A "mi autónk" utódja hangulatjavítónak sem utolsó - Suzuki Swift (2024) menetpróba

Vágólapra másolva!
A nálunk is népszerű japán kisautó legújabb nemzedéke takarékosabb motorral, jobb vezethetőséggel és fiatalos, igaz, elsőre kissé szokatlan dizájnnal hívja ki a B-szegmens piacvezetőjét, a Toyota Yarist.
Vágólapra másolva!
Suzuki Swift
A mindössze 37 literes tankkal a gyakorlatban akár 800 km-es hatótáv is elérhető
Fotó: www.weigl.biz / Suzuki

Kisautó-specialistaként a Suzuki nem tehette meg, hogy a Fordhoz, Nissanhoz, vagy a Kiához hasonlóan kivonuljon Európában a B-szegmensből, már csak azért sem, mert a kifutó Swift még hatévesen is több mint 20 százalékát tette ki az eladásainak a kontinensen (tavaly 47 ezer fogyott belőle). Sőt, a hamamacui gyártó valószínűleg lehetőséget lát abban, hogy egyre kevesebb vetélytárssal kell osztoznia a tortán, amit 

az új, hetedik generációs Swifttel

 meg is próbál kihasználni.

Suzuki Swift
A függőlegesen álló LED-es fényszórók L-alakú nappali fényeket kaptak
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A Suzuki kisautója a 2005-ös „vasaló” generáció megjelenése óta számít igazi globális modellnek, amelyet a világ minden részén azonos néven hoznak forgalomba. Annak idején óriási előrelépést jelentett ez a negyedik nemzedék a komfort, a szolgáltatások, a dinamizmus és a biztonság terén, amiből a még Magyarországon gyártott ötödik, és a már hozzánk is importált, most kifutó hatodik generáció is profitált. Ezeknek a modern Swifteknek a kiváló ár-érték arányát, megbízhatóságát és takarékosságát a vásárlók is felismertek, a három utolsó generációból 19 év alatt összesen 9 milliót adott el a Suzuki.

Milyen a technika?
 

Suzuki Swift
Szinte lötyög a motortérben a kis 1,2-es, amely hatékony és lelkesen húz, de pörgetve felemeli a hangját
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Az előző nemzedék újdonsága az Ignisből átvett, könnyű és merev Heartect platform volt, amelynek köszönhetően az alapváltozat tömege 865 kilóra csökkent, de a gazdagon extrázott, összkerékhajtású csúcsverzió is könnyebb volt egy tonnánál. Bár a Heartect architektúra alkotja az új Swift alapját is, a tömeg valamelyes megnőtt a több ragasztás, merevítés, hangszigetelés és biztonsági felszerelés miatt. Persze az új Suzuki még így is messze a legkönnyebb autó a B-szegmensben, 

az extrák nélküli GL alapmodell most is csak 919 kilót, az összkerekes GLX pedig 1037 kilót nyom.

Suzuki Swift
Olcsó, kemény műanyagokból épül fel a modern formájú, kéttónusú műszerfal. Kétzónás klíma, elektromos kézifék és digitális műszerfal-kijelző továbbra sincs, de nem is hiányoznak
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Régi platform, 1,2-es szívómotor, 12 voltos lágy hibrid rendszer, ötfokozatú kézi, vagy fokozatmentes CVT automata váltó, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés. Ha felületesen nézzük az új Swiftet, úgy tűnhet, hogy nem sokat fejlődött a technika, még a lökettérfogat is maradt pontosan 1197 cm3. Azonban a Z12E motor vadonatúj fejlesztés eredménye, 

a korábbi négy- helyett háromhengeres,

a termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot, és már részecskeszűrővel is felszerelték, ami a tisztább égéssel együtt a huszadára szorította le a részecske-kibocsátását. Ugyan a teljesítmény maradt 83 lóerő, de a hosszabb löketnek is köszönhetően a maximális nyomaték 107-ről 112 Nm-re nőtt. Gyorsításkor az SHVS nevű lágy hibrid rendszer 3 lóerős, 60 Nm nyomatékú indítómotor-generátora is besegít a hajtásba, lassításkor pedig elraktározza az energiát az utasülés alá rejtett apró lítium-ion akkumulátorban.

Hogy néz ki?
 

Suzuki Swift
Az összkerekes változatot az emelt hasmagasság és a hátul, középen kikandikáló differenciálmű árulja el
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A Suzuki torinói dizájnstúdiójában, Christiano Zanot vezetésével megalkotott formaterv teljesen új (csak a hátsó szélvédőt vették át a régiből), de a Swift maradt ugyanakkora, mint korábban: 3845 mm-es hosszával és 1735 mm-es szélességével és 2450 mm-es tengelytávjával valahol félúton van az A-szegmensbe tartozó miniautók és a B-szegmenses kisautók között. Élőben még jobban mutat az autó, mint a képeken, egy-két új részletmegoldást – kiszélesített kerékjárati ívek, vízszintes övvonal, kagyló alakú géptető, zongoralakk hűtőmaszk, hagyományos hátsó kilincsek – leszámítva 

a stílus továbbra is a Minit idézi

a fekete tetőoszlopokkal és a meredek, köríves szélvédővel. Nem változtak a belső méretek sem, a kabin szélessége és a hátsó lábtér valamivel kisebb, mint a legtöbb vetélytársnál, viszont a vízszintes tető miatt a fejtér még hátul is bőségesnek mondható. A csomagtartó térfogata is maradt szerény 265 liter (a padló alatti rekesz nélkül), viszont a rakodóperem 11 milliméterrel alacsonyabb, mint a hatodik generációnál, és a padló alatt pótkeréknek is van hely.

Milyen belül?
 

Suzuki Swift
Puha tömésűek és minimális oldaltartásúak a magasra tett ülések, de nem kényelmetlenek és az ülőlapjuk sem rövid
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Modernebb lett az immár kéttónusú, fekete-szürke műszerfal formája, a sportos, csövek mélyén lakó, függőleges mutatós műszereket hagyományos kinézetű órákra cserélték. A felhasznált műanyagok kemények és kopogósak, ami ebben a kategóriában elfogadható, viszont a gondos összeszerelés, a precízen kattanó kapcsolók és a szürke betétek 3D-s mintázata javít a minőségérzeten. Csak a jó fogású, hossz- és tengelyirányban is állítható kormányt, valamint a váltógombot vették át a régi Swiftből, a vezető felé immár 7 fokban bedöntött középkonzol tetején egy, a korábbinál nagyobb, 9 colos, HD felbontású kapacitív érintőképernyő található, alatta pedig egy új klímapanel, amelyen a tekerőgombokat billenőkapcsolók váltották fel. A fedélzeti menürendszer sem grafikában, sem reakcióidőben nem tartozik az élvonalba, viszont képes vezeték nélküli okostelefon-integrációra, igaz, a töltés továbbra is csak kábelen keresztül lehetséges (két USB-A és egy USB-C csatlakozó áll ehhez rendelkezésre).

Suzuki Swift
Nem változtak a belső méretek. Hátul a lábtér nem túl bő, de a fejtérre nem lehet panasz
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Az, hogy eggyel kevesebb henger dolgozik az új Swiftben, elsősorban a motor orgánumán érezhető, a nemkívánatos vibrációkat az új, folyadéktöltésű motortartó bakok hatásosan tartják távol az utastértől. Bár a gázreakciók csak egy turbómotorhoz képest közvetlenek, összességében lelkesen forog el a szívó 1,2-es a leszabályozást jelentő 6000-es fordulatszámig, és közben jóval fürgébbnek érződik a Swift, mint amire a gyári, 

12,5 másodperces gyorsulási adat

(0-100 km/h) alapján számítana az ember. Érdekesség, hogy a könnyebb előd ugyanennyi lóerővel, rövidebb áttételezésű váltóval is rosszabbul gyorsult (13,1 mp), viszont a végsebessége jóval nagyobb, 165 helyett 180 km/h volt. 

Az egyetlen kisautó opciós összkerékhajtással
 

Suzuki Swift
Új szín a Zafírkék gyöngyház, amely háromrétegű fényezést kap, aminek telítettebb színárnyalat és cukorkára emlékeztető, áttetsző csillogás az eredménye
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Az új CVT-váltót nem tudtuk kipróbálni, viszont a kiskategóriában igaz ritkaságnak számító összkerekes változatot igen. Az Allgrip hajtás automatikusan kapcsolja be a hátsó tengelyt a hajtásba egy viszkókuplungon keresztül, ha az első tengelyen tapadásvesztést érzékel. Ennek a rendszernek az előnyei elsősorban nedves, csúszós útviszonyok esetén érvényesülnek, száraz aszfalton inkább a hátrányait – lomhább gyorsulás, billegősebb, 25 mm-rel megemelt futómű, nagyobb fogyasztás – éreztem.

Suzuki Swift
A csomagtartó térfogata maradt szerény 265 liter, bővítéskor lépcső képződik
Fotó: www.weigl.biz / Suzuki

Sokat dolgoztak a mérnökök a vezetési élmény javításán, a futóműhöz és a kormányzáshoz is hozzányúltak, a cél egy kisebb dőlésű, mégis komfortosabb, a kormánymozdulatokra gyorsabban reagáló Swift kifejlesztése volt. Kanyarban a karosszéria oldaldőlését 17 százalékkal, a kormány elfordítása és a tényleges irányváltás közötti késést 33 százalékkal mérsékelték, ami a Suzuki szerint nagyjából a Volkswagen Polo szintjének felel meg. Megnövelték az első stabilizátorok és féltengelycsuklók átmérőjét, előbbiek rögzítési pontjainál teflonbetéteket alkalmaztak, ami segített a kormányzás-érzet és a kanyarstabilitás javításán, a hosszabb hátsó rugóutak pedig a komfortosabb futást szolgálják. 

Milyen vezetni?
 

Suzuki Swift
Komfortos, mégis stabil a futómű, a kis tömeg miatt nem kellett feszesre hangolni a jó menettulajdonságokhoz
Fotó: www.weigl.biz / Suzuki

Bár abszolút értelemben nem gyors autó a Swift, a régi japán iskolát idéző vezetési élménye miatt mégis öröm vezetni: a kis tömeg miatt agilisan vált irányt, fürgén gyorsul és remekül lassul, a precíz, rövid úton járó kézi váltóval könnyű beosztani a csekély erőtartalékokat. A kellemes súlyozású, nem túl direkt áttételezésű kormánnyal precízen lehet irányítani, a kilátás pedig jó a kissé puha tömésű, de kellően hosszú ülőlapú, magasra tett vezetőülésből. Az a fajta autó a Swift, amiben 

nem kell túllépni a sebességkorlátozást ahhoz, hogy úgy érezzük, dinamikusan közlekedünk.

A javított zajszigetelésnek is meglett a hatása, a szél és gördülési zaj is mérséklődött az elődhöz képest, és a rugózás is komfortosabb lett a viszonylag ballonos gumikkal. Szerencsére a mérnökök nem növelték meg a látvány érdekében a viszonylag kicsi (15, illetve 16 colos) keréktárcsák átmérőjét.

Suzuki Swift
Sokat dolgoztak a mérnökök a légellenállás csökkentésén, az alapáras tetőszpojler és az új, 16 colos alufelnik formája is ezt a célt szolgálja
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

A Swiftnek már az előző generációja is az egyik legtakarékosabb kisautó volt, az új fogyasztását azonban további 8 százalékkal csökkentették, így az új Suzuki a WLTP ciklus szerint már csak 4,4 liter benzint éget el 100 km-en (CVT-vel 0,3, összkerékhajtással 0,5 literrel nagyobb az étvágya). Szerencsére a valóságban is megközelíthető ez a remek érték, a Bordeaux környékén rendezett nemzetközi menetpróbán különösebb erőlködés nélkül sikerült 4,6-4,7 literes fogyasztással járnom a fronthajtású, és 5,3 literessel az összkerekes változattal.

Mindenért csipog, de le lehet állítani
 

Suzuki Swift
A motorkerékpáros hagyományok miatt hangsúlyosabb a fordulatszámmérő, ráadásul 8000-ig kalibrálták
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Már alapáron is sok fejlett biztonsági és asszisztencia-rendszerrel rendelkezik az új Swift, az elődhöz képest újdonság a vezetőfigyelő és a sebességtúllépésre figyelmeztető rendszer (TSR) megjelenése. Utóbbi eleinte az őrületbe kergetett az állandó csipogásával, ugyanis már a legenyhébb sebességtúllépésre is aktiválta magát, és sok időbe telt, mire rájöttem, hogy a műszerfalból kiálló pöcök hosszas lenyomásával lehet csak kikapcsolni a hangjelzését, mégpedig álló helyzetben, de ez az EU szabályozása miatt csak a következő indításig tart. A Suzuki a korábbi vezetőtámogató rendszereit is továbbfejlesztette, 

a sávtartóval már többféle nyomvonalat is be lehet állítani sávon belül,

és már jóval a felfestés elérése előtt belenyúl a kormányzásba, hogy ne pattogjunk a vonalak között, ezen kívül a kanyarban az ideális ívet követi. Az alapáras adaptív tempomaton is fejlesztettek, kanyar előtt már magától lassít, és jóval kisebb követési távolságokat lehet rajta beállítani, mint korábban: 120 km/h-nál a korábbi 40-100 helyett 36-69 méter közötti értékek választhatók, így kisebb eséllyel vágnak be elénk az autópályán.

Suzuki Swift
A vízszintes, körkörös vonalak hangsúlyozása miatt hátsó kilincsek visszakerültek a hagyományos helyükre, így a gyerekek is könnyebben elérik őket
Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Az új Swift forgalmazása májusban indul Magyarországon, az árakat április végén hozza nyilvánosságra a Magyar Suzuki. Németországban 18 900 eurótól indul az árlista, ami 7,5 millió forintnak felel meg, de elképzelhető, hogy a hazai importőr ennél valamivel kedvezőbb árat tud majd kialkudni a japán központtal. Az azonban biztos, hogy jóval többet kell majd fizetni az új Swiftért, mint a jelenleg, kedvezménnyel 5,83 millió forintért elhozható régiért. 

Először érhető el a Swifthez a Suzuki Connect. A három évig ingyenesen használható alkalmazással valós időben, bárhonnan összekapcsolódhat a tulajdonos az autójával, a praktikus funkciók közvetlenül okostelefonon érhetők el. A felhasználók lekérdezhetik az üzemanyagszintjet és egyéb információkat, megtudhatják a jármű aktuális helyzetét, távolról zárhatják és nyithatják az ajtókat, és állapotjelentéseket kaphatnak. Egy másik hasznos funkció a digitális napló, amely automatikusan rögzíti a dátumot, az útvonalat, a kezdő- és végpontot és az üzemanyag-fogyasztást. Az ún. „geofencing” funkció segítségével a tulajdonos kérésre értesítést kap, ha a másnak átadott jármű egy előre meghatározott területre behajt, elhagyja azt, vagy nem tartózkodik ott. Továbbá a Suzuki Connect kérésre további információkat nyújt a felgyulladó hibajelzésekkel kapcsolatban, tájékoztatást ad a közelgő szervizalkalmakról és az esetleges visszahívási akciókról, és szükség esetén kapcsolatot teremt a márkakereskedővel is. 

 

Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift

 

Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Suzuki Swift

Kapcsolódó cikkek: