Visszatért a Lada, és új autót ad kétmillió forintért

Lada újra Magyarországon sajtótájékoztató a Duna autó Lada szalonjában 215 december 16. autó, kocsi,
Lada újra Magyarországon sajtótájékoztató a Duna autó Lada szalonjában 2015 december 16.
Vágólapra másolva!
Hosszas előkészületek után visszatért Magyarországra a Lada. Legolcsóbb autóját kétmillió forintnál olcsóbban adja, meglepően nagyvonalú garanciális feltételekkel. Bemutatjuk az új típusok árait, motorváltozatait és felszereltségeit. 
Vágólapra másolva!

A jövő elkezdődött - ezzel a 2002-es parlamenti választásokról ismerős szlogennel indul újra a Ladák forgalmazása Magyarországon, és valóban mérföldkőhöz értünk. December 17-ével, az óbudai Duna Autónál megnyitott első szalonnal új fejezet nyílik a márka történetében, de azért a múltról sem érdemes elfeledkezni: anno összesen egymillió Lada érkezett az országba a Merkúron, majd a Hungaroladán keresztül.

Régi típusok az új szalon előtt: 1200-as, 2107 és egy versenyautó Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az új importőr 1968-at említette a Kádár-korszakbeli első bevezetés éveként, de valójában 1971. június 14-én adták át az első 1200-asokat (’68-ban még javában építették az új gyárat Togliattiban). Persze ez nem változtat azon a tényen, hogy a márkát mindenki ismeri nálunk – saját tapasztalatból vagy szülei, nagyszülei elbeszéléseiből. Privát és rendőrautóként, taxiként évtizedekig része volt az utcaképnek.

Innen hódítják meg Európát

Mi voltunk régen az egyik legfontosabb exportpiac, és ez indokolja a bevezetés másik fontos mozzanatát: az EU-ban elsőként Magyarországon indul újra a hivatalos forgalmazás (eddig minden országban csak szürkeimport létezett).

A gyár 2014-ben döntött a nyugati visszatérésről,

és ennek alapos okai voltak. Mostanra ugyanis nagyot tudtak javítani a minőségellenőrzésen, részben azzal, hogy a Renault–Nissan-konszern tagjaként külföldi szakemberekkel töltötték fel a cégvezetést.

Az első újonnan behozott Lada: egy Granta Norma kombi, 2 649 000 forintért Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ezzel egy időben régi adósságot törlesztve új modellek fejlesztésébe fogtak, az európai szemnek is emészthető dizájnnal. Az egyik ilyen a lépcsőshátú, jellegzetes oldaldomborításos, modern belsejű Vesta, ezt két hónapja kezdték el gyártani, és három hete már kapható is Oroszországban.

Íme, az új X-Ray. Éppen a magyar visszatéréssel egy időben indul el a gyártása, először csak orosz piacra Forrás: Lada

Ezekben a napokban egy másik újdonság, a Dacia Duster-vetélytárs X-Ray szabadidőautó gyártása is elindult, és két hónap múlva már ez is kapható lesz az orosz szalonokban. Arról, hogy az új modellek mikor érkeznek Magyarországra, nincs információ, de 2016-ben jó eséllyel legalább az egyik forgalmazása megkezdődhet.

Egy tőről fakad a Kalina-modellcsalád

Addig is a meglévő modellpalettát alakították át úgy, hogy megfeleljenek az európai szabványoknak.

Ez nemcsak Euro 6-os motort jelent, de egy sor egyéb kiegészítőt is,

például a 4x4 (leánykori nevén Niva) kivételével van bennük ESP, guminyomás-ellenőrző rendszer és váltásesedékesség-jelző. Modern vezetéstámogató rendszerekről persze ne is álmodjunk, és légzsákból is csak kettőt építenek be.

Íme, az óbudai szalon a Duna Autónál, modern arculattal Fotó: Szabó Gábor - Origo

A személyautó-kínálat egyetlen tőről, a Kalináról fakad. Kapható belőle csapotthátú és kombi is, míg a lépcsős- és ferdehátú (liftback) változatok Granta néven futnak, konzervatívabb orr- és farkialakítással. Mindegyiknek 2,47 méteres a tengelytávja, és saját fejlesztésű, 1,6-os benzinmotorokat kapnak, az alapváltozatoknál 86, a jobban felszerelt 16 szelepeseknél pedig 96 lóerővel.

Már a 110-esekben is megjelentek a 16 szelepes motorok, a Kalina-család is ezt kapta. Állítólag nem Renault-fejlesztés Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mindig is jó étvágyú autók hírében álltak a Ladák, holott a Samarákkal egész takarékos korszak köszöntött be.

A Granták és Kalinák kombinált átlagfogyasztása az európai szabvány szerint 6,4-6,6 liter,

ami a modern autók mezőnyében legfeljebb átlagos érték, dízelt pedig nem lehet rendelni. További fél literrel többet ad meg a katalógus automata váltósokra, mert bizony ilyen is kapható már (hagyományos bolygóműves, négyfokozatú), ezt a pluszköltséget is érdemes hozzászámolni a 350-450 ezer forintos felárhoz.

Az ötajtós Kalina a Dacia Sandero és a Skoda Fabia kihívója, de főleg utóbbinál sokkal olcsóbb Fotó: Szabó Gábor - Origo

Automatát csak a Lux csúcsfelszereltségű modellekből lehet rendelni, igaz, ezekben már olyan extrák is helyet kaptak, amiről a Hungarolada-korszakban senki sem mert volna álmodni: van bennük esőérzékelős ablaktörlő, automata világításkapcsolás, multimédia-rendszer (nagy, de navigáció nélküli, retró színvilágú kijelzővel), tolatóradar, ülésfűtés és még sok érdekesség. A fullos, automata Ladák ára hárommillió forintról indul, és - a többi felszereltséghez hasonlóan - egyetlen tétel, a 99 ezer forintos metálfényezés árválkodik a feláras extralistán.

Forrás: Murányi János

A kínálat másik végén a Standard alapmodellek állnak, és ezzel el is érkeztünk az ország legolcsóbb új autójához, a Grantához. Ennél 1,99 millió forintos összeg kerül az árcédulára, tehát

még a Dacia Logannál is olcsóbb,

viszont kevésbé fapados, sőt: alufelniken gördül, ronda fekete műanyag helyett színre fújt a lökhárítója, van benne fedélzeti számítógép, központi zár, elektromos ablak és szervokormány. Ugyanez igaz a valamivel drágább ferdehátú Grantákra és a Kalinákra is.

Egyszerű, praktikus beltér. Navigációról, turbómotorokról, modern extrákról ne álmodjunk, de ami nincs, nem is romlik el Fotó: Szabó Gábor - Origo

Vajon a kétmilliós ajánlat csak vevőcsalogató, és úgyis drágább modellre beszélik rá az ügyfeleket a szalonban? Gyanítom, hogy igen, mert klíma felárért sem rendelhető a Standard modellekhez, és még ha meg is van valaki nélküle nyáron, használt Ladája eladásával meggyűlhet a baja. Légkondi csak a középső, Norma felszereltségi szinthez jár, az erősebb, 16 szelepes motorral és rádióval együtt.

Az arany középút 2,5 millió körül kapható

A legolcsóbb klímás Granta 2,45 millió forint, ami még szintén igen versenyképes ajánlat, és pontosan annyiba kerül, mint a 24 lóerővel gyengébb Dacia Logan Cool. Persze a mérleg másik serpenyőjében a Dacia modenebb megjelenése áll, és a kidolgozása is valamivel jobb, de a bemutatóautókba ülve összességében a Ladák minőségén is javulás érződött. Bővebben erről majd egy teszt után tudunk beszámolni, nagyvonalú viszont az orosz autókra adott 5 év vagy 100 ezer km garancia.

Az importőr azt tapasztalta, hogy óriási az érdeklődés a márka iránt Fotó: Szabó Gábor - Origo

Jövőre legalább ezer autó eladásával számol az importőr, az eredetileg tervezett négy helyett országszerte kilenc márkakereskedésben - ezekről a márka új magyar honlapján lehet tájékozódni.

Állítólag száz cég jelentkezett viszonteladónak,

ezek közül válogattak a szolgáltatás színvonala és az infrastruktúra alapján, jellemzően többmárkás szalonokat.

Ekkora bendője van a Kalina kombinak. Egyszerű filc borítja a padlót, sok helyen szabadon látszanak a csavarok Fotó: Szabó Gábor - Origo

Nehéz megtippelni, melyik modell lesz a befutó, de valószínűleg nem sokan mennek el szó nélkül a Granta hatalmas csomagtere mellett. Csakhogy ennek a formája a legesetlenebb, ráadásul szűk a csomagtér nyílása, és nem dönthető a hátsó ülés támlája. Sokkal jobban variálható és szebb is hátulról a Liftback, vagy alternatívaként ott van a szemből pofás, hátulról viszont a Skoda Fabia II-re emlékeztető Kalina kombi. Off-road csomaggal, Cross kivitelben viszont ez is egész vállalható.

Ritkák a klasszikus ferdehátúak, főleg ebben a méretben, a Skoda Rapid is inkább ötajtós szedán Forrás: Lada

Nem lehet szó nélkül elmenni a Lada-kínálat nagy öregje, az 1976 óta gyártott 4x4 (régi, jogi okokból ma már nem használt nevén Niva) mellett sem. Ez látszólag semmit sem változott az elmúlt években, de nemrég új irányjelzőket és nagyobb tükröket kapott, egy sor egyéb változtatás mellett. Nézőpont kérdése, de ez

egyszerre kőkemény munkagép és nullkilométeres veterán autó,

viszont megjelent benne a központi zár, a színezett üveg, és ami a legfontosabb, a szervokormány is, így nem kell közelharcot vívni vele egy-egy parkolásnál.

Kicsit várni kell még az új ruhába öltöztetett 4x4 Urban-re (ez látható a képen), de a masszív vaslökhárítós, lemezfelnis Classic ősmodell már kapható 2,8 millióért Forrás: Lada

A 2,8 milló forintos ár valóban versenyképes (szürkeimportban a Nivákat az elmúlt időben legalább hárommillió forintért kínálták), és megnyugtató, hogy

újra gyári szervizhálózat áll mögötte, a már említett ötéves garanciával.

Igazán érdekes ajánlat mégis akkor lesz, amikor elkészül belőle a beígért kétüléses haszonjármű-kivitel, amivel a céges vevők megspórolhatják az áfát és a regisztrációs adót.

Lesz egy másik 4x4 változat is, az alufelnis, új hűtőmaszkos, integrált lökhárítós Urban, feljavított beltérrel, elektromos ablakkal és - felárért - klímával. Ez kényelmetlen, de eredeti és igazán retró életmódautóként nagy karriert fut be Oroszországban, csak az a fránya fogyasztása ne lenne: a gyári átlag 9,5 liter, városra pedig 12,2-t ad meg a katalógus. Ezért egy fontos extra, a gyári LPG-gázszett beépítését is javasoljuk az importőrnek, Olaszországban már létezik ilyen padló alatti, helytakarékos kivitelben is.

Ha kíváncsi egy másik régi visszatérő márka, az UAZ hamvába halt magyarországi visszatérésére, és a katonsaságból ismerős parancsnoki terepjáró modernizált változatának (UAZ Hunter) tesztjére, kattintson ide.