Az ökoszemlélet nem csak termékekből áll

Ökoverzum Bolt, fenntarthatóság, biotermékek, újrahasznosítás
Vágólapra másolva!
Minden ökoboltnak így kéne működnie: régi létrából polcok, uborkásüvegből lámpabúrák készülnek. Az ajkai Ökoverzum Bolt nemcsak termékeivel támogat nemes célokat, hanem az egész működését áthatja a szemléletformálás. Titkuk, hogy a kereskedői lét ellenére lelkes civilek maradtak.
Vágólapra másolva!

Mindent felhasználni

Egy biotermékeket forgalmazó üzlet nemcsak termékeivel, hanem példamutatással csempészheti a fenntarthatóságot az emberek tudatába és mindennapjaiba. Az ajkai Ökoverzum Bolt berendezéseinek jó része újrahasznosított anyagokból készült a fenntarthatóság jegyében. A kézműves szappanok polca raklapból készült, de régi létrát is hasznosítanak polcként. A nagymama udvaráról sikerült elhozni a régi lavórtartót, ebben fürdőgolyókat tárolnak, az egykori padlásfeljáró pedig szintén polcként funkcionál. Lámpabúrának főleg kétliteres uborkásüvegeket használnak. Az üzletben a gyerekeknek környezettudatosságra nevelő játékokat tartanak, amelyekkel megtanulhatják, hogyan lehet a dinamós vagy napelemes alkatrészekkel könnyedén mozgásba hozni valamit. Azt gondolhatnánk, hogy már nem is kell több, de azért azt is érdemes megvárni, hogy mit rejtenek azok a polcok.

A bolt minden berendezése újrahasznosított bútordarab Forrás: Ökoverzum non-profit kft.

Ki az ökoanyu?

A termékek nagy részét magyar helyi termelőktől szerzik be, például a levendulaszörpöket, diabetikus lekvárokat, aszalt gyümölcsöket és a natúr kozmetikumokat is. A vegyszermentes mosószódát, szódabikarbónát, folttisztítót pedig nagykereskedőktől vásárolják. Varga Andrea, az Ökoverzum non-profit kft. vezetője szerint különösen népszerűek a reformélelmiszerek, a paleo alapanyagok és a gluténmentes élelmiszerek is, hiszen egyre többeknek okoznak problémát az ilyen típusú allergiák és betegségek.

A környezet- és egészségtudatos vásárlókat várják, de főleg a kisgyermekes anyukákat, akiknek fontos, hogy vegyszermentes háztartást vezessenek, de a fogyni vágyók, vagy az ételallergiával küzdők is a célcsoporthoz tartoznak. A Facebookon Ökoanyu csoportot hoztak létre, amelyben anyukák osztják meg egymással a tapasztalataikat a vegyszermentes háztartásról és natúr kozmetikumok receptjeiről. Létezik egy úgynevezett Ökoanyu-kártya is, amely minden vásárlásnál öt százalékos kedvezményt jelent az ajkai boltban.

Főleg anyukákat és gyermekeket szeretnének fenntarthatóságra tanítani Forrás: Ökoverzum non-profit kft.

Lelkes civilek maradtak

A hátránnyal küzdő emberek segítése is kiemelt cél, ezért az Ökoverzum non-pofit kft. csomagoló- és kozmetikai üzemében megváltozott munkaképességűeket is foglalkoztatnak. „A nehéz körülmények között élő emberek segítését is olyan fontosnak tartjuk, mint a környezeti fenntarthatóságot, és azt gondoltuk, hogy ezzel fenntartható munkahelyeket tudunk teremteni. Nagyon megható, amikor látjuk az örömüket, ha sikerrel oldják meg a feladatot” – mondta Varga. Értelmi sérülteket is alkalmaznak, akik nagyon szépen és precízen végeznek bizonyos munkafolyamatokat (fürdőgolyók és szappanok csomagolása, címkézés). Mindez sok törődéssel és adminisztrációval jár, ami teher, de az egész üzleti modellt áthatja, hogy az Ökoverzum Bolt vezetői a mai napig nem kereskedőnek, hanem lelkes civileknek vallják magukat.