Leszerepeltek a fényszóróteszten a német luxusmárkák

Vágólapra másolva!
A BMW 3-as modellje mellett több más prémiumautó is gyenge minősítést szerzett az amerikai IIHS szervezet átfogó vizsgálatában, a győztes a Toyota Prius V lett.
Vágólapra másolva!

Az országutak biztonságáért dolgozó amerikai szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety ismertette első átfogó fényszórótesztjének eredményét. 31 autó összes elérhető fényszórótípusát vizsgálták meg, de csak a Toyota Prius V (nálunk Toyota Prius+) fényszóróját találták jónak.

Csak a Toyota Prius V kapott jó minősítést Forrás: Toyota

Az IIHS azért tartja fontosnak a fényszórók vizsgálatát, mert Amerikában

a halálos balesetek fele sötétben vagy szürkületben következik be,

ezért jobb fényszórókkal csökkenteni lehetne a halálos áldozatok számát.

11 autónál értékelték elfogadhatónak az elérhető legjobb fényszórót, 9 autó kapott gyenge, és 10 autó rossz minősítést. Az hogy egy adott autótípus prémiumterméknek számít-e, egyáltalán nem látszik az értékelésen, mivel sok luxusmárka drága autója is bekerült a gyengék közé, pedig az értékelésnél minden esetben az adott típushoz elérhető legjobb rendszert vették figyelembe, tehát ha a drága, feláras lámpa volt a jó, akkor azt.

Ennyit lát egy Mercedes C-osztály sofőrje éjszaka, tompítottal. Eredmény: rossz Forrás: IIHS

Sok vizsgált autóhoz a hagyományos halogén fényszóró helyett lehet rendelni kisebb fogyasztású, és jobb megvilágítást ígérő xenon vagy LED-es fényszórókat, akár kanyarba bevilágító kivitelben is. A legtöbb autónál valóban jobban világítottak a korszerűbb rendszerek, de volt olyan típus is, amelynél a halogén izzó győzte le a modern technikát.

LED-del máris változhat a kép

Úgy vizsgálták az autók fényszóróit, ahogy a kereskedésekből megkapták őket, még a magasságállításhoz sem nyúltak. Sok autó jobb eredményt is elérhetett volna, ha egyszerűen csak jobban állították volna be nekik a fényszórómagasságot - de az IIHS szerint ez elsősorban nem a vásárlók, hanem a gyártók feladata lenne.

Ugyanaz a kép, mégis más: a Honda Accord a halogén izzókkal jobban világít, mint a LED-ekkel Forrás: IIHS

Egy speciális berendezéssel mérték a fény erősségét a tompított és a távolsági fénynél is, miközben a járművet öt különböző részén vizsgálták a tesztpályának: egyenesben, erős jobbkanyarban, erős balkanyarban, enyhe jobbkanyarban és enyhe balkanyarban. Tompított fénynél kanyarban körülbelül 60, egyenesben 110, távolsági fénynél 150 méterre kellett elvilágítani minimum 5 lux erősséggel ahhoz, hogy egy fényszóró jó minősítést kapjon az IIHS-től.

Minden mérés során azt is vizsgálták, hogy

a tompított fény mennyire vakítja el a szembejövőket.

Ha egy autó fényszóróját bármelyik mérésnél túl vakítónak találták, nem kaphatott közepesnél jobb összetett minősítést.

Kiábrándító eredmények születtek Forrás: IIHS

A tompított fényszórók eredményei nagyobb mértékben számítottak be az eredménybe, mert azokat jóval gyakrabban használják az autósok, és az egyenesben mért értékek is nagyobb súllyal estek latba, mert több baleset történik az egyenesekben, mint a kanyarokban.

82-ből csak egyetlen fényszóró volt jó

A 31 autót a hozzájuk elérhető összes elérhető fényszóróval megvizsgálták, ami összesen 82 típust jelentett.

Egyedül a Toyota Prius egyterűje, a V kapott jó minősítést,

de az is csak a feláras LED-es fényszóróval, és a hozzá tartozó automatikus távfény-asszisztenssel, amit egy csomagban lehet megvásárolni, de csak a leggazdagabb felszereltséghez. Szomorú, hogy hagyományos halogén fényszórókkal a Prius V is gyenge minősítést kapott.

„A Prius V LED-es fényszórója 70 mérföld/órás (112 km/h-s) sebességnél is elég időt ad arra, hogy a sofőr felismerjen egy akadályt az út jobb szélén - ahol a legerősebb a fény -, fékezzen és megálljon előtte” – mondta Matthew Brumbelow, az IIHS szenior kutatási vezetője. „Viszont ugyanezzel a kocsival, ha halogén lámpákkal szerelték, 20 mérföld/órával (32 km/h-val) lassabban kell menni ahhoz, hogy elkerüljük az ütközést”.

Leszerepelt a BMW kedvelt típusa

A 44 rossz értékelést kapott halogén fényszóró közül

a 3-as BMW produkálta a leggyengébb eredményt.

Aki egy ilyen autót vezet, az IIHS szerint nem mehet gyorsabban 35 mérföld/óránál (56 km/h-nál), ha időben meg akar állni egy, a sávjában lévő akadály előtt. A 3-as BMW a feláras, LED-es kanyarfényszóróval és az automatikus távfénnyel is csak gyenge minősítést szerzett.

A BMW nem lehet büszke a 3-as fényszórójára Forrás: BMW

A modern technika azonban nem minden esetben jelentett garanciát a jó eredményre. A Honda Accord halogén fényszórója például jobbnak bizonyult, mint a drágább LED-es rendszer, pedig az utóbbinak

volt automatikus távfény-asszisztense is.

A Mercedes C-osztály, a Cadillac ATS és a Kia Optima feláras kanyarfényszórója is leszerepelt, utóbbi például azért, mert mind az 5 vizsgált szituációban túlságosan elvakította a szembejövőket.

Fontos megemlíteni, hogy a teszteredmények nem érvényesek egy az egyben az autók európai változataira, mivel Amerikában más, aszimmetrikus helyett szimmetrikus fénycsóvát írnak elő a törvények.

Íme, az eredmények

Jó: Toyota Prius V.

Megfelelő: Audi A3, Honda Accord, Infiniti Q50, Lexus ES, Lexus IS, Mazda6, Nissan Maxima, Subaru Outback, Volkswagen CC, Volkswagen Jetta, Volvo S60.

Gyenge: Acura TLX, Audi A4, BMW 2-es, BMW 3-as, Chrysler 200, Ford Fusion, Lincoln MKZ, Subaru Legacy, Toyota Camry.

Rossz: Buick Verano, Cadillac ATS, Chevrolet Malibu, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes-Benz C-osztály, Mercedes-Benz CLA, Nissan Altima, Volkswagen Passat.