Ünnepélyes keretek között avatta fel a Hankook teljes vezetősége a város polgármestere és 150 újságíró jelenlétében a Sir Norman Foster sztárépítész irodája, a Foster and Partners által megálmodott Hankook Technodome épületkomplexumot.
A Dél-Korea középső részén elterülő Daejong nagyvárosban 220 millió eurós költségből emelt hatszintes, 96 328 ㎡ hasznos területű kutatási és fejlesztési központban koncentrálódik ezentúl a vállalat termékeinek fejlesztése a formától a tartalomig, valamint a világszerte több helyen működő dizájnrészlegek irányítása is.
A hamisítatlanul 21. századi építmény bejárásán szerzett benyomások alapján borítékolható, hogy tartalmas formák születnek majd a dizájnközpontban. Merthogy a dizájn, na meg a high tech a munkakörnyezet legapróbb részletében is tetten érhető.
Az épület már külsejében is hű elnevezéséhez,
a Technodome felülről leginkább egy modern, ovális sportcsarnokra hasonlít némi scifis behatással.
Belépve tovább erősödik a futurista hatás: ha az üvegfalak mögött nem látszódnának a különféle méretű, kialakítású és berendezésű irodák, laborok, na meg pihenősarkok, továbbá az edzőterem, a menza és a könyvtár, az egyszeri látogató azt gondolná, valami űrfilmstúdióba tévedt. Szinte tuti, hogy George Lucasból kihozna még egy epizódot a Csillagok háborújából.
A lenyűgöző látvány mellett a Hankook Technodome zöld épületként is példamutató: aranyfokozatú LEED minősítést kapott a kiemelkedő energiahatékonysági és környezetvédelmi tervezésért az USGBC-től, amely az egyik legelismertebb zöldépület-minősítési rendszer.
Mindent beragyog a természetes fény,
az uralkodó szín a fehér és kisebb arányban a fekete, s a szükségesnél semmivel sincs több derékszög, sem vízszintes, sem függőleges síkban.
Még a nagyterem geometriája sem szabályos. Egyedül az élet hiányzott a meglehetősen steril környezetből: a különböző munkaállomásokon alig néhány demodolgozó szorgoskodott,
növénnyel pedig legfeljebb az étkezőben felszolgált menzamenüben találkoztunk.
Na de a hamarosan megjelenő ezernyi kreatív munkatárs valószínűleg pikk-pakk kitalálja, mivel és hogyan lehet csúcsra járatni az általános közérzetet a fantázia birodalmában.
Az új kutatás-fejlesztési központ nem csupán az abroncsok tervezésében, hanem a dolgozók proaktív szemléletmódjának előmozdításában is kulcsszerepet tölt majd be. Emellett a Technodome-ban dolgozók hivatottak kezelni az elektromos autózás robbanásszerű terjedésével összefüggő kihívásokat is. Ezért többek között megtalálható egy vezetés-szimulációs rendszer, valamint az SPMM (a felfüggesztés paramétereit mérő berendezés), amelyekkel
virtuális teszteket lehet végezni
a digitális eredmények feljegyzésével.
A Hankook Technodome-ban mutatja majd be a cég jövőbeni technológiáit, amelybe beletartoznak a környezetbarát anyagok, az új anyagok kifejlesztésének módjai és a szimulációs, valamint a hálózati technológiák.
A Technodome egésze is kísérleti terep lesz: a Hankook itt vezeti be elsőként a „Proaktív kultúra" elnevezésű vállalati felépítést. Ennek értelmében
tíz független iroda és laboratórium dolgozik egy tető alatt egymással versenyezve,
de egyben kommunikálva is, hiszen a közös céljuk a Hankook vállalat világpiaci pozíciójának folyamatos erősítése.
Fókuszban az innováció
"Az új Hankook Technodome remek alapot jelent a jövő gumiabroncsainak kifejlesztéséhez, mert optimalizált folyamatokat biztosít a jövőbeni technológiák kifejlesztésével és a meglévők erősítésével, miközben aktívan kezelhetjük a gyors változásokat az üzleti környezetben. Egyre lendületesebben haladhatunk a felé, hogy világszintű csúcsvállalattá fejlődjünk" - mondta Seung Hwa Suh, a Hankook Tire elnök-vezérigazgatója. Lássuk, mit profitál az ígéretekből a magyar gyár, és ami a legfontosabb, az autós, akinek ilyen abroncsra esik a választása.Ha megtelik élettel a Hankook Technodome, annak a rácalmási termelésre és az ott készülő évi 18 millió abroncs paraméterére is komoly befolyása lesz. A Dunaújváros melletti településen 2006-ban indult a termelés, azóta már a 3. ütem is dübörög. Azaz gyárhoz képest síri a csend az üzemegységekben, amely a korszerű berendezéseknek és a magas fokú az automatizálásnak tudható be.
De mi készül nálunk pontosan? A válasz az, hogy szinte miden, a kisautóktól kezdve a kisteherautó abroncsokig bezárólag hagyományos nyári és téli, valamint négy évszakos köpenyek sokasága. Sőt a gyártás mellett
laboratóriumi teszteket is el tudnak végezni Magyarországon.
Az úgynevezett Flat-track és a dinamikus tesztsorok nagy segítséget jelentenek az R&D területen.
Prémiummárkához illően a Hankook a friss fejlesztéseit is gyártja az egyetlen európai üzemében. Egyik közülük a "Sealant" eljárás, amely az abroncs belső falán a külső futófelület sávjában 4 mm vastag ragacsos puha, csíkban felhordott gumiszerű réteget jelent. Ennek az a szerepe, hogy akár 5 mm, tehát fél centiméter átmérőjű hegyes, hengeres tárgy befúródását is képes legyen nyomásveszteség nélkül elviselni, amelynek eltávolítása után sem kell javítóműhelybe menni.
Miután a defektjavító ragacs hatása a továbbiakban is észrevétlen marad, érdemes felkeresni egy szakembert, mielőtt feledésbe merülne a behatás ténye, az oldalfal esetleges sérülését pedig eleve ki sem védi. E technológia összességében mégis nagyon felhasználóbarát, hiszen például
szögbe hajtva nem kell vesződni a többnyire nyers férfierőt kívánó kerékcserével.
Ne feledjük, a mankókerék könnyű ugyan, de azt is ki kell bányászni a csomagtér mélyéről, nem beszélve a kerékanyák meglazításához kellő nagy forgatónyomatékról.
Van egy másik új fejlesztés is: a Silent Mode eljárás is egyszerű és nagyszerű, ez a gördülési zaj elnyelését szolgálja. Pofonegyszerű ötleten alapul: a köpeny belső, szintén a futófelületi sávjára egy körülbelül 2 centi vastag szivacsszalagot ragasztanak, amely 2-3 dB mérséklést eredményez, ami képzavarral élve már szabadfüllel is jól érzékelhető.