Egyes luxusmárkák legyőzhetik a válságot

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

A luxusmárkák sikeresen bővítették piacukat a gazdasági prosperitás éveiben, úgy tűnt, nincs az a recesszió, amely őket érinthetné. A jelenlegi válság azonban olyan mély, hogy még a piac legfelső szegmensét is eléri, ezért most derül ki, melyek azok a márkák, amelyek most sem veszítenek értékükből - állapította meg az Interbrand tanácsadó cég luxusmárkákat értékelő felmérése, amit a Napi Gazdaság idéz. A 15-ös lista első helyezettje a Louis Vuitton divatcég lett 16,7 milliárd eurós, az utolsó a Ferragamo illatszergyártó 559 milliós értékkel. A második a Gucci, a harmadik a Chanel 6,3, illetve 4,9 milliárd euróval.

Az Interbrand elkülönített néhány jellemzőt, amelyek teljesítése elengedhetetlen feltétele, hogy egy luxusmárka bármely körülmények között megőrizze státusát. Az első követelmény, hogy egy ilyen márkát sohasem rövid, hanem mindig hosszú távú gondolkodással kell felépíteni. A Rolex érzelmi, presztízs- és anyagi értékét például a tulajdonos család generációról generációra alakította ki. Ezen a szinten a menedzsment különös egyensúlyára van szükség: ha ez túl konzervatív, akkor a márka ismeretlen marad, ha túl nagyvonalú, akkor elértéktelenedik.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a termékikonok egyedülállóak, azaz nem kapcsolódhat hozzájuk a márkák egész csokra. A Louis Vuitton például ezen a téren nem ismer kompromisszumot. Fontos ismérve a luxusmárkának, hogy nem azonnal megszerezhető. A termelés kontrolljával el kell érni, hogy a leggazdagabb vevők is várják ki a sorukat, ha egyedi terméket akarnak vásárolni.