Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Karnyújtásnyira voltak a világhírtől

TaskRabbit
Ma Amerikaszerte a TaskRabbit diszpécseli a bevásárlást és a kutyasétáltatást
Vágólapra másolva!
Nincs az a nagy dobás, amelyet ne tudna tönkretenni a rossz időzítés, amint azt az alábbi példák világosan mutatják. Ez az öt vállalkozás kivétel nélkül mind eljutott az ígéret kapujáig, hatalmas lendület és fantázia volt abban, amivel piacra léptek, majd valamennyi földbe állt. A helyzet iróniája, hogy néhány évvel később az eredeti ötletből mégis világsiker lett. Csak valaki más csinálta meg.
Vágólapra másolva!

Ezek a cégek a késő ’90-es évek techlufijának estek áldozatul. Kiléptek a fényre egy óriási és – ami fontosabb – teljesen új ötlettel, befektetőt is sikerült meggyőzniük, majd egy-két év alatt kilobbant alóluk piac, hírnév és lehetőség. Hogy aztán hamarosan érkezzen egy újabb vállalkozó szellemű csapat, és ezúttal stabilizálja szinte szóról-szóra ugyanazt.

MyLackey.com és TaskRabbit

A TaskRabbit házkörüli teendőket szervez ki pici, lokális piacokon. Közkedvelt beceneve a teendők eBaye. A felhasználó posztolja a feladatot és azt, mennyit hajlandó fizetni érte. Ezek után előzőleg letesztelt, apró-cseprő ügyintézést vállaló jelentkezők licitálnak a munkáért. Ugyanezt a „szomszéd segít szomszédnak” szellemű platformot már 1999-ben kitalálta egy MyLackey nevű startup. Élt tizenhat hónapot. Pedig komoly kockázati tőke támogatta.

Ma Amerikaszerte a TaskRabbit diszpécseli a bevásárlást és a kutyasétáltatást Forrás: Shay Tressa DeSimone - Flickr

Napster és Spotify

Első pillantásra a Napster olyan volt, mintha a világ minden lemezboltja kirakott volna egy táblát a kirakatba: "Legyetek szívesek, vigyétek el a teljes készletünket. Ingyen." A felhasználók úgy cserélgették egymás közt az mp3-file-okat, mintha nem lenne holnap, de aztán beütött a jogos mennykő, a szerzői jog körüli procedúrák két év és egy hónap működés után felemésztették a céget. A Spotify már tanult az esetből, a legális streamelést választotta.

Sean Parker Forrás: AFP/Spencer Platt

Broadcast és YouTube

A befektetői cápaként ismert Mark Cuban – aki már 12 évesen szemeteszsákokkal üzletelt, hogy összejöjjön a pénz edzőcipőre, gimnazista korában pedig rendezvényszervezéssel, tánctanítással és pincérkedéssel egészítette ki a zsebpénzét – számtalan ötlete közül az egyik, egy internetes audio- és videólejátszó startup annak ellenére vidám történet, hogy végül a későbbi érkező, a YouTube csinált világkarriert és lett a második Google. A Broadcast milliárdossá tette az alapítóit, akik épp hogy a dotcompukkanás előtt értékesítették a startupot a Yahoonak 5,7 milliárd dollárért. A Yahoo egyébként azonnal megfelezte a céget, a Yahoo Platinumra terelte a videós tartalmat, a Yahoo Launchcastra pedig a hanganyagokat.

Mark Cuban Forrás: AFP/Nicholas Kamm

TheGlobe és Facebook

Éppenséggel ez az a mondat, amelyből soha nem lenne szabad kimaradnia egy üstökösként induló, de 12 év után végelgyengülésben kimúlt magyar fejlesztés, az iWiw nevének: nem Mark Zuckerberg volt az első, akinek eszébe jutott a közösségi networking.

Az angolszász világ azonban két olyan fejlesztőt tart számon a műfaj szellemi atyjaként, akik az indulás pillanatában még egyetemre jártak. Stephan Paternot and Todd Krizelman a Cornellen ismerkedtek meg, ott is csaptak bele a lecsóba 1994-ben – tíz évvel a Facebook előtt. Startupjuk, TheGlobe, 1998-ban lépett tőzsdére, és azonnal rekordot állított fel az első napi forgalomban. A huszonéves alapítók milliomosok lettek. A részvények azonban a dotcom lufi áldozatául estek, 2008-ban pedig felszámolták a vállalatot.

Mercata és Groupon

Paul Allen, a Microsoft egyik társalapítója akár családok százezreinek tudott volna segíteni a kuponalapú csoportos vásárlással – kedvező árak, nagy kiszerelés mindenből –, de a 2000-ben alapított Mercato egyetlen év alatt bedőlt. A modell szerint minél többen iratkoztak fel egy termékre, annál olcsóbban kaphatták meg. Az Amazon előretörését azonban nem bírták el. Végül az e-kereskedelmen belül önálló iparág lett a tömeges, ezért jutányos vásárlás. Ha a Mercata ma jelenne meg a piacon, valódi terminátora nem a gigawebáruház lenne, hanem bármelyik kuponos oldal. Ebből az Egyesült Államokban a Groupon és a LivingSocial a legismertebbek, Magyarországon pedig többek közt a Bónusz Brigád, a Veddvelem és a Kuponvilág.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről