Nem átlagos a gyerek: zsenialitás vagy betegség?

162-es IQ-ja van a 12 éves kislánynak - Magasabb, mint Einsteiné
Vágólapra másolva!
Laikusként, pláne esetleg első gyerekes szülőként roppant nehéz eldönteni, hogy a csecsemő, illetve később kisded viselkedése, fejlődése úgy halad-e, ahogy az „a nagy könyvben meg van írva”. Persze a védőnő, a gyerekorvos, a nagyszülők és az interneten a posztjainkat figyelgető többi szülő adhhat támpontot, hogy beleillünk-e az átlagba. De mi van, hogy ha kiderül, hogy a gyerekünk nem illik bele?
Vágólapra másolva!

Melyik gyerek zseni, vagy lángész?

De ki is az a zseni, vagy lángész? A magas intellektusú gyermekre használják ezt a kifejezést,

aki hamarabb vagy jobb színvonalon teljesít mindent a kortársaihoz képest.

David Feldman a csodagyerekek első kutatója szerint ők a tehetség igen speciális esetei, és nincs arra garancia, hogy a kiemelkedő gyerekből kiemelkedően sikeres felnőtt lesz.

Nem minden kiemelkedő intellektussal rendelkező gyermekből lesz zseni Forrás: Wikimedia Commons

Vagy nem is feltétlenül zseni a különleges képességeket birtokló gyerek? Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézet kutatója tanulmányában megemlíti, hogy számos, csodagyerekként számon tartott ember kiemelkedő képességű savant volt.

162-es IQ-ja van a 12 éves angol kislánynak - Magasabb, mint Einsteiné. Forrás: Facebook

A savant szindróma ritka jelenség.

A kifejezés a súlyos mentális problémákkal együtt, egy-egy területen elszigetelten zsenialitást mutató egyénekre utal.

A mentális probléma lehet autizmus vagy értelmi fogyatékosság, IQ-juk jóval az átlag alatt is lehet. Azok a képességek - amelyekben figyelemre méltó szintet érnek el a savantok - nagyon keskeny sávban mozognak.

Az autista gyermek bizonyos területeken, például zenében, vagy képzőművészetekben kiemelkedő tehetséget mutathatnak Forrás: THE WORK IS PROTECTED BY COPYRIGHT AND/OR/Seprűs P. Péter

Zene (általában zongora), képzőművészet (rajz, szobrászat) naptári számolás (egy-egy nap a hét melyik napjára esik), számolás (alapműveletek), térképemlékezet, távolságok megítélése, időérzék. A kiemelkedően jó emlékezőképesség minden savantra jellemző – írja tanulmányában Gyarmathy Éva.

A gyermek különlegessége izgalmas kérdéseket vet fel

Magyarországon ritka a zseni, gyakoribb viszont, hogy valaki azért fordul szakemberhez, mert az átlagtól eltérő fejlődést figyel meg gyermekén, és tisztázni szeretné, hogy ez mit jelent: elmaradottságot, autizmust vagy különös képességet.

– mondja Topolánszky-Zsindely Katalin, a Református EGYMI Bethesda KIDSZ vezetője.

A különleges képességek nagyon korán felfedezhetők Forrás: Instagram/Kim Kardashian

Azt kell nézni, a gyermek milyen szempontból tér el az átlagostól. Nyilván egy másféléves kisgyerektől nem várjuk el, hogy elszámoljon tízig. De ha ezt látjuk, akkor egy gyakorlott szakember gondolhatja azt (akár a szülőkkel, nagyszülőkkel ellentétben), hogy ez figyelmeztető jel, aminek a végére kell járni. Mert ha ugyanez a gyerek nem vesz tudomást a környezetéről, nem kommunikál a maga módján és szintjén a társaival, családtagjaival, akkor ez nem annyira a zsenialitás jele, hanem inkább egy sajátos fejlődési megnyilvánulás, valamilyen idegrendszeri fejlődési rendellenességé, például az autizmusé.

Intő jel, ha a gyermek nehezen illeszkedik be az iskolai, ovodai közösségbe Forrás: MTI/Komka Péter

A szakember akkor nyugodt, hogyha ugyanez a gyerek önfeledten játszik a homokozóban és kimutatja az érzelmeit, kommunikál a környezetével.

Autista gyermekem van

2012. március 31-én érkezett hozzánk Milán, 10/10-es Apgarral – meséli családja különös történetét Váradi-Varga Krisztina, akinek 4 gyermeke közül 3 idegi fejlődési rendellenességgel él. - A legnagyobb, a 14 éves Peti Asperger szindrómás (ez az autizmus egyik formája), a 12 éves lány, Eszter hiperaktív és figyelemzavaros, a most emlegetett Milán pedig autista. A család legkisebb tagja, az egy éves Balázs – úgy tűnik – teljesen normális fejlődést mutat. A családi előzmények okán nem csoda, ha árgus szemmel figyeli Krisztina fia kommunikációját.

Világtérképet rajzoló autista kisfiú. Az autistáknak egy-egy területen megdöbbentő képességeik lehetnek Forrás: Origo

- Igazából Milán is gyönyörűen fejlődött, mindenkire mosolygott. Egyéves koráig anyatejes volt. Persze én is figyeltem a többi gyereket, és azt láttam, hogy a mozgásfejlődése, a kúszás-mászást kivéve, lassú volt. Annyira megijedtem mozgásfejlődés elmaradása miatt, hogy fel sem tűnt, bizony az én gyerekem nem játszik másokkal, nem vesz tudomást más gyerekekről. Utólag persze tudom, hogy ez nagyon fontos előjele volt az autizmusnak.

Autista kislány. Ezek a gyerekek fokozott odafigyelést, és külön foglalkozást igényelnek Forrás: MTI/Komka Péter

Sztereotip, hosszan ismétlődő mozdulatsorokat figyeltünk meg nála. Igazán kétéves kora körül fordult meg a fejemben, hogy Milián autista. De akkor a legkisebbel még várandós voltam, és - nagyon helyesen - úgy gondoltam, hogy a várandósság nyugalmát nem zavarom meg. Ahogy megérkezett a pici, rákérdeztem a gyógypedagógusánál, aki velem mondatta ki, hogy mi a sejtésem. Ő csak bólintott, én meg zokogtam.

Az autisták mindegyik kicsit zseni

Nem – mondja a klinikai szakpszichológus, gyógypedagógus.

Csupán az autisták egy része kap „ajándékként” valamilyen kiemelkedő részképességet:

matematikai, zene vagy egyéb tehetséget. Vannak magasan funkcionáló autisták, akik jól működnek, lehet őket jól terelgetni, értelmileg nem érintettek, de azért a közösségekben nehezen találják meg a helyüket, nehezen alkalmazkodnak.

Az Asperger szindrómás gyermekek általában valamilyen speciális érdeklődéssel rendelkeznek,

akár megszállottan is foglalkozhatnak egy adott témával, emellett esetleg kényszeres tüneteik (játékaik) lehetnek, és bár előfordul, hogy akár a zsenialitás jeleivel is rendelkeznek, mégis gyakrabban átlagos képességűek.

Egy autista kislány és egy cica különleges kapcsolata Forrás: thelittleexplorersactivityclub.wordpress.com/

Ebben az esetben nagyon fontos a fokozott odafigyelés, mivel a szociális képességeket fejleszteni kell ahhoz, hogy a gyerek minél inkább képes legyen a közösségben jól érezni magát. Ugyanis beszűkíti a gyermek életét, ha csupán egy dolog érdekli és beszélgetni is csak arról a témáról lehet vele. Ha az érdeklődése a számok, vagy a vonatok menetrendjére, a buszokra vagy az órákra korlátozódik – tudása abban a témában imponáló, vagy akár zseniálisnak tűnhet és lenyűgöző, ugyanakkor beszűkítő, mert nincs más témája.

Az Asperger szindrómások gyakran érdeklődnek egy szűk terület iránt Forrás: Wikimedia Commons

Péter – Krisztina nagyfia – Asperger szindrómás és remek matematikából, épp programozást tanul és tehetségesnek számít. Eszternek csupán kisebb gondjai vannak, erre odafigyelő, toleránsabb iskolában remekül teljesít és nincsenek gondjai a társas kapcsolatokkal. A 3 éves Milán elkezdett integráló bölcsődébe járni – és a kistestvére hatására egyre ügyesebb azokban a dolgokban, amelyekben eddig elmaradt.

Figyelmeztető jelek

Rítusok, a rugalmatlan gondolkodás és hozzáállás, ha például nem fogadja el a gyermek az irányítást, „terelgetést”; ha akkor érzi jól magát, ha nincs vele szemben elvárás, és azt csinálhatja, amit akar. Ha például indulni kellene otthonról vagy kötött program van, de nem képes együttműködni, és így megakadályozza a tevékenységet.

Az alkalmazkodási nehézségek, és a gyerek öntörvényűsége intő jelek lehetnek Forrás: Thinkstock

Fontos, hogy ezeket a gyerekeket szakember lássa, mert lehet, hogy csupán ilyen a személyiségük, a mentalitásuk. Először beszéljünk a gyerekorvossal – ő tovább irányítja a szülőket a megfelelő helyre.

A diagnózis felállítása sajnos egyébként hónapokig tarthat

– részben azért, mert sok esetben a szülők halogatják, hárítanak, másrészt a vizsgálóhelyeken várólista van.

Így maradnak, vagy megváltoznak?

Ha időben elkezdik a célirányos foglalkozást, akkor remek eredményeket lehet elérni. Ha például a megkésett beszédfejlődés okán (ami nem feltétlenül utal neurokognitív fejlődési rendellenességre, ám az autizmussal élő gyermekeknél, az átlagnál jóval gyakrabban fordul elő,) már időben látja a szakember a gyermeket, akkor kiszűrhető, hogy ez egy szimpla megkésett beszédfejlődés vagy valami más probléma jele.

A helyes diagnózis szakember számára is hosszadalmas folyamat lehet Forrás: Thinkstock

Ilyenkor azt javasoljuk, hogy a gyermek fejlődését , vagy a fejlődésbeli elmaradását, nyomon kell követni – teszi világossá a helyzetet a szakember.

Sajnos Magyarországon kevés olyan intézmény van, ahol megoldható például az autizmussal élők speciális oktatása.

Az autizmussal élők állapotán sokat lehet változtatni a fejlesztés lehetőségeivel. Ha a világot érthetőbbé tesszük számukra (audiovizuális eszközökkel pédául), akkor számos viselkedési problémának elejét lehet venni. Megkönnyíti a gyerek beilleszkedését, ha a szakember segítségével fejlesztik szociális kommunikációs készségeit, így egy kívánt viselkedés felépíthető, megtanítható, hogy aztán normává, szokássá, rutinná váljon.

Sajnos,kevé az olyan intézmény, ahol az autista gyermekek speciális igényire is felkészültek Forrás: AFP

- Zsenialitással – szimpla, nem autizmushoz kapcsolódó kiemelkedő képességgel – mi szinte egyáltalán nem találkozunk. A tehetséggondozás is a pedagógiai szakszolgálati feladatok között van, így bizonyára ezzel a „jó gonddal” is jelentkeznek az ilyen gyermeket nevelő szülők – magyarázza Topolánszky-Zsindely Katalin.

Nem szeretem, mert ő más!

A viselkedési problémákat nem igazán tolerálja a közösség, és ez alól nem mentesíti a gyereket az sem, ha egyébként valamiből nagyon kiemelkedően teljesít.

A csendes csodabogarak jobb helyzetben vannak, de a közösség számára zavaróan viselkedők nem.

Hisztis kisgyerek Forrás: Thinkstock

És ilyenkor a szülő is elszigetelődik, mert folyton szembesítik ezzel és számon kérik, hogy miért nem neveli meg a gyereket, miért nem nyugtatja le, miért nem viselkedik rendesen.

Ranschburg Jenő mondta egy előadásában, hogy a normától felfelé való eltérést sem igazán tolerálják a magyar oktatási rendszerben,

mert a tehetséggondozás (extra odafigyelés és gyakorlás) helyett inkább arra törekszenek, hogy a kevésbé jól menő tárgyakat „nyomják”. Ahogy a fejlődésbeli eltérés sokféle lehet, úgy a tehetség megjelenése is.

A gyermek számára az odafigyelés meghatározó fontosságú,

mert ahhoz, hogy kibontakozhasson a tehetsége (legyen az matematikai, nyelvi vagy művészi tehetség), azt előbb valakinek fel kell fedeznie.