130 éve indult útjára az első lófogatú mentőkocsi Budapesten

Markó utca 22., az Országos Mentőszolgálat, ekkor a Kresz Géza által megalapított Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet (BÖME) központjának udvara. A Millenniumi kiállításhoz kapcsolódó bemutató: korabeli betegszállító mentőjármű és személyzete (1896)
Vágólapra másolva!
Magyarországon az embermentést, mint kötelezettséget először Mária Terézia magyar királynő törvényben írta elő. A  mentőszolgálatot 1887-ben, Európában másodikként szervezték meg. A Kresz Géza által megalapított Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet (BÖME) első lófogatú mentőkocsija 1887 május 10-én indult el a budapesti Lipót bazár elől, ennek mintájára más városokban is megszervezték az önkéntes társadalmi mentőegyesületeket. Az első központi mentőállomás - a Mentőpalota - Quittner Zsigmond kiviteli tervei alapján és irányításával 1890-ben épült meg a Markó utcában. Az első nem ló vontatta, hanem akkumulátorról hajtott mentőkocsi 1902-ben állt szolgálatba.
Vágólapra másolva!
Korabeli mentőkocsi és személyzete az Országos Mentőszolgálat - ekkor még a Kresz Géza által megalapított Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet (BÖME) - központjának udvarán 1896-ban Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára/Klösz György

A Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet (BÖME) központjának épülete a Bihari János (Sólyom) utca - Markó utca sarkán. A felvétel 1890 után készült. Forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.159

MÁG mentőautó Dombóváron 1932-ben. 1926-ban, a BÖME mintájára alakult meg helyi mentőegyletek összefogásával a Vármegyék és Városok Országos Mentő Egyesülete a VVOME. Az 1930-as évekig a mentőkocsik nagy része a Magyar Állami Gépgyár Magosix típusú gépkocsija volt, ami még a második világháború után is szolgált Forrás: Fortepán/ ERKY-NAGY TIBOR

A Magyar Királyi Honvédség Ford BB (Kfz. 31) típusú mentőautója 1940-ben Forrás: Fortepan/LUDOVIKA

Mentőként használt DKW F8 típusú személygépkocsi 1943-ban Forrás: Fortapan

Kitelepült mentősök a Hősök terén, a május 1-i ünnepségen 1947-ben. 1948 május 10-én a BÖME és a VVOME jogutódjaként országos hatáskörű szervetként létrehozták az Országos Mentőszolgálatot Forrás: Fortepan/Berkó Pál

Fiat 1100-as mentőautó a Westend-ház üzletei előtt 1952-ben. Az OMSZ-nek az induláskor 76 mentőállomása, 359 dolgozója és 134 mentőkocsija volt. 1954-ben az európai fővárosok közül Budapesten állítottak szolgálatba rohamkocsinak nevezett mentőegységet Forrás: Fortepan/Magyar rendőr

Mentőautóként használt Skoda 1102 karbantartása a Hármahatárhegyi repülőtéren. Az OMSZ induló járműparkja az elődök a világháborút átvészelt járműveiből és néhány, adományként érkezett gépkocsiból állt Forrás: Fortapan/Mészáros Zoltán

A NYSA N59-es rohamkocsi a Petőfi Sándor utcában budapesten 1971-ben Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr

NYSA 522-es mentőautók az Országos Mentőszolgálat központja előtt a budapesti Markó utcában 1990-ben Forrás: Fortepan/Erdei Katalin

Az 1989-ben kiírt nemzetközi tender győztese, a hazai járműállomány beszállítója, a japán Toyota lett. 1990-től a Toyota Hiace típussal cserélték le az elöregedett járműállományt Forrás: Kresz Géza Mentőmúzeum

Zsámbék, 2014. MB Sprinter 316 CDI mentőautók a zsámbéki közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai központban, ahol bemutatták az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) legújabb autóit, tíz Mercedes-Benz Sprintert. 1990 után egyre több alternatív mentőszervezet jelent meg, amit egészségügyi miniszter rendeletben engedélyezett. Ezek az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral kötött szerződés alapján vagy adományokból illetve szolgáltatási díjakból tartják fenn magukat Forrás: MTI/Máthé Zoltán