Ne siessen matricát venni!

autópálya KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNY M30-as autópálya útdíjbevezetés útdíjköteles videokontroll video-kontroll Miskolc, 2015. január 7.
Tájékoztató táblák az útdíjköteles M30-as autópálya és az ingyenes, Miskolcot elkerülő szakasz felhajtójánál Miskolc határ
Miskolc, 2015. január 7. Tájékoztató táblák az útdíjköteles M30-as autópálya és az ingyenes, Miskolcot elkerülő szakasz felhajtójánál Miskolc határában 2015. január 7-én. MTI Fotó: Vajda János
Vágólapra másolva!
Szülinapját ünnepli a megyei matricarendszer. Budaörs fuldoklik a benzinbűztől, Wittinghoff Tamás polgármester levelet is írt Fónagy Jánosnak. A büdzsének 55 milliárd forintos bevétele van a különféle matricákból. Szülinapi jó tanáccsal is szolgálunk a véletlenül fizetős szakaszra tévedőknek, csak egy utas és egy okostelefon kell hozzá. 
Vágólapra másolva!

Emlékeznek még mi történt önökkel 2015. január elsején? Én igen, mert autóba kellett ülnöm, és használnom kellett az M0-st. Jogkövető állampolgárként már előre szerettem volna még december 31-én megvenni a megyei matricát. Nem tudtam.

A megyematricaügy borzolta a kedélyeket

Aki 2016. január 1-jén fizetős utat akar használni, nem kell rohannia, mert a január 1-jén megvett megyei matrica 2016. január 31-ig érvényes. És egyébként sem lehet most sem előre megvenni, csak 2016. január 1-jén 0 órától lehet éves matricát vásárolni.

Havi matricából 23 százalékkal kevesebbet, éves matricából viszont 27 százalékkal többet vettek az autósok 2015-ben.

A januárban bevezetett megyei matricákból 1,35 milliót adtak el, és ez a költségvetésnek 7,3 milliárd forint bevételt jelentett.

A 10 napos matricából közel ugyanannyi fogyott, mint 2014-ben – közölte az Origóval a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.

A vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése. Úgy tűnik, elsősorban a havi matricák helyett vették őket.

Matricatípusok szerinti megoszlás 2015-ben

Éves országos290 ezer darab12,6 milliárd forint
Havi1,7 millió darab9,2 milliárd forint
Heti vagy más néven 10 napos7,8 millió darab25,7 milliárd forint
Megyei (éves)1,35 millió darab7,3 milliárd forint
Összesen11,2 millió darab55 milliárd forint

Idén januárban és februárban a megyematricaügy borzolta a legjobban a kedélyeket. Az Origón is megírtuk, hogy nem lesz türelmi idő, és 2015. január 1-jétől fizetni kell több, eddig ingyenesen használható úton.

Januártól nem volt kegyelem, több útszakasz is fizetős lett Forrás: MTI/Vajda János

Írtunk Fótról is, a település kifejezetten örült a megyei matricának. Makadám Dezső - persze ez csak vicc, mert az idős jól öltözött fóti férfi nem árulta el az igazi nevét - azt mondta, hiú reményei nincsenek, hogy kevesebb autós lesz a városban a matricarendszer miatt.

A kormány döntése szerint, aki használja a reptérre vezető útszakaszt, annak is fizetnie kell.

– sommázta véleményét egy hölgy, aki az édesanyjáért autózott ki, és vett – még reggel – matricát. Az Origótól tudta meg a hírt, hogy mégsem kell fizetni a reptérre vezető út használatért. Azt mondta, egyáltalán nem boldog a rendelkezés visszavonásától, mert „nyilván majd máshol szedik be ezt a pénzt”.

A Balatonra Budapestről három matrica is elég

Januárban úgy nézett ki, Balatonfőkajár lesz az a település, ami az útdíjmizéria és az átgondolatlan, előkészítetlen kormányzati intézkedések miatt a 2015-ös év legtöbbet emlegetett települése lesz.

Balatonfőkajár az egyetlen Veszprém megyei település, amelyet jelenleg érint az M7-es autópálya, így itt húzódik a kormány által díjasnak kijelölt egyetlen rövidke útszakasz a megyében. Végül a kormány módosított a matricarendszeren, ezért az M7-es Veszprém megyei szakasza a szomszédos megyei matricával is használható.

Fizetős utak Magyarországon Forrás: Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

A beharangozott négy megyematrica helyett három is elég a pestieknek, akik a Balaton déli partjára indulnak.

Csapda van még mindig Budaörs felé

Külföldiek, vidékiek vagy ritkán autózó budapestiek is könnyen beleeshetnek abba a csapdába, ami az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszán várja őket. A kormányzati kommunikációval szemben már jóval a budapesti városhatár előtt fizetőssé válik az autópálya.

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere sokáig harcolt, hogy legalább jelzésértékű táblákat tegyenek ki a fizetős szakasz kezdetéről. Öt hónap késéssel, vagyis májusra kikerültek a táblák is, de a polgármester szerint alig lehet őket észrevenni.

Januártól megszűnt az M0-s autóút általános díjmentessége Forrás: MTI/Kovács Attila

Wittinghoff Tamás Budaörs polgármestere decemberben ismét levelet írt Fónagy János parlamenti államtitkárnak, hogy vizsgálja felül az útdíjfizetési rendszert a kormány. Budaörs forgalma a megyematricarendszer bevezetése óta jelentősen nőtt, mivel sok autós megpróbálja elkerülni az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszát, mert az fizetős.

A minisztériumtól azt a választ kapta, a személyautók számára díjköteles szakaszok köre 2016. január elsejétől mindössze a 2015-ben átadott, a gyorsforgalmi hálózatba kapcsolódó utakkal (M43 Makó–országhatár és M85) bővül. Más módon nem változik – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Vagyis az M1-M7-es közös, bevezető szakasza 2016-ban is fizetős marad.

Kicsit több a bliccelő

A bliccelőkről se feledkezzünk meg. Úgy tudjuk, idén valamivel többen próbálkoztak lógni a fizetős szakaszokon, mint tavaly. A NÚSZ Zrt. számaiból az derül ki, hogy 2-3 százalékkal nőtt a helyszíni ellenőrzések során kiszűrt jogosulatlan úthasználók száma. A kismértékű növekedés az ellenőrzési rendszer fejlesztésének köszönhető – írták.

Az M0-son 2200 embert kaptak el az év első 8 hónapjában Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Az M5-ös autópályán például korábban nem volt e-matricás rendszerben is működő fix kamerás ellenőrzés. A kamerák kihelyezése után az év első 7 hónapjában közel 50 ezer jogosulatlan úthasználatot regisztráltak. A hasonló helyzetben lévő M2-es autóúton pedig több mint 17 ezer autós kapott bírságot. Az M0-son az év első 8 hónapjában 2200 autóst kellett pótdíjjal büntetni.

Jó hír a feledékenyeknek

És mi van akkor, ha valaki eltéved, és véletlenül keveredik egy fizetős szakaszra, tettük fel a kérdést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek. Azt írták,

De jó tanácsként elmondtak egy trükköt. „Ha valaki mégis rátéved a díjköteles gyorsforgalmi szakaszokra, és van okostelefonja, adja át az utastársának, aki néhány kattintással SMS-ben vagy mobilalkalmazáson keresztül meg tudja vásárolni a matricát” - írta a NÚSZ.

Nagycsaládosok olcsóbb matricát vehetnek

Jövőre olcsóbban, D1-es személyautó-matricával autózhatnak a gyorsforgalmi utakon a kisbuszos nagycsaládosok. A rendelet a legalább négy gyermek után családi pótlékban részesülő személyekre, továbbá a mozgáskorlátozott parkolási igazolvánnyal rendelkezőkre, illetve az ő hozzátartozóikra vonatkozik.

A kisbuszos nagycsaládosok D1-es személyautó-matricával autózhatnak a gyorsforgalmi utakon Forrás: AFP/DPA

Tavaly a nagycsaládosok nem jártak jól, amikor a 8 vagy többszemélyes kisbuszokat a D2 kategóriába sorolták. Ezen most sem változtattak, de legalább a mozgássérültek és a nagycsaládosok kedvezményt kapnak.