Időnként szégyenlősen felhők mögé bújik

francisco san gate golden california night downtown coast america travel beach tower historical usa illuminated red destinations suspension landmark infrastructure cable evening pacific san francisco cargo ship boat architecture city beauty buildings sky
40866056 - low fog at golden gate bridge san francisco, usa
Vágólapra másolva!
A Golden Gate híd (magyarul az Aranykapu) az Amerikai Egyesült Államok második leghosszabb függőhídja, amely a Csendes-óceánt és a San Francisco-öblöt elválasztó szorost íveli át. A San Francisco-félsziget északi csúcsán elterülő San Franciscót köti össze Marin megyével. A Golden Gate híd építését 1933. január 5-én kezdték el, és 1937. május 27-én adták át a forgalomnak, ezt követően 27 évig, a New York-i Verrazano-Narrows híd elkészültéig,  a világ leghosszabb függőhídja volt. A híd azóta San Francisco szimbólumává vált.
Vágólapra másolva!
A San Francisco-öböl a későbbi híd helyszínével 1891-ben. A híd megépítése előtt hajón, csónakon lehetett átkelni a San Francisco-öblön, a rendszeres komphajójáratok az 1840-es években indultak meg. Az átkelés 20-25 percet vett igénybe. San Francisco volt a legnagyobb amerikai város, amelynek ellátását kizárólag komphajók biztosították. Mivel a városnak nem volt állandó összeköttetése az öböl más helységeivel, lassabban fejlődött Forrás: Golden Gate National Park

Kalifornia állam törvényhozó testülete 1929-ben hivatalosan megbízta a Golden Gate Bridge and Highway District korlátolt felelősségű társaságot a Golden Gate híd tervezésével, finanszírozásával és kivitelezésével. A New York-i tőzsde összeomlása után lehetetlen volt pénzt szerezni, így a társaság kötvénykibocsátásra törekedett. 1930 novemberében a híd építésében érdekelt megyék megszavazták a kötvények kibocsátását, de két év eltelte után sem sikerült eladni az összeset. 1932-ben a Bank of America, San Francisco alapítója, Amadeo Giannini a bank nevében megvásárolta a kötvényeket, hogy elősegítse a helyi gazdaság fejlődését. Az építkezés 1933. január 5-én kezdődött. Először a tartópillérek alapjait rakták le Forrás: Golden Gate Natinal Park

Egy Sykorski S42 hidroplán a két már álló pilon fölött. A híd egy feszített vázas szerkezetű függőhíd lett melynek két hatalmas acélkonzolja között 1280 méter víz húzódik Forrás: Golden Gate Natinal Park

1935. A két pilon közötti tartókábeleket készítik. A híd legmagasabb pontja 230 méterrel nyúlik a vizszint főlé Forrás: AFP /ACME

1936 májusában már felkerültek a híd tartókábelei. A szakemberek egy része azt állította, hogy lehetetlen hidat építeni a 2042 méter hosszú tengerszoros felett, ahol a rendkívül erős dagálykor örvénylik a tengervíz, és a szoros közepén a 150 m mélységet is eléri, a gyakori viharos szelek és a köd pedig meghiúsítanák az építkezést Forrás: AFP

Épül a hídpálya. A két óriási torony között feszülő két fő kábel amellett, hogy megtartja a hídpályát, a nyomást és a feszítőerőt a tornyokon át a híd két végén lévő horgonyokhoz továbbítja Forrás: Getty Images/Hulton Archive

A hidat először a gyalogosok előtt nyitották meg, 200000 környékbeli lakos gyalogolt át a hídon, majd 1937 május 27-én Roosevelt elnök washintonban egy gombnyomással hivatalosan is elindította a gépjárműforgalmat az Aranykapun Forrás: Getty Images/Imagno

Korabeli képeslap a Golden Gate hídról. A híd San Francisco szimbólumává vált. Az Amerikai Építészek Intézete 1999-ben listát állított össze az USA legnépszerűbb építményeiről, a Golden Gate híd az 5. helyen szerepelt Forrás: Boston Public Library

A Golden Gate híd számos San Franciscóban játszódó filmben felbukkant, így például a Piszkos Harry-filmekben, Alfred Hitchcock filmjeiben, a Star Trek több mozifilmjében vagy James Bond Halálvágta című kalandjában. A képen Cate Blanchett és a Golden Gate híd Woody Allen Blue Jasmine című filmjében Forrás: AFP

Alkonyodik Golden Gate hídnál. Elkészülte után igen sikeres vállalkozásnak bizonyult: 1971-re megtérült az építkezés 75 millió dolláros költsége, pedig csak a dél felé, San Franciscóba tartó utasok fizetnek rajta díjat Forrás: Image Source/Seth K. Hughes

San Francisco egyik jellegzetessége a nyaranta a város fölé ereszkedő köd. A ködöt az óceán felől a szárazföld belseje felé áramló hűvös levegő és a százaföld felől érkező meleg levegő találkozása okozza, gyakran teljesen beburkolva a Golden Gate hidat Forrás: Image Source/Image Source/HERBERT SPICHTINGER/Herbert Spichtinger

Napnyugta a híd felett. A hídszerkezet híres színét - nemzetközi narancsszín - a szokásos szürke és ezüst helyett, azért választották mert illett a tájhoz, és így ködben is jobban láthathatóvá vált a híd Forrás: Picture-Alliance/AFP/Chris Wallberg

Az esti San Francisco a kivilágított Golden Gate híddal Forrás: Origo

A híd tartó kábelei. Az elmúlt hét évtizedben számtalan földrengést is kiállt, köztük az 1989-es, megsemmisítő erejű, 7,1-es fokozatú rengést. Fennállása óta csak háromszor kellett lezárni – erős szél miatt Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

2012-ben tüzijátékkal ünnepelték 75 szülinapját Forrás: AFP/Getty Images/Ezra Shaw

A hídról öngyilkosságot elkövetőket jelképező cipők kiállítása a San Franciscó-i Golden Gate híd 75. születésnapja alkalmából rendezett ünnepségen 2012. május 27-én. A hivatalos adatok szerint több mint 1600 ember vetette le magát a hídról Forrás: MTI/EPA/George Nikitin

Az Endeavour űrsikló utolsó útján a Golden Gate fölött 2012-ben Forrás: NASA/Salty Dog Films/John Storey

Több ezren a San Franciso-i maratonon 2013-ban Forrás: AFP/Getty Images/Ezra Shaw

Hatalmas hullámok érkezik a dagály a Csendes óceán felől Forrás: AFP/Gabriel Bouys

A Golden Gate híd az űrből Forrás: NASA

Forrás: Picture-Alliance/AFP/Chris Wallberg