Két félidő a pokolban: a magyar focis film, ami megihlette Hollywoodot

Két félidő a pokolban
Vágólapra másolva!
A magyar labdarúgás aranykorának idején, 1961-ben született Fábri Zoltán mai napig élvezetes, társadalmi összetartásról is szóló futballfilmje, a Két félidő a pokolban. A második világháborús példázatot megtörtént események ihlették, pontosabban, az alapötlettel Bacsó Péter kereste meg Fábrit – Bacsó pedig „véletlenül" bukkant a témára. Egy szovjet dramaturgtól hallotta a híres történetet: 1942 augusztusában a kijevi kenyérgyár csapata kétszer is legyőzte a német légvédelem válogatottját, amit a vesztesek kegyetlen géppuskatűzzel bosszultak meg. Ezt a – az azóta kiderült: hamis – legendát és egy auschwitzi mérkőzés történetét írták át Fábriék magyar viszonyokra. 1944 áprilisában, egy ukrajnai táborban néhány magyar munkaszolgálatos Hitler születésnapja alkalmából futballmeccset „játszhat" a német katonák válogatottjával. Fábri tragédiába hajló, de a szatírák maró humorát sem mellőző remekműve később olyan legendás hollywoodi filmeket ihletett meg, mint a Menekülés a győzelembe vagy a Hajrá, fegyencváros!.
Vágólapra másolva!

Futballszerető nép a magyar, nem is csoda, hogy jobbnál jobb, de legalábbis érdekesebbnél érdekesebb magyar filmek születtek a fociról. Az 1956-os A csodacsatár-ban például Puskás Ferenc önmagát alakította, a zsenit, akit el akar raboltatni Futbólia képzeletbeli állama, mert szüksége van a gyengélkedő válogatottnak egy igazi fenoménra. Tömény rendszerkritika a kommunista diktatúrákról, de legalábbis bátor áthallásos film, ahol a fociőrült Duca tengernagyban lehetetlen nem ráismerni a fociőrült Farkas Mihály belügyminiszterre.

Aztán ott van Sándor Pál 1973-as Mándy Iván-adaptációja, a Régi idők focija, ami szállóigévé tette, hogy „kell egy csapat".

Lehetne még sorolni a magyar focis filmeket, a 6:3-tól a Puskás Hungary-n át egészen a tavalyi Brazilok-ig, de az biztos, hogy

a legjobb magyar labdarugós mozgókép 1961-ben készült.


A Fábri Zoltán rendezte, a mai napig erőteljes hatású Két félidő a pokolban egyszerre szól súlyos történelmi időkről és nemzeti összetartozásról, meg persze a fociról, ami tulajdonképpen (főleg, ha egy nemzet épp komoly sportsikereket tudhat magáénak) kifejezi az összetartozás eszményét. 1944-ben egy ukrajnai munkatáborban a magyar foglyokból alkalmi csapatot szerveznek: álljanak ki a német katonák válogatottja ellen a Hitler születésnapja alkalmából rendezett meccsen. A mérkőzést barátságosnak nevezik, de cseppet sem az, hiszen a magyar munkaszolgálatosok nem önszántukból vállalják a feladatot, hanem leginkább azért, mert a „nemzeti tizenegy" kiváltságokkal jár (többszöri rendes étkezés, mentesség a felkészülés idején a megerőltető kényszermunka alól), no meg a szökés lehetőségével. A magyar csapat kapitányának és edzőjének az egykori csodacsatár Ónodi II „Diót" (Sinkovits Imre) teszik meg, de a film parádés szereplőgárdájából (Görbe János, Márkus László, Szendrő József, Gera Zoltán, Benkő Gyula...) a kétballábas zsidó fiú szerepében brillírozó Garas Dezső emelkedik ki leginkább (a film egyik híres kegyetlen mondatát ő kapja Szendrőtől, miután Garas csetlőbotló mozgása ellenére befocizza magát a keretbe: „Steiner, Steiner, te nagyon akarsz élni, te Steiner!").

A csapat a meccs előtt szökni próbál, de nem jutnak messzire, s bár tudják, hogy másnap kivégzés vár rájuk, némi vita után kiállnak a németek ellen, és nyernek.

Nem csupán Garas Dezső Chaplin burleszkjeit idéző mozgása miatt, az egész film finom humora okán a Két félidő a pokolban leginkább abszurd tragikomédia. Már a helyzet eleve groteszk, ráadásul a valóságban is megesett, csak épp másképp. A történet ötletét, majd később a forgatókönyvet Fábrinak szállító Bacsó Péter két legendát fűzött egybe: az egyik egy kijevi, a másik egy auschwitzi „kényszermeccsről" szól. A csontsoványra fogyott auschwitzi túlélő meséje szerint a lágerválogatott nem csak erő híján kapott ki 6-0-ra a németektől, de amikor végre gólhelyzetük volt, félelmükben szándékosan mellérúgták a labdát. A kijevi kenyérgyári munkások németek elleni kétszeres győzelem (5:1, 5:3) végkifejlete viszont ott van a Két félidő a pokolban tragikus (és mégis felemelő) zárlatában.

Két félidő a pokolban Forrás: Filmarchívum

A kijevi legendáról egyébként 2009-ben derítették ki ukrán és német kutatók (Marina Krugljak, Viktor Jakovenko és Markwart Herzog), hogy nem igaz. Noha a kijevi Start stadion előtt a mai napig szobor állít emléket az 1942 augusztusában megesett győzelemnek és vérengzésnek (izmos focista lövésre lendíti a lábát, alatta egy hatalmas birodalmi sas a csőrével készül kettényesni a labdát, a madár szeme helyén egy-egy horogkereszt), a legendát a szovjet propaganda kiforgatta. A kenyérgyáriak Start nevű csapata valóban legyőzte a várost megszálló németek csapatát, de mindezt egy általános „hangulatjavító" kupameccs-sorozat keretében, ahol a Start három hónap alatt tíz győztes meccset játszott, és nem a németek elleni győzelem, hanem a helyi Rukh elleni 8:0 lett a vesztük. A megalázó vereséget elviselni képtelen Rukh vezetése ugyanis felpanaszolta a Gestaponál a Startot, mondván, a csapatban a szovjet titkosszolgálat, az NKVD ügynökei játszanak. S valóban, négy játékosnál, köztük a kapus Truszevicsnél a házkutatás során megtalálták a az NKVD igazolványát, majd a fogolytáborban azzal az indokkal végezték ki őket, mert megtámadták a parancsnok kutyáját.

Fábri Zoltánék persze nem eredtek a kijevi legenda nyomába, inkább átformálták azt a magyar viszonyokra, úgy, hogy azért ne csupán a németekről szóljon, de (és ez jellemző volt Fábrira) általában példázata legyen az elnyomó rendszerekkel szembeni bátor kiállásnak, ahol a győzelem felér a nyílt ellenállással, az erkölcsi fölénnyel.

A kijevi történetből a legendát eltorzító szovjetek csak Fábri után két évvel, 1963-ban készítettek filmet. A Jevgenyij Karelov rendezte A harmadik félidő ráadásul kifejezetten laposra sikerült, magyarországi forgalmazása pedig szinte teljes érdektelenségbe fulladt: bemutatójakor, 1964. április 2-án csupán a budapesti Honvéd mozi tűzte műsorára.

Annál izgalmasabbra sikerült John Huston 1981-es „remake-je", a Menekülés a győzelembe.

Az amerikanizált (és happy endes) változat igazi sztárparádéval készült. A színészek között Sylvester Stallone, Michael Caine és Max von Sydow (és Gera Zoltán, aki Fábrinál is szerepelt), a focisták között pedig legalább ekkora, ha nem nagyobb nevek: mindenek előtt két igazi klasszis, a háromszoros világbajnok brazil Pelé és a britek világbajnok csapatkapitánya, Bobby Moore (de azért még olyan legendás játékosok is „befértek" a keretbe, mint az 1978-as VB-t megnyerő argentin válogatott középpályása Osvaldo Ardiles,az olimpiai bajnok és világbajnoki bronzérmes lengyel Kazimierz Deyna vagy az Európa-bajnoki bronzérmes Mike Summerbee).

Nem csupán Fábri filmje miatt kötődik az Andy Vajna koproducerkedésével készült Huston-alkotás a magyar focihoz: a győztes gól Pelé az MTK Hungária körúti stadionjában lőtte a hálóba, a filmbéli mérkőzés jeleneteit ugyanis itt vették fel.

Lazán, de egy másik amerikai sportfilmet is megihletett a Boston Cinema Festival kritikusi díjával kitüntetett Két félidő a pokolban. Robert Aldrich 1974-ben vitte vászonra a Hajrá, fegyencváros! című filmjét, Burt Reynolds főszereplésével. A futballból amerikai foci lett, a munkatáborból börtön, ahová a lecsúszott, korábban meccset bundázó hátvéd ittas száguldozás, autólopás és randalírozás miatt kerül, s az igazgató ráveszi, hogy szervezzen csapatot az elítéltekből, álljanak ki a fegyőrök ellen, és mivel a meccsre nagy tétben fogadnak, veszítsenek. Az erkölcsi (újra)felemelkedés sportpéldázatának hasonlóságai a magyar filmmel különösen kidomborodnak a Hajrá,fegyencváros! 2001-es brit újrázásánál, a Gépállat SC-nél: Barry Skolnick ugyanis visszacserélte az amerikai focit a labdarúgásra (az pedig külön szépség, hogy a főszereplő Vinnie Jones 1988-ban FA-kupát nyert a Wimbledon FC-vel, s keménységét nem csak a vásznon, de a pályán is bizonyította: mai napig övé a leggyorsabb sárga lap rekordja az angol élvonalban, mindössze 3 másodperc kellett hozzá).

Fábri Zoltán a magyar foci aranykorának idején, de a magyar filmtörténet egyik mélypontján készített kiemelkedő, szimbolikus mozgóképet. A szabadságában korlátozott ember másfél órányi demokráciaillúziója, a méltatlan körülmények között kivívott „sportgyőzelem egyenlő erkölcsi győzelem" mondanivalója, valamint a csapatjáték mint az összetartó társadalom allegóriája először a magyar rendező alkotásában jelent meg ennyire kézzelfoghatóan (de nem tolakodóan) és azóta is utánozhatatlan erővel. A film 1962-ben az Egyesült Államokat is megjárta, nem véletlen, hogy olyan legendás rendezőket is megihletett, mint Huston és Aldrich.

Garas Dezső, Szendrő József és Sinkovits Imre a Két félidő a pokolban c. filmben Forrás: Filmarchívum

Az amerikai film lehetősége a Belügyminisztériumnak is eszébe juthatott, pontosabban a filmgyári besúgóknak tűnt fel, mennyire nyugatias filmet készített Fábri Zoltán. Az államszocializmusban félig kivételezett, félig büntetett helyzetben élő rendezőről 1961. augusztus 18-án a következőket jelentette „Budai":

Kétségtelen, hogy Fábri nem szovjet típusú filmet forgatott, hanem olyat, ami a mai napig megállja a helyét a hollywoodi szuperprodukciók mellett is, mert bár magyarok a főszereplői, de alapvetően univerzális módon szól arról, hogy

a foci sokszor több egyszerű sportnál.