Hűtőtisztítás az opálos városban

Vágólapra másolva!
Nyugat-Szahara, ellenőrzőpontok, homok és kövek. Fő a motor, éjjel-nappal autózunk, szerelőtől szerelőig hajtunk.http://videa.hu/flvplayer.swf?v=pnsRHeQrLkBujmUS
Vágólapra másolva!

Fehéres port hold a szél, Szüfi előtt egy piros sapkás mezítlábas papucsos szerelő ügyködik, kék overallja fekete az olajtól. A hűtőt szereli, már leeresztette a hűtővizet - a földre -, benne tocsog a méregzöld lében. Szombaton nagyon megcsúsztunk: eleve késve indultunk, egy fölösleges kerülőt is tettünk hogy térerőt és internetet találjunk, ráadásul egyre jobban forralta a vizet Szüfi. 200 kilométerenként meg kellett állni, hogy utántöltsük.

Laayoune-ban kivetettük a termosztátot - közben ránk sötétedett -, de ez nem segített, ezért csak lassan haladhattunk, de még így, a hideg sivatagi éjszakában sem volt elegendő a hűtés. A gyakori ellenőrzőpontoknál rendre megindult felfelé a hőmérő mutatója. Egyre csak nőttek a kétségeink, hogy el tudjuk-e juttatni Maliba Szüfit. Hengerfejre gyanakodtunk, ezért reggel körülbelül három óra alvás után beautóztunk Dakhlába, hogy találjunk egy szerelőt, aki segíteni tud.

Forrás: [origo]

Hamar meg is lett az az utca, ahol egymást érik a garázsok. Mire ideértünk, már négy bamakós autó várt a sorára. Akkor, reggel nyolc körül még csak egy szerelő volt, de hamarosan jöttek a többiek is. A város autószerelőinek java a rali mezőnyének legkehesebb paripáit igyekszik gyógyítgatni.

Itt van a kispolszki, amivel angol fiatalok - a Travel Channel játékának nyertesei - igyekeznek Maliba. Itt van a szegedi barlangászok rozzant mikrobusza, a norvég srácok apokaliptikus Patrolja, és a főszervező Bogara. A kiskocsi túlélte az Atlasz tengelytörő dűlőútjait, de Dakhlában kifogott rajta a járdaszegély. A norvégoknak ezúttal egy lengéscsillapítójuk ment gallyra, de nekik is kicserélték a hűtőt. A kipolszki elektromos problémákkal küzdött, a barlangászok buszán az önindítót kellett javítani. Megunták a tologatást. A rali mezőnye erősen szétszakadt.

Forrás: [origo]

Egy garázs kapujában, egy régi Peugeot csomagtérfedelén gépelek. Itt kaptunk egy konnektort a laptophoz, mert a kocsiról most nem lehet tölteni. A sötétszürke laptop egyre világosabb lesz a rárakódott portól, a képernyőn sávokban gyűlnek össze az apró szemcsék, a billentyűkön ujjaim begyeit karcolják.

A papucsos szerelő már kivette a hűtőradiátort - kiderült, hogy eleve bontott alkatrész volt -, hegesztőpisztollyal lemelegítette a tetejét - az acetiléngázt karbidból fejlesztett ehhez egy kannában -, és kiszedett belőle egy marék koszt: vízkövet, rozsdát. Ez lehet a megoldás.

Egész éjjel azzal paráztattuk egymást Tulipánnal, hogy mi lehet Szüfi baja. "Ez a motor megeszi a vizet" - mondogatta. Lelki szemeink előtt már hengerfejprobléma lebegett, azon tanakodtunk, akkor mi legyen: gépműhely vagy gépcsere. A papucsos szerelő ügyködése azonban megnyugtatott. Tulipán már régóta - amióta melegebb vidékeken járunk, és melegszik a motor - mondogatta, hogy el is lehet tömődve a kosztól a hűtő. A szerelő kipucolta. Ismét feléledt a remény.

Forrás: [origo]

A nap páraréteg mögül süti a várost, a sarkon pálmák koronáját rángatja a szél. A párától és a portól eleve minden opálos egy kicsit, de az épületek pasztellje még krémszínűbbé teszi a várost.

Hűvös van, de egyre melegszik a levegő. Én is kimelegedtem: a garázs ajtófélfáját támasztó bajuszos férfi megkért, segítsek odébb tolni egy frissen lefújt, leeresztett gumijú Toyota pickupot. Négyen nekiveselkedtük, és beljebb löktük a rendetlen garázsba a még mindig ragadós festékű kocsit.