Egy kiüresedett kórház lepukkant folyosóin jutunk fel az emeleti kórteremhez, ahol a nagyapa (Jordán Tamás) és az unokája, Rudi (Blahó Gergő) találkoznak. Rudi idegesen nyúl a telefonja után, majd a mosdóból kilépő nagyapa karját megfogva indul el a kórterem felé.
Nyomasztó környezet, a producer, Zákonyi S. Tamás mégis arról beszélt az Origónak, hogy éppen azért választották a Budagyöngye Kórház épületét, mert van benne valami otthonos, reménykeltő.
Fordulatos, sokszereplős, műfaját tekintve is igen változatos film készül Deák Kristóf rendezésében – az Oscar-díjas alkotó (Mindenki) első nagyjátékfilmje. Egyszerre felnövés-történet, nyomozós thriller, közben nem nélkülözi a fekete komédia elemeit.
A történet fókuszában napjaink igen gyakori szélhámossága áll, vagyis a védtelen nyugdíjasokkal szemben elkövetett bűntettek.
A nagyapa telefonhívást kap, mely szerint unokáját baleset érte, ezért gyűjtsön össze megfelelő pénzt megmentésére. A csalóknak sikerül a jóhiszemű öregurat csapdába ejteni, aki később nem bocsájtja meg magának, hogy bedőlt az átverésnek. Az unoka bosszúhadjáratba kezd, a szélhámosok nyomába szegődik.
A járvány nem sokat változtatott volna a forgatás tervezett menetén, de tavasszal éppen Zákonyi S. Tamás producert vette le a lábáról a koronavírus, ezért kicsit később, június elején indult el a film előkészítése.
Lassabban ment a casting, mint normális viszonyok között és a helyszínkeresés is némileg húzódott. 24 - 25 helyen forgatunk, 32 karakterrel, őket megtalálni, párosítani eleve nem kétperces folyamat. Szinte csak budapesti helyszínek szerepelnek Az unokában: az Eiffel tér, az Andrássy út egykori MÁV székháza, rengeteg utca külső, az üldözés, nyomozás pillanatai. Aktuális jelenségről van szó, ami meglepően gyakori itthon. Amikor Kristóf megtalált a személyes érintettséggel, meggyőződtem arról, hogy érdemes filmre vinni. Igazságkereső történet, komoly emóciókkal
- fogalmaz Zákonyi.
A producer úgy véli, nemcsak a történet össztársadalmi érintettsége, de a mozgalmasság és a műfaji sokoldalúság miatt is igen tág közönsége lesz a mozifilmnek.
Deák Kristóf nem csak rendezi, de Az unoka forgatókönyvét is jegyzi. Mint azt az Origo érdeklődésére elmondta, általában nagyon erős alapélmény határozza meg filmjeit.
Talán ami összeköti munkáimat, hogy a történet mélyén van egy nagy igazságtalanság, ami mélyen átélhető és a hős próbál tenni ellene. Az unoka az idősek védtelensége miatt emel szót. Nem hagyott nyugodni, hogy nem vigyázunk eléggé rájuk, ezáltal bármit meg lehet velük tenni. Mindig akkor kezdek el foglalkozni egy történettel, ha azt érzem, hogy a csírája vissza-visszatér a gondolataimba.Az „unokázós csalások" száma nem tudom, hogy kiemelkedő-e itthon, de leesett az állam, amikor megtudtam, hogy ötből egy, akit felhívnak, az áldozatul is esik. Olyan szélhámosságról van szó, ami sajnos működik. Családomban is volt egy ilyen eset, teljesen mindegy, hogy mennyire hiszékeny az ember, a legokosabb is áldozat lehet, mert védtelen.
Műfajokat vegyít, teszi hozzá a rendező, aki számára az a legfontosabb, hogy nagyon erősen vigye a történetet a karakter és az általa megélt érzelmek, de úgy véli, gyakran a cselekmény egy adott műfaj eszközeivel mondható el a legjobban.
Ezért jók a műfajok, mert kompakt módon lehet elmesélni általuk dolgokat. A műfaji keveredés érdekessé teszi számomra a munkát, mert több eszközhöz nyúlhatok.
Eddig ismeretlen arc Blahó Gergő, aki első főszerepét kapta. A rendező döntése volt, hogy ne sokat játszott arc legyen a fókuszban. „Majdnem 100 szereplő közül találtam meg Blahó Gergőt, kimondottan zavart volna, ha nagyon ismert színész lett volna a főszereplő. Gergőben megvan az a potenciál, hogy ha most elindul a karrierje, akkor sok filmben fogjuk még viszontlátni"- vélekedik Deák Kristóf
Rudi olyan fiatal srác, aki jobban szót ért a nagyapjával, mint szüleivel. Ott jártunkkor látogatóba jött a nagyapához, miközben folyamatosan nyomoz, és egyre mélyebbre jut a bűn a sötét bugyraiba. Egy elhivatott energikus fiatal és a reményvesztett beteg nagyapa bensőséges pillanatai ezek.
Nagyon megalázó, amikor az embert hülyének nézik, amikor olyan történik velünk, ami igazságtalan
- állapítja meg Blahó Gergő, hozzátéve: „nagy felelősség van rajtam a film főszereplőjeként, de erre igyekszem nem gondolni közben. Megtiszteltetés, hogy együtt dolgozhatok Jordán Tamással és Deák Kristóffal. Csak és kizárólag arra próbálok figyelni, hogy minden pillanat a felvételek alatt hiteles, őszinte és érvényes legyen, és közben sokat kérdezek és figyelek, hogy minél jobb lehessek abban, amit csinálok."
Noha a Budagyöngye Kórház forgatásán nincs jelenetben, de a sajtónapra eljött Jászberényi Gábor is, akit Deák Kristóf Foglyok című alkotásából, az ávós szerepéből is megismerhettünk, de sok más filmbeli alakítása mellett, A martfűi rém-ből is ismerős lehet az arca.
Itt ő a rosszfiú, a szélhámos, de mint mondja, általában az ördögi és angyali szerep két véglete találja meg. „Minden szerephez úgy kell hozzáállnom, hogy megkeressem a motivációit az adott karakternek. Mindegy, hogy szélhámos vagy szerzetes az illető, ha meg tudom érteni az indítékait, akkor valamiképp tudok azonosulni vele. Az általam játszott fiú azzal menti fel magát, hogy a világ romlott, ezért minden cselekedete feloldozásra kerül" – mondja a színész.
Az eddigi forgatási napokból számára az egyik legizgalmasabb a film verekedés- jelenete, amit egy sikátorban vettek fel. Noha a film nem nélkülözi az üldözés jeleneteknél kihagyhatatlan steadicam-et, Jászberényi mégis az egyben tartott snittek felvételeit emeli ki:
„Maly Róbert operatőr (akivel már a Mindenki-ben is együtt dolgozott a rendező – a szerk.) arra törekszik, hogy akár 4-5 percig is egyben tartson egy snittet, ami elég sajátos technika és rendkívüli koncentrációt igényel a színészektől. Gyakorlatilag a teljes verekedést egyben lejátszottuk, ez pedig ritka és nagyon izgalmas képi megoldás. Számomra Kristóffal való második közös munka megerősítette, hogy különleges érzéke van ahhoz, hogy egy-egy mondattal helyre tegyen jeleneteket. Szeretem a rendezői módszerét hogy közösen ötletel velünk, rendkívüli érzéke van ahhoz, hogy összerakjon karaktereket."
Jászberényi szavai szerint azt soha nem lehet tudni a forgatáson, hogy milyen lesz a film, de akárcsak A martfűi rém forgatásakor, úgy ebben a munkafolyamatban is azt érzi, hogy mindenkinek fontos ez a film.
Nagyon összetart a stáb, Az unoka mindenkinek személyes ügye.
A negyven napos forgatás november második felében ér véget, a
film a tervek szerint, jövő ősszel kerül a magyar mozikba.