Először sikerült emberi magzatot nevelni laboratóriumban

embrió
A Rockefeller Egyetem által 2016. május 4-én közreadott, mikroszkóppal készített felvétel egy tizenkét napos, mesterséges megtermékenyítés útján létrejött emberi embrióról, amelynek különböző sejtjeit az eltérő színek jelzik. A tudósoknak most először van alkalmuk alaposan szemügyre venni egy emberi embriót fejlődésének egyik létfontosságú pontján, és ez elősegítheti az élet első napjait övező rejtélyek felderítését
Vágólapra másolva!
Tudósoknak először sikerült laboratóriumi körülmények között, az anyaméhen kívül majdnem két hetes koráig nevelni egy emberi embriót. A kísérlettel páratlan betekintést nyertek az emberi élet legtitokzatosabb, kezdeti szakaszába.
Vágólapra másolva!

Korábban csupán fejlődésének hetedik napjáig tudták megfigyelni az emberi embriókat, ezt követően beültették az anyaméhbe, hogy ott fejlődjön tovább. Ezúttal azonban brit és amerikai kutatók egy új laboratóriumi módszert alkalmaztak, amelyet korábban egérembriók anyaállat méhén kívüli nevelésénél próbáltak ki.

Az új technikával, amellyel az anyaméh biztosította feltételeket imitálták a laboratóriumi körülmények között, a kutatócsoportok szinte óráról órára figyelhették meg az emberi embrió növekedését, fejlődését 13 napon át.

Ez az időszak meghatározó a szervezet kialakulása szempontjából" - mondta el Magdalena Zernicka-Goetz, a Cambridge-i Egyetem professzora, a brit kutatás egyik irányítója. A professzor és kollégái fejlesztették ki az új laboratóriumi módszert, amellyel az amerikai kutatócsoport is dolgozott.

Meglepő felfedezés

A két kutatócsoport, a brit és az amerikai szerdán, a Nature és a Nature Cell Biology című folyóiratban külön tanulmányban publikálták eredményeiket. A tudósok beszámoltak arról, hogy azok a sejtek, amelyekből az emberi test kialakul, hogyan hozzák létre egy beültetés utáni emberi embrió alapvető struktúráját.

"Az embrió fejlődése rendkívül összetett folyamat, és habár a mi módszerünk esetleg nem képes teljesen reprodukálni ennek a folyamatnak minden aspektusát, azt lehetővé teszi, hogy feltárjunk egy korábban nem ismert, fontos önszervező erőt" - jelentette ki Marta Shahbazi a Cambridge-i Egyetemről, aki szintén részt vett a kutatásban.

A Rockefeller Egyetem által 2016. május 4-én közreadott, mikroszkóppal készített felvétel egy tizenkét napos, mesterséges megtermékenyítés útján létrejött emberi embrióról, amelynek különböző sejtjeit az eltérő színek jelzik. A tudósoknak most először van alkalmuk alaposan szemügyre venni egy emberi embriót fejlődésének egyik létfontosságú pontján, és ez elősegítheti az élet első napjait övező rejtélyek felderítését Forrás: MTI/AP/Rockefeller Egyetem/Gist Croft, Alessia Deglincerti, Ali H. Brivanlou

Mindkét kutatócsoportot meglepetésként érte, hogy az embriók a méhen kívül is képesek az "önszervezésre", vagyis arra, hogy elkezdjék kifejleszteni a kulcsfontosságú szerveket az anyától származó minden biológiai információ nélkül.

"Ez számomra ellentmondásos. Korábban úgy véltük, amint az embrió megtapad, kölcsönhatásba lépnek az anyai és az embrionális komponensek és ez szükséges az embrió fejlődésének következő lépéseihez" - mondta el Ali Brivanlou, a New York-i Rockefeller Egyetem tudósa, az amerikai kutatócsoport tanulmányának vezető szerzője. Az ő munkájukat a Nature ismertette.

Illusztráció Forrás: NorthFoto

Felülvizsgálnák az embriókkal kapcsolatos nemzetközi törvényt

A kutatás azonban nemcsak az emberi embrió fejlődéséről szolgál fontos ismeretekkel, hanem az in vitro megtermékenyítés és a regeneratív gyógyítás területének fejlesztéséhez is hozzájárulhat a tudósok szerint. A kutatással kapcsolatban egyúttal felvetődött annak a nemzetközi törvénynek az esteleges felülvizsgálata, amely tiltja, hogy a tudósok két hétnél tovább emberi embriót neveljenek.

Zernicka-Goetz egy londoni sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy tengernyi új tudásanyaggal gazdagodhatnánk, ha laboratóriumi körülmények között csak egy pár nappal is tovább lehetne nevelni az emberi embriókat.

- vélekedett Sarah Norcross, a meddőséggel és a genetikai betegségekkel küzdők érdekeit képviselő közhasznú brit szervezet, a Progress Educational Trust igazgatója.