A Saul fiát az évszázad legjobb filmjei közé választották

Saul fia
Vágólapra másolva!
A BBC százhetvenhét kritikust kérdezett ki, és az ő véleményük alapján állította össze a huszonegyedik század legjobb filmjeinek a listáját. A rangsor böngészésével rengeteg időt el lehet tölteni, és közben azon töprengeni, mi az, amit mi kidobnánk belőle, mi az, aminek nagyon örölünk, és mit kellene most már tényleg pótolni. A legjobb százba három magyar film is bekerült, de a leginkább David Lynch örülhet.
Vágólapra másolva!

Unalomba ejtő gyakorisággal készülnek filmes toplisták, a BBC vállalkozására azonban több okból is érdemes odafigyelni. Már maga a tény, hogy a brit közszolgálati média állította össze, rangot ad neki, jelentőségét pedig tovább növeli a széles merítés: 177 filmkritikus véleményét kérték ki, akik 36 különböző országból származnak, így azt sem mondhatjuk, hogy már megint az angolszász szaksajtó nyilvánítja ki, mi számít éppen a legjobb filmnek.

Naomi Watts és a Laura Harring Mulholland Drive című filmben Forrás: Budapest Film

És persze a vállalás nagysága és időszerűsége is felkelti az ember figyelmét: eltelt már tizenöt és fél esztendő az új évszázadból, ideje volt már összeszedni a 21. század legjobb filmjeit.

Mindegyik kritikus egy tiz filmből álló listát küldhetett be, összesen 599 film kapott szavazott, azokból állt össze a százas lista. Az összesítés szerint

az évszázad eddigi filmes csúcsteljesítménye a Mullholland Drive.

David Lynch 2001-ben készült szürreális rémálmát Wong Kar-Wai Szerelemre hangolva című drámája követi, a harmadik helyet a Vérző olaj szerezte meg. Érdekesség, hogy a tíz legjobb filmből hat angol nyelvű, a maradék négy Hongkongban, Japánban, Tajvanban, illetve Iránban készült.

Röhrig Géza a Saul fia című filmben Forrás: Mozinet

A nemzetközi toplistákat mindig izgatottan böngésszük át, hogy vajon felkerült-e rá magyar film. A BBC rangsora nem okozott csalódást, három hazai alkotás is ott van a száz között. A legjobb helyezést az Oscar-díjas Saul fia érte el, 34. a listán, Nemes Jeles László mentora, a 2011-ben visszavonult Tarr Béla pedig két filmmel is szerepel rajta: először az 56. helyen álló Werckmeister harmóniák-kal, aztán pedig a hatvanharmadiknak megszavazott A torinói ló-val. Apró szépséghiba, hogy egyetlen magyar kritikus véleményét sem kérték ki a rangsor összeállításakor.

További néhány érdekesség a toplistával kapcsolatban

- Rögtön az első tízben van egy Magyarországon mozikban be nem mutatott film, a 2007-ben elhunyt tajvani Edward Yung remekműve, a Családi kötelékek.

Családi kötelékek Forrás: Fox Lorber

- A toplista legfrissebb filmje a 100. helyet még pont megcsípő Toni Erdmann, amelyet az idei cannes-i fesztiválon mutattak be, és eddig csupán három országban, Németországban, Ausztriában és Franciaországban került moziforgalmazásba.

- 2016-ből több film nem is került fel a listára, a tavalyi év terméséből viszont hét alkotást választottak be a legjobb száz közé, például a Mad Max: A harag útjá-t az Agymanók-at és a Saul fiá-t.

Agymanók Forrás: Fórum Hungary

- 2012 és 2013 bizonyult az új évszázad két legerősebb évének, mindkét esztendőből kilenc film jutott fel a toplistára. 2012-ből Az ölés aktusa, 2013-ból pedig a Llewyn Davis világa bizonyult a legjobbnak.

- Hét olyan rendező van, aki három filmmel képviseli magán a listán: Wes Anderson, Apichatpong Weerasethakul, Christopher Nolan, Michael Haneke, Paul Thomas Anderson, illetve Joel és Ethan Coen.

Ralph Fiennes és Wes Anderson a Grand Budapest Hotel forgatásán Forrás: InterCom

- Meglepő, hogy Tarantinótól csak egy film került be, a Becstelen brigantyk, pedig ebből az időszakból simán itt lehetne a Django elszabadul, de még inkább a Kill Bill.

- Egy csomó rendező esetében azon lehet csodálkozni, hogy miért az a filmje szerepel a listán, és nem egy másik. Például a mai szemmel nézve már meglehetősen modoros Rekviem egy álomért helyett Aronofskytól sokkal szívesebben láttam volna A pankrátor-t vagy a Fekete hattyú-t. Örültem, hogy itt van Spike Jonze A nő című csodás sci-fije, de azért az Adaptáció-t sem kellett volna lehagyni. Méltó helyezést kapott Az ember gyermeke Cuarontól, a Gravitáció azonban nem fért be a százba. Illetve talány, hogy Godard miért pont a Búcsú a nyelvtől-lel képviselteti magát, amikor tőle a 2001-es A szerelem dicséreté-t jobbnak szokás tartani.

Nicolas Cage és Nicolas Cage az Adaptáció című filmben Forrás: SPI

- És akkor vannak azok a tekintélyes rendezők, akiket teljesen mellőztek. Egyetlen film sincs a listán a tévedhetetlennek tartott Mike Leightől, vagy a hasonlóképpen folyamatosan magas színvonalon dolgozó Dardenne testvérektől. Pedig lett volna miből válogatni a brit rendező (Hajrá, boldogság!, Vera Drake, Minden vagy semmi) és a belga páros (A fiú, A gyermek, Két nap, egy éjszaka) esetében.

- A hollywoodiak közül Michael Mannt hiányolom (bár azt nem tudnám megmondani, hogy melyik filmjét kellett volna szerepeltetni ebből az időszakból, talán a Collateral - A halál zálogá-t), dobhattak volna csontot a Bourne-filmeket és az A United 93-as-t jegyző Paul Greengrassnak is, illetve már-már trollkodásnak tűnik, hogy a zsinórban két rendezői Oscart elnyerő Alejandro Gonzales Iñárritunak (Birdman, A visszatérő) sem osztottak lapot.

Leonardo Dicaprio és Alejandro Gonzalez Inarritu A visszatérőért nyert Oscar-díjaikkal Forrás: AFP/Robyn Beck

- A hardcore művészmozi-látogatók is bosszankodhatnak jópár kimaradt mester miatt: Joey Zasa szavaival élve itt ma nem adták meg a kellő tiszteletet Aleksandr Sokurovnak, Carlos Reygadasnak, Pedro Costának és Jia Zhangkének sem.

- A megkérdezett filmkritikusok 31 százaléka volt nő, ha csak rajtuk múlt volna, a Szerelemre hangolva került volna a toplista tetejére.

Szerelemre hangolva Forrás: Budapest Film

- A legjobb száz film 57 százaléka angol nyelvű, a második leggyakoribb nyelv a francia, azt tizenhárom alkotásban beszélik.

A 21. század legjobb filmjei:

  1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
  2. Szerelemre hangolva (Wong Kar-Wai, 2000)
  3. Vérző olaj (Paul Thomas Anderson, 2007)
  4. Chihiro szellemországban (Miyazaki Hayao, 2001)
  5. Sráckor (Richard Linklater, 2014)
  6. Egy makulátlan elme örök ragyoigása (Michel Gondry, 2004)
  7. Az élet fája (Terrence Malick, 2011)
  8. Családi kötelékek (Edward Yang, 2000)
  9. Nader és Simin - Egy elválás története (Asghar Farhadi, 2011)
  10. Llewyn Davis világa (Joel and Ethan Coen, 2013)
  11. Nem vénnek való vidék (Joel and Ethan Coen, 2007)
  12. Az ember gyermeke (Alfonso Cuarón, 2006)
  13. Zodiákus (David Fincher, 2007)
  14. Az ölés aktusa (Joshua Oppenheimer, 2012)
  15. 4 hónap, 3 hét, 2 nap (Cristian Mungiu, 2007)
  16. Holy Motors (Leos Carax, 2012)
  17. A faun labirintusa (Guillermo Del Toro, 2006)
  18. A fehér szalag (Michael Haneke, 2009)
  19. Mad Max: A harag útja (George Miller, 2015)
  20. Kis-nagy világ(Charlie Kaufman, 2008)
  21. A Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
  22. Rejtély (Michael Haneke, 2005)
  23. Elveszett jelentés (Sofia Coppola, 2003)
  24. The Master (Paul Thomas Anderson, 2012)
  25. Memento (Christopher Nolan, 2001)

A teljes listát ide kattintva érheti el. Az ilyen összeállításokban az a legjobb, hogy mindig van olyan film, aminek a szereplése értetlenséget vagy éppen boldogságot vált ki. Én például a megható, de semmi extra Brooklyn beszavazásán hökkentem meg, viszont örömmel töltött el, amikor a lista vége felé ugyan, de azért felbukkant a Brad Pitt-féle hosszúcímű Jesse James-film.

Brad Pitt a Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford című filmben Forrás: InterCom

Illetve elhatároztam, hogy most már nem húzom tovább, és tényleg nekiülök a majdnem háromórás török Once Upon a Time in Anatoliá-nak.