Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Rálépett a gázpedálra a General Motors

Chevrolet GM sport autó száguldás sebesség
Vágólapra másolva!
Február elején jócskán rátaposott a gázpedálra a General Motors részvénye. A megpattanásban több tényező is szerepet játszott, mint a kiugró negyedéves eredmény, az osztalékemelés, illetve az akkoriban még csak néhány befektető fejében felmerült részvény-vásárlási program beindítása. Habár egyelőre elakadni látszik az árfolyam emelkedése, véleményünk szerint még fundamentális és technikai alapon is van tér a további emelkedés előtt.
Vágólapra másolva!

20 százalékos emelkedést mutat a GM árfolyama a november végén megfogalmazott befektetési ötletünk óta. Ebben pedig még nincsen benne a decemberben kifizetett részvényenkénti 30 centes osztalék, ami további közel 1 százalékos pluszt jelent a tulajdonosok számára. Sőt, március 24-én érkezik a soron következő osztalékfizetés, ami további biztos 30 centes nyereséget jelent.

Mi áll az árfolyam emelkedése mögött?

1. A behúzott kézifék ellenére is jól ment a szekér

91 százalékos profit növekedésről számolt be negyedik negyedéves gyorsjelentésében a legnagyobb amerikai autógyártó, a GM. Ráadásul az egyszeri tételektől tisztított 1,19 dolláros egy részvényre jutó nyereség jókora meglepetést keltett elemzői körökben is, hiszen a szakértők 0,83 dolláros eredményt vártak.

2014 egészét tekintve 6,5 milliárd dolláros tisztított üzemi nyereségről számolt be a GM, ami elsőre nem feltétlenül hangzik túl jól, hiszen egy évvel korábban még 8,6 milliárdos profitot ért el. Ugyanakkor az autóvisszahívások miatt 2,8 milliárd dolláros leírásra kényszerült az autógyártó, ráadásul az átszervezések is további 1 milliárd dolláros terhet jelentettek. Ezek hatását kiszűrve 10,8 milliárd dolláros tisztított EBIT-et ért volna el a GM, mintegy 20 százalékkal többet, mint 2013-ban.

Üzemi soron egyelőre még az amerikai piacnak van a legnagyobb jelentősége, hiszen az eredmény több mint háromnegyede itt képződött meg, míg Európa egy újabb (-0,4 milliárd dollár) veszteséges évet produkált. Persze ez nem számít akkora meglepetésnek, hiszen a GM már korábban is úgy számolt, hogy legkorábban 2016-ban válhat ismét nyereségessé az európai operáció.

2. Az osztalék is nő!

20 százalékos osztalékemelést jelentett be a menedzsment, aminek következtében a második negyedévtől kezdve 36 centes osztalékban részesülhetnek a befektetők háromhavonta. Persze a soron következő (március végi) osztalék mértéke még 30 cent lesz.

Az emelés annak fényében pozitívan értékelhető, hogy a GM alig egy éve tért vissza az osztalékfizetés útjára. Ráadásul a már megemelt összeggel számolva közel 3,7 százalékos osztalékhozamot kínál a GM éves szinten, ami habár megegyezik a Fordéval, de jócskán kiemelkedő szektorszinten.

Forrás: Investor.hu

3. Beindul a részvény-visszavásárlás

5 milliárd dolláros részvény-vásárlási programot jelentett be az elmúlt napokban a GM, amivel a menedzsment engedett néhány nagyobb befektető nyomásának, akik mintegy 8 milliárd dolláros program beindítását szorgalmazták. Az osztalékemeléssel együttesen egyébként mintegy 10 milliárd dollárt juttathat vissza részvényeseinek a cég.

A lépésnek természetesen megvan a maga ára, a jövőben ugyanis 20 milliárd dolláros készpénzállományt szeretne fenntartani a cég, ami tulajdonképp a részvényvásárlási program mértékével csökkenti a korábbi tervet. Habár az elmúlt öt évben átlagosan 29 milliárd dolláros készpénzállománnyal bírt a cég, a menedzsment tájékoztatása szerint a 20 milliárdos cél biztosítja, hogy a GM megőrizze a befektetési minősítését. Ha azt nézzük, hogy a társaság nettó eladósodottsága rendkívül alacsonynak számít szektorszinten, akkor jó eséllyel veheti ezt az akadályt.

Forrás: Investor.hu

Jól indult az év…

Hét éve nem volt olyan jó hónapja az amerikai autóértékesítőknek, mint idén januárban. Ráadásul az eladásokból a General Motors profitálta a legtöbbet, a csökkenő olajárakból köszönhetően ugyanis éves alapon 18 százalékos bővülést tudott felmutatni, megelőzve ezzel a Ford-Toyota párost. Az értékesítésben továbbra is kulcsszerepet játszanak a magasabb profittartalmú sportterepjárok (SUV), illetve a pick-upok.

Ráadásul Európában is jól fut a szekér, igaz elsőre akár félrevezetőek is lehetnek a januári értékesítési adatok. Habár 3,6 százalékkal kevesebb autót értékesített a GM az év első hónapjában, mint egy évvel korábban, ez a Chevrolet márka európai kivonulásának tudható be. Ha csak az Opel/Vauxhall eladásokat nézzük, akkor 15,1 százalékos megugrás látható, ami egytől egyig felülmúlja a nagy versenytársak, mint a Volkswagen, a Peugeot, a Renault, vagy a Ford forgalmának bővülését.

…de mit hozhat a jövő?

Hatalmas potenciált rejthet magában a General Motors profitabilitásának helyrebillentése, amivel kapcsolatban igen komolyak a menedzsment szándékai. Az elmúlt években látott 4-5 százalék körüli tisztított EBIT margint ugyanis 9-10 százalékra szeretné feltornázni a menedzsment a ’20-as évek elejére. Ráadásul ezt a szintet később is szeretné fenntartani a GM. Ennek eléréséhez azonban nagy szükség van az egyes régiók eredményességének javításában, ami egyáltalán nem ígérkezik könnyű feladatnak. Az elmúlt negyedévek tanulsága alapján úgy tűnik, hogy az USA-ban már képes volt hasonló marginokat felmutatni a cég, ami véleményünk szerint biztató jel lehet a jövőbeli célok teljesíthetőségére nézve.

Persze azért igen komoly lépéseket kell megtennie a cégnek, hogy sikerüljön teljesíteni a célokat. Rendszerint ugyanis a nagy volumengyártók, mint a GM jóval alacsonyabb profitabilitás mellett tevékenykednek (persze itt is akadnak kivételek, mint például a Toyota), mint mondjuk a luxus, illetve sprotkocsikat gyártó vállalatok (pl. BMW).

Az esetlegesen felmerülő autóvisszahívások komoly kockázatot hordozhatnak a jövőben is. Ráadásul a GM esetében egy ilyen probléma akár hatványozottan is nagy gondokat okozhat, hiszen éves szinten már megközelíti 10 milliót az eladott gépkocsik száma. Csak érzékeltetésképp tavaly 5,88 millió autót kellett visszahívni gyújtáskapcsolók meghibásodása miatt.

Forrás: Investor.hu

Külön stratégiát dolgozott ki európai egységének, az Opelnek a talpra állítása érdekében a GM. A 2012-ben lefektetett Drive! 2022 névre hallgató programtól többek között azt várja az amerikai autógyártó, hogy az évtized közepére ismételten nyereséget mutathat fel az európai operáció. A menedzsment prognózisa szerint az első profitos év 2016 lehet azok után, hogy 1999 óta több mint 18 milliárd dolláros veszteséget termelt a divízió. Ez azonban még csak az első komolyabb mérföldkő lenne, hiszen 2022-re 5 százalékos üzemi nyereséget szeretne felmutatni a cégvezetés. A terv teljesítésében komoly szerepe lehet a piaci részesedés

Európában az Opel/Vauxhall márkákra támaszkodva kívánja elérni céljait a GM, néhány piacot leszámítva ugyanis teljes egészében kivonul a kontinensről a cég első számú márkája, a Chevrolet. A folyamat már az értékesítési számokon is nyomon követhető, hiszen amíg a GM januárban 2,8 százalékkal kevesebb személyautót értékesített Európában, addig az Opel-eladások 15,9 százalékkal nőttek.

Összességében 8 százalékos piaci részesedést szeretne elérni Európában az Opel Csoport, amivel a második legkeresettebb márka lenne az Opel (és brit „ikertestvére” a Vauxhall) a Volkswagen mögött. A 2014-es értékesítési adatokat figyelembe véve nem is áll olyan rosszul a GM, amely 6,8 százalékos részesedést tudhat magáénak. Ezzel párhuzamosan Németországban még ennél is magasabbra tették a lécet, hiszen itt már 10 százalékos szeletet hasítana ki az autógyártó a piacból.

Lehet még potenciál a GM-ben

Egyelőre az egyik legalacsonyabb értékeltségen forog - a 2015-ös előretekintő EV/EBITDA alapon - a világ meghatározó autógyártóinak körében a GM részvénye. Véleményünk azonban több szempontból is indokolt lenne, hogy a közeljövőben csökkenjen a papír alulértékeltsége a szektortársakkal szemben. Ezeket most sorra is vesszük!

Forrás: Investor.hu

Habár szektorszinten nem tartozik a kiemelkedő jövedelmezőségű cégek közé a GM, mégis több meghatározó autógyártóhoz képest is kedvezőbb nyereségtermelő képességgel bír. Legnagyobb versenytársa, a Ford, illetve a 2012-ben és 2013-ban is veszteséget termelő francia Peugeot is magasabb értékeltségen forog, holott az elkövetkezendő években rendre alacsonyabb EBIT-margint mutathatnak fel az elemzői várakozások szerint.

Néhány éven belül a legkiemelkedőbb EBIT marginú gyártók körébe kerülhet a GM, ha sikerül véghezvinni a menedzsment által vázolt terveket. Ehhez persze az is kell, hogy a közeljövőben ne kelljen a tavalyihoz hasonló méretű autóvisszahívási programot indítania.

Jókora könnyedség lehet a GM részvényesei számára, hogy a legnagyobb amerikai autógyártó eladósodottsága jóval alacsonyabb, mint a szektortársaké. A nettó adósság EBITDA-hoz viszonyított aránya rendkívül elenyésző, miközben az autóipar meghatározó cégei 2 körüli mutatóval rendelkeznek. Mindez jól mutatja menedzsment konzervatív hozzáállását, ami adott esetben akár kifizetődő is lehet, hiszen szükség esetén könnyebben juthat hitelhez a társaság.

Forrás: Investor.hu

Behúzta a kéziféket a GM!

Február eleje óta több pozitív jelzés is kirajzolódott a GM chartján. Előbb a 200 napos mozgóátlag, majd a csökkenő trendvonal felett is sikerült megragadnia, amit a nevezetes mozgóátlagok aranykereszt jelzése követett. Ezt követően a 38 dolláros szintekbe is sikerült belekóstolnia az árfolyamnak, amire legutóbb tavaly júliusban volt példa.

A forgalom élénkülése mellett sikerült áttörnie a 38 dolláros akadályt, aminek köszönhetően akár a 2013 végén elért történelmi csúcsát is meglátogathatja a GM. Akkoriban egyébként jóval nagyobb, a jelenlegi forgalom nagyjából 2-2,5-szerese jellemezte a részvényt.

Ellenkező esetben 35-35,3 dollár közelébe is visszaeshet az árfolyam, aminek a letörése korántsem lenne túl biztató jelzés. Persze ebben az esetben még fontos szerep hárulhatna a 34 dollár közelében lévő 200 napos mozgóátlagra, valamint a korábban már legyűrt csökkenő trendvonalra.

General Motors napi grafikon (NYSE) Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Ráadásul, ha még közelebbről figyeljük meg a GM chartját, akkor egy emelkedő trendcsatornaszerű alakzatot felfedezhetünk, ami alapján szintén fontos szerep hárulhat a 35 dolláros szintre, hiszen ezek alapján itt húzódik a csatorna alja. Felpattanás esetén pedig a 40 dolláros csatornatetőre lehet érdemes odafigyelni.

General Motors napi grafikon (NYSE) Forrás: AmiBroker, Investor.hu

Összességében továbbra is pozitívan vélekedünk a General Motors részvényéről, amely mind a fundamentumok, mind a technikai kép alapján folytathatja útját történelmi csúcsa felé. Ennek ellenére érdemesnek tartjuk bebiztosítani a profit egy részét, ami időközben a negyedéves osztalékfizetések révén tovább hízhat. Mindemellett kedvező jelzésként lenne értelmezhető, ha időközben lokális csúcsra emelkedne az árfolyam, ebben esetben akár újabb beszállási pontok is adódhatnak a befektetők számára.

Ha szeretne a General Motorséhoz hasonló kereskedési ötletet kapni, akkor érdemes Investor Trader számlát nyitni, amit itt könnyedén megtehet néhány kattintással.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről