban részesülő személyekre, továbbá a mozgáskorlátozott parkolási igazolvánnyal rendelkezőkre, illetve az ő hozzátartozóikra vonatkozik.
Tavaly a nagycsaládosok nem jártak jól, amikor a 8 vagy többszemélyes kisbuszokat a D2 kategóriába sorolták. Ezen most sem változtattak, de legalább a mozgássérültek és a nagycsaládosok kedvezményt kapnak.