Eldorádó: az aranykor vége

Eldorádó (Eperjes Károly)
Vágólapra másolva!
75 éves lett Bereményi Géza (születésnapjára az Origo hosszabb interjút készített vele), Kossuth-díjas író, dalszöveg- és forgatókönyvíró, filmrendező, aki második önálló filmjével, a részben saját gyerekkorát megörökítő Eldorádó-val (1988) elnyerte a legjobb rendezőnek járó Európai Filmdíjat. A szocializmus utolsó évében bemutatott Eldorádó a rendszerváltás (vagy inkább: rendszerváltozás) jelképes alkotása, amely 1945 és 1956 között játszódó történetével érzékletesen ragadta meg nemcsak a korszakot, de általánosabb érvénnyel a történelmi változásokkal járó értékválságot is. 
Vágólapra másolva!

– mondja lényegre törő szuggesztivitással, de kissé türelmetlenül Monori Sándor, a Teleki téri piac "császára" dr. Szolga Jánosnak, akit arra akar rávenni, hozza vissza a klinikai halál állapotából diftériás unokáját. Bereményi Géza több interjúban elmondta már, a részben az azonos című kisregényéből (1986) készült Eldorádó egyik feledhetetlen jelenete nagyon is konkrét eseményt örökít meg: kereskedő nagyapja az 1950-es, tömeges gyerekhalállal járó nagy diftériajárvány idején egy kiló aranyat adott egy orvosnak, hogy emelje ki a már haldokló unokáját az elkülönítőből, és mentse meg az életét.

Az Eldorádó Bereményi Géza legszemélyesebb, önéletrajzi ihletésű és "így láttam" jellegű filmalkotása (a kádári 1960-as éveket, 1956 "kudarcát" a kamaszkor létélményén keresztül megragadó Megáll az idő forgatókönyve mellett), amelyben saját gyerekkori élményein és tulajdon nagyapja személyén keresztül ábrázolja a történelem egyre szűkülő keretei – az 1950-es évek, a Rákosi-korszak – közé szorított hétköznapi emberek túlélési és életvezetési stratégiáit.

– ez a nagyapáról mintázott akaratos "törzsi vezér" Monori életfilozófiája és értékszemlélete. A Teleki tér dörzsölt kereskedője a piac törvényeit vallja, összetett, ellentmondásos figura: vannak ugyan érzelmei, de alapvetően haszonelvű ember, akinek legszorosabb emberi kapcsolatait is a sikeres üzlet (és az ahhoz szükséges tulajdonságok: ravaszság, merészség, törtető akaratérvényesítés...) határozza meg – elvégre jóformán megvásárolja lányától és vejétől a fiukat, hogy ő nevelhesse fel (később az anya hasonló módszerrel szerzi vissza a gyereket).

Eldorádó (Eperjes Károly) Forrás: Filmarchívum

A címbéli Eldorádó a dél-amerikai konkvisztádorok lázálmainak áhított városára, az arany mitikus birodalmára utal, de Monori számára Eldorádó a Teleki tér, a piac nagyon is valóságos helyszíne, ahol a rátermett kereskedő bármiből képes aranyat varázsolni. Persze ettől még a piac "főmachere" éppúgy az arany bűvöletében él, mint a legendák országát kutató kalandorok, bálványként imádja – de nem passzióból harácsol, az értékhalmozásnak praktikus okai vannak: az arany biztosítja az ételt és az otthont, sőt, ezzel lehet az unoka életét is megmenteni, mert Monori kegyetlen, de nagyon is élhető és áttekinthető, teljes körű aranyparitáson alapuló világában a vagyon a létezés legfontosabb mértékegysége: megmutatja, mennyit ér az ember élete. Elvégre a piac törvényei szerint a haszon eléréséhez ész és akarat, tehetség és szorgalom szükséges – az üzleteléssel megszerzett vagyon tehát az életképesség fokmérője, az arany (a pénz) a legteljesebb értelemben vett általános egyenérték.

Eldorádó (Pauer Gyula és Eperjes Károly) Forrás: Filmarchívum

Bereményi Eldorádó-ja ennek az életszemléletnek, létstratégiának, sőt, általános rendezőelvnek a válságát, lassú pusztulását – ha úgy tetszik: a kapitalizmus kelet-európai tragédiáját az ötvenes években – mutatja be. A második világháború végével Monori bizakodva tekint a jövőbe, úgy érzi, elérkezett az ő ideje, az öldöklés káosza után a mindenható üzlet teremt rendet az erkölcsi értelemben is romokban heverő világban, márpedig a Teleki téren Monori a világ ura – csakhogy a kommunista diktatúra egyre szűkíti a mozgásterét, hiába köt üzletet az elvtársakkal, ami ugyanis a kereskedő tisztes haszna, az nekik rablás. A politika elgáncsolja a szabadkereskedelmet, a pénz egyre inkább értékét veszti, de már iránymutató értékek sincsenek, új idők köszöntenek be, amelyben a boldogulás új hívószava: a kapcsolati tőke.

– így összegzi Monorinak a bizonytalanság ködébe borult ötvenes évek értékválságát a kocsmáros, aki gyorsan példát is hoz arra, mi mindent el lehet érni a megfelelő kapcsolatokkal: nem tetszett neki a lánya vőlegénye, hát lecsukatta.

Eldorádó (Eperjes Károly és Hegedűs D. Géza) Forrás: Filmarchívum

Monori nem hajlandó meghallani az új idők új szavát, nem érdekli sem a politika, sem az alakoskodás, ragaszkodik a piachoz és az aranyhoz, a szemében az 1956-os forradalom sem lehetőség a tisztább viszonyok kivívásához ("Látott már maga lázadó kereskedőt?!" – mondja egy ízben a piacfelügyelőnek, miközben ávósok túrják szét a lakását), hanem káosz, amelyből ki kell menekítenie az unokáját. Természetesen az arany erejével – csakhogy a sors közbeszól, Monori vakbélgyulladással vánszorog a kórházba, aranyrudat nyom az unoka markába, kerítsen orvost, de a halált ezúttal nem lehet lefizetni, már csak azért sem, mert nem sikerült átörökíteni az üzleti érzéket, a gyerek nem is tud mit kezdeni a régi értékekkel.

Bereményi nem csupán a kisfiú és a nagyapa szemszögéből ábrázolja 1956-ot, egy intermezzo erejéig emléket állít a szabadság hőseinek is. A már színesből fekete-fehérre váltó jelenetben mindenre elszánt fiatal forradalmárok érkeznek egy bérházba, hogy annak tetejéről tüzeljenek a szovjet tankokra, a lakókat pedig a pince oltalmába terelnék – csakhogy azok gyáván akadékoskodni kezdenek, leghangosabban épp Monori új veje.

– üvölti az egyik fiatal forradalmár. Kilépve a főalak, Monori történetéből Bereményi tágabb perspektívában ábrázolja 1956-ot: a hazafias, önfeláldozó bátorság ütközik a megalkuvással, azzal a túlélési stratégiával, amely már a Kádár-korszak homályzónáját vetíti előre (tán nem véletlen, hogy az indulatos szabadságharcost az a Söth Sándor alakítja, aki hat évvel korábban az értékvesztett hatvanas évek keserédes memoárjának, a Megáll az idő kiábrándult kamasz lázadóját, Pierre-t is játszotta).

Eldorádó Forrás: Filmarchívum

Az Eldorádó tanulsága szerint a hősök meghalnak, a nagyapák öröksége pedig sírba száll, mert az unokák már nem tudják, mihez kezdjenek a régi értékekkel – nem is volt lehetőségük arra, hogy megtanulják. Az Eldorádó a nagyapa filmje az unoka szemszögéből, a köztes nemzedékről, az apákról nem sokat mesél, épp csak sejteti, ők azok, akik – a megnyomorodásig kiszolgáltatva a politikának – az érdekvezérelt kapcsolatok hálójában próbálták túlélni a kommunizmus értékvesztett mindennapjait.

– mondta Bereményi Géza az Eldorádó bemutatásakor vele készült Filmkultúra-interjúban.

Az Eldorádó egy konkrét, sötét történelmi időszak jól körülírt túlélési stratégiáit és az azokhoz tartozó magatartásmintákat ábrázolja – de jóval tágabb látószöggel, a kommunizmuson is túlmutatva, általánosabb érvénnyel mesél a történelmi változásokat kísérő értékválságról, életformavesztésről.

Eldorádó (Eperjes Károly és Andorai Péter) Forrás: Filmarchívum

Epikus film, amely jelentős mértékben támaszkodik színészeire, elsősorban a Monorit szenvedéllyel alakító felejthetetlen Eperjes Károlyra (Bereményi zseniális ötlete, hogy az akkor 34 éves színésszel játszatta el a nagyapát, ezzel is hangsúlyozva a férfi ösztönös, megtörhetetlen életakarását) – de mellette a mélyen vallásos nagyanya szerepében Pogány Judit, és a sánta Berciként szárnyaló nagy színész, Andorai Péter is emlékezetes a szerepében. Az operatőr, Kardos Sándor képein pedig hol elképesztő hitelességet kölcsönöz a korszaknak és a helyszínnek, hol pedig expresszionista világítástechnikával, szubjektív kameramozgásokkal, "lehetetlen" gépállásokból varázsolja (rém)álomszerűvé a kort és mitikus helyszínné a Teleki tér omladozó valóságát – és idézi meg a visszaemlékező író-rendező gyermeki tekintetét. Hiszen az Eldorádó személyes, meghatározó élményekből táplálkozik – élményekből, amelyek nem eresztik az alkotót, nem véletlen, hogy az 1987-es Körkép-ben megjelent kisprózából egy évvel később film született, majd egy évtizeddel később dráma (Az arany ára). S a maga nemében mindhárom: aranyat ér.