A sportolás életmentő lehet az idősek számára!

2017.11.14. 04:14

Azoknál a 70 éven felüli nőknél, akik fizikailag a legaktívabbak, 65 százalékkal kisebb a bármely okból bekövetkező halálozás kockázata, mint azoknál, akik a legkevésbé azok – derült ki egy amerikai vizsgálatból.

Úgy véd, mint a dohányzás elhagyása

Az már korábbi kutatásokból is világosan kiderül, hogy a fizikai aktivitás csökkenti a halálozás kockázatát. Ez az új vizsgálat azonban arra is rámutatott, milyen óriási arányban. Korábban ugyanis úgy vélték, hogy az, aki heti 150 percet közepes vagy erős intenzitású sportolással tölt, annál 10-30 százalékkal kevesebb a rövid távú halálozás kockázata, míg a nemdohányzók 50 százalékkal kisebb kockázattal néznek szembe.

Az unokákkal való játék tökéletes mozgás az idősebbeknek!

Forrás: Pixabay.com

Ezek a vizsgálatok viszont önbevalláson alapultak, így amikor professzionális aktivitásmérő segítette a vizsgálatot, a kutatók pontosabb eredményekhez és következtetésekhez jutottak. Dr. Lee szerint nagy hiba, hogy az orvosok nem mindig ajánlják a mozgást betegeiknek, pedig, ahogy ez kiderült, a mozgás legalább olyan erős védő hatással bír, mint a nemdohányzás.
Ez a vizsgálat megerősíti, hogy érdemes megfelelni a korábbi ajánlásoknak, és heti 150 perc közepes, vagy 75 perc erős intenzitású mozgást iktatni a napirendünkbe.

A vizsgálatról
Dr. I-Min Lee, a bostoni Brigham and Women's Hospital munkatársa, és kutatócsoportja a Women's Health Study keretében 70-es éveik elején járó hölgyeket vizsgált. A Circulation című szaklap 2017. november 6-i számában publikált vizsgálat résztvevői 7 napig akcelerométert, azaz az aktivitásuk mérésére szolgáló eszközt viseltek.

Ajánlani kell a mozgást

A 17.708 fős vizsgálatban 2001-től 2015-ig 70 éven felüli nők vettek részt, miután az önként jelentkezők közül kizárták azokat, akik segítség nélkül nem tudták elhagyni az otthonukat. A jelentkezők a csípőjükön a 3 tengelyen való legapróbb elmozdulásokat is mérő berendezést viseltek 7 napig. A legkevésbé aktív résztvevők napi 8 percnyi közepes vagy erős intenzitású mozgást végeztek, míg a legaktívabbak napi 68 percet.
A 2,3 éves átlagos követési idő során 207 hölgy hunyt el.

Ennél aktívabb kutasétáltatás ajánlott: a közepes intenzitás mércéje az, amikor a páciens még tud beszélgetni, de énekelni már nem tudna.

Forrás: Pixabay.com

A kutatók következtetései szerint a mozgás mennyisége fordított arányban van a bármely okból bekövetkező halálozás kockázatával. Amikor az adatokat a dohányzás, az alkohol, a telített zsír, a rostok, a gyümölcs és a zöldségek fogyasztása, a hormonterápia, az infarktus és a rák családi előfordulása, az általános egészségi állapot, a szív- és érrendszeri kórtörténet, valamint a daganatos kórtörténet, illetve a rákszűréseken való részvétel alapján korrigálták, a kapcsolat továbbra is világosan látható volt. A legaktívabbak halálozási kockázata 65 százalékkal volt alacsonyabb a legkevésbé aktívakénál.
A könnyű fizikai aktivitás is csökkentette a halálozás kockázatát, ám a többi változó alapján korrigált adatok mellett ez a különbség már nem volt számottevő. Ugyanígy az ülő életmód növelte a kockázatot, de a változók alapján korrigált adatokban már nem volt számottevő különbség.

Merck
Sandoz
Egis
Most
Top 12 óra