Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Gyilkos állatbábukra buknak az amerikai tinilányok

Öt éjjel Freddy pizzázójában
Vágólapra másolva!
Megszokhattuk már, hogy számítógépes játékokból nem igazán születnek jó filmek, azonban többnyire legalább meg is buknak a félresikerült adaptációk a kasszáknál. Nos, az Öt éjjel Freddy pizzázójában esetében nem ez történt: hiába lett végtelenül gyenge és hatástalan, az év legnagyobb horrorsikerévé vált.
Vágólapra másolva!

Scott Cawthon lényegében az amerikai álom megtestesítője: gyerekkora óta számítógépes játékokat készített, de a siker csak nem jött el, filléreket keresett, a családját sem tudta eltartani, majd hirtelen egy végtelenül egyszerű, de annál zseniálisabb ötlet pattant ki a fejéből.

A 2014-ben kiadott Five Nights At Freddy's szimplább alapkoncepcióra nem is épülhetett volna: a játékos egy bezárt pizzériában dolgozó éjszakai őr szerepébe csöppen, a kísérteties helyen pedig az egykor gyermekek szórakoztatására szolgáló robotállatok minden este felélednek és vadászni indulnak a sötét, elhagyatott épületben. A nyomasztó és klausztrofób hangulatot ráadásul a végletekig gerjesztette a játékban, hogy a karakterrel nem lehetett szabadon mozogni, végig a portásfülkében ülve, kamerákon keresztül kell szemlélni, ahogyan a lények egyre közelebb férkőznek az éjjeli őrhöz, és az egyetlen eszköz ellenük az, ha a játékos a megfelelő pillanatban bezárja előttük az ajtót. Azonban nem lehetett egész éjjel zárva tartani az ajtókat, mert – lássuk be, nem túl logikus módon – akkumulátorral működtek, és bezárt állapotban fogyasztották a legtöbb áramot, így csak a gépszörnyek mozgásának pontos megfigyelésével, és a játékos gyors reflexeinek segítségével élhette túl a főhős a támadásokat. És ha mindez nem lenne elég feszült, ha a játékos elszúrta, az őr brutális jump scare kíséretében halt meg.

Öt éjjel Freddy pizzázójában Forrás: UIP-Duna Film

A Youtube-on élvezetes is nézegetni azokat a videókat, amelyekben a játékosok ordítva, a fülhallgatót elhajítva rémüldöznek, részben ezeknek a felvételeknek köszönhető az, hogy a mindössze kétszáz megabite-os program óriási siker lett, azóta is sorra készülnek hozzá a folytatások a mai napig.

Mindennek tükrében természetesen elkerülhetetlen volt, hogy filmes adaptáció készüljön a játékból, a horrorokra szakosodott stúdió, a Blumhouse Productionsnak egyébként is az a specialitása, hogy – ahogyan az az alapanyagul szolgáló játékról is elmondható – alacsony költségvetésből hatalmasat kaszálnak. Így történt ez most is, az Öt éjjel Freddy pizzázójában mindössze 20 millió dolláros büdzséből készült, mindennek már az első hétvégén a négyszeresét gyűjtötte össze csak Észak-Amerikában, ráadásul úgy, hogy a mozis premierrel egy időben odaát streamingen is elérhetővé vált.

Öt éjjel Freddy pizzázójában Forrás: UIP-Duna Film

A siker hazánkban sem maradt el, néhány nap alatt kilencvenezren váltották rá jegyet, a közösségi médiában olyat is lehetett olvasni, hogy sokan az állatkaraktereknek beöltözve ültek be a terembe, karneváli (vagy a premier dátumát illetően: halloweeni) hangulatot teremtve, azaz már-már hisztérikus rajongás veszi körbe a filmet.

És jó lenne most azt írni, hogy méltán, de sajnos a siker ezúttal sem a minőség fokmérője, sőt, amilyen brutálisan ijesztő volt a játék, annyira hatástalan lett a feldolgozás.

Az érhető, hogy a fiatal közönségréteget célozták meg a készítők, és mindent megtettek azért, hogy beleférjenek Amerikában a PG-13-as, azaz a tizenhárom éven felüliek számára szabadon látogatható korhatár-besorolásba. Ugyanis a tengerentúlon – és a statisztikák szerint ez Európáról is hasonlóképpen elmondható – a horrorokra legnagyobb részt a tinédzser lányok váltanak jegyet, ezért a stúdiók mindent megtesznek azért, nehogy a cenzorok szigora lecsapjon, és a célközönség a mozitermeken kívül ragadjon.

Az amerikai korhatár-besorolás pedig nagyon pragmatikusan (és igencsak primitíven) működik, csak az olyan aspektusokat veszik figyelembe, amelyek mérhetőek: mások mellett a szexet, a meztelenséget, a káromkodást, a vért vagy a függőséget kiváltó szerek megjelenését, holott azt, hogy az adott film mennyire nyomasztó vagy félelmetes, nem lehet számszerűsíteni. Miként a jump scare-ek hatásfokát sem lehet mérni, de ennek ellenére sincs az alkotásnak egyetlen olyan pillanata sem, amely megemelné a pulzust. A forgatókönyvírók ugyanis elvetették a játék minimalizmusát, és hatalmas hangsúlyt fektettek egy ócska dráma kibontására.

Öt éjjel Freddy pizzázójában Forrás: UIP-Duna Film

A filmben a főszereplő testvérét kiskorában elrabolták, soha nem került elő, mindez pedig a mai napig kísérti. És mindenhol rémeket vizionál, így amikor egy plázában meglátja, hogy egy kislányt ráncigál egy férfi, alaposan elveri az illetőt, majd kiderül, hogy a gyerek édesapját hagyta helyben. Az eset után jelentős hátránnyal indul a munkaközvetítőnél – ami esetünkben egy dohos iroda –, végül azonban felkínálják neki a címbeli, régen bezárt pizzériában az éjjeli őri állást, az étteremben pedig hamar kiderül, a látszólag némán porosodó robotállatok előszeretettel kóricálnak az épületben áldozatokra lesve.

A film legnagyobb erénye a fanservice-ben, azaz a rajongók kiszolgálásában rejlik. A horrorisztikus lények épp úgy néznek ki, mint a játékban, ugyanúgy mozognak, ugyanolyan hangokat adnak ki, és a helyszínt is az alapanyaghoz hűen, részletekbe menően dolgozták ki.

Mindez rengeteg kellemes percet okoz azok számára, akik annak idején a számítógép előtt rémüldöztek, ellenben az alkotás annál értelmezhetetlenebb lehet háttérismeretek nélkül. A történet ugyanis végtelenül egyszerű, nem bírja el a közel kétórás játékidőt, annak ellenére sem, hogy karakterdrámával cicomázták, viszont mivel horrorról van szó, a legnagyobb kudarcot az ijesztgetések folyamatos besülése jelenti.

A producerek azonban a bevételi mutatókat figyelve a pezsgőt kortyolgatják, és az említett negatívumokat pozitív tanulságként vonják le, elvégre üzleti szempontból bejöttek a számításaik. Így aligha várható, hogy a garantáltan érkező folytatások esetében változtatnak a recepten, és merészebbek lesznek. Aki éjjeli őrként kockázatmentesen rémüldözni szeretne, az továbbra is a játékra számíthat.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről