Autóbemutató a hőskorból: első képeken az új 120-as Skoda

Vágólapra másolva!
Szűk volt a kínálat a Merkur-időszakban, a nyugati autó pedig kevesek kiváltsága volt, ezért egy-egy új KGST-modell bevezetését óriási érdeklődés övezte. Nagy visszhangot váltott ki egy „kémfotó” az Autó-Motorban, amit aztán az 1976. júliusi számban már gyári képekkel és információmorzsákkal követett egy bemutató. Eredeti formájában közöljük Liener György írását, melyben választ kapott az eleinte nem egyértelmű kérdés: maradt a farmotor, vagy végre átkerült előre?
Vágólapra másolva!

Közismert, hogy amióta csak léteznek újságok, képeslapok, a sajtó munkatársai igyekez­nek újdonságokat, érdekességeket közölni azok hasábjain. Amikor pedig egy megjelent cikket, fényképet szenzációsnak lehet minősíteni, az bizony nagy elismerés. Nemrég a mi lapunk egyik fotója kapta ezt a dicséretet. Az Autó-Motor ’76 május 21 -i szá­mában szenzációs kép jelent meg — írta a Pest megyei Hírlap munkatársa abban a cik­kében, amelyet „Csehszlovákiai hétköznapok", illetve „Készül az új Skoda" címen olvas­hattunk. 

Skoda 120 archív bemutató
Íme, az ominózus privát kép az AM májusi számából: a Skoda múzeum kiállításán készült a 120 GLS-ről, de még nem volt hivatalos információ arról, hogy tanulmány-e, vagy szériaérett modell. A legtöbben orrmotorosnak gondolták
Fotó: Autó-Motor

A megdicsért kép joggal váltott ki nagy érdeklődést, hiszen a Skoda-gyár egyik újdonságáról, a 120-as mo­dell GLS változatáról készült.  Bevalljuk, jólesett a dicséret, hiszen magunk is nagyon meg­örültünk, amikor lapunk egyik barátja — különben neves közéleti személy — átadta nekünk privát felvételét a még csak kevesek által látott új modellről. A kép érdekességét így in­dokolta a megyei lapban megjelent írás: „Azért szenzációs ez a kép, mert olyan újdon­ságot mutat be, amelyről a gyár még nem adott ki semmiféle fotót. Különben rossz felvételt: a kép torzítva mutat­ja be a kocsi arányait.”

Skoda 120 archív bemutató
Ez már az első hivatalos (gyári) felvétel a Csehszlovák Kommunista Párt XV. Kongresszusáról, amely a Skoda 120 GLS prototípus külsejét szemlélteti - meg­nyerő, harmonikus vonalve­zetést tükröz, gazdag krómozással
Fotó: AZNP Skoda

Igen, a dicséretet követően ilyen megjegyzés is szerepelt abban a cikkben, így hát némi kommentárt kell fűznünk mind az elismeréshez, mind az elmarasztaláshoz . . . 

Először talán azt, hogy azóta a Skoda-gyárhoz közel álló csehszlovák kollégáink is tanul­mányozták a lapunkban közölt képet.

 Semmiféle torzítást nem fedeztek fel rajta, sőt na­gyon jó felvételnek tartották. Nos, ez eddig megnyugtató, rendben levő dolog, de a Skoda 120-as prototípusokkal összefüggésben maradnak még nyitott kérdések. Erre ugyancsak utalt a mi május 21 -i számunkban megjelent kísérőszöveg. 

Skoda 120 archív bemutató
A műszerek - eltérve az eddigiektől - kör alakúak, és a kormánykerék kialakítása szintén újat mutat (hasonlít az új Tatra 613 volánjához). E modellben még nincs fordulatszámmérő 
Fotó: AZNP Skoda

Szó szerint: „Motorja 1174 cm3- es, négyhengeres, soros elrendezésű, vízhűtéses erőforrás — a kocsi orrába került, de ar­ról, hogy mi lesz a sorsa a négyajtós, ötüléses, 835 kg önsúlyú kocsinak, még nem tudunk pontos választ adni . . . Az autógyárak kísérleti osztályain, bemutatótermeiben mindig van­nak érdekességek, de azt, hogy közülük melyik és mikor kerül futószalagra, mindaddig csak találgatni lehet, míg arról nem adják ki a hivatalos közleményt.”

Skoda 120 archív bemutató
Szögletesebb a vonalvezetés és nagyobbak az ablakok, mint a Skoda 100/110-en. Nincs többé hűtőnyílás a sárvédőn, de a hátfal szellőzője gyanús...
Fotó: AZNP Skoda

Ezt írtuk akkor, de a találgatások tovább folytatódtak, mert mi azóta újabb „szenzációs ké­peket" kaptunk. Most is az új Skodáról van szó, a prototípusok másik változatáról. És an­nak ellenére, hogy több próbakocsit futtattak mostanában előreépített motorral („Skoda kehrt zum Frontmotor zurück" — írta többek között ezekről a kísérleti példányokról tavaly a német Stern tudósítója is), a mi újabb fotóink arra mutatnak, hogy egyelőre mégsem térnek vissza skodások az orrmotorhoz, amely pedig az 1000 MB típus megjelenéséig (1964) jellemzője volt e gyár autóinak. 

Skoda 120 archív bemutató
Sokakat érdeklő kérdés az Autó-Motor címlapi felvételén. E fotó alapján az olvasók már sejtették a választ
Fotó: AZNP Skoda

Ez a változat, amelyről ezeket az újabb — ugyancsak nem­hivatalos — fotókat kaptuk, olyan autó, amelynek orrában van a hűtő, de a motor mégsem elöl, hanem hátul kapott helyet, és természetesen a két hátsó kereket hajtja. Minden valószí­nűség szerint ez lesz a 120 LS típus, 1147 cm’-es motorral. Ennek a kocsinak egyik képét láthatjuk címlapunkon, 

és ott bizonyára feltűnik, hogy a farmotoros kocsi orrának, tehát a csomagtartónak oldalról nyílik a fedele. 

Skoda 120 archív bemutató
Bár nem titok, hogy továbbra is kísérleteznek orrmotoros Skodákkal (ilyen kísérleti autó volt korábban a 720 és a 760), en­nek a modellnek még két­ségtelenül hátul van a mo­torja
Fotó: AZNP Skoda

Azt is megfigyelhetjük, hol kapott helyet a hűtő, és bár a kép nem mutatja, arról ugyancsak hallottunk, hogy a benzintank elke­rült a kocsi orrából, sőt a pótkerék sem ott fekszik, ahol eddig volt. A hírek szerint az új Skodák megtartják eddigi külső méretüket, tehát továbbra is a kis családi kocsik cso­portjában maradnak. Úgy tudjuk, készül az S-105 jelzésű variáció is, 1046 cm3-es motor­ral, és természetesen mind ennél, mind az S—120-as alaptípusnál számíthatunk majd L, vagyis Lux, illetve LS, tehát úgynevezett Lux Super kivitelekre.

Skoda 120 archív bemutató
A Forma-1 kocsiknál nem ritkaság, de családi autókhoz eddig nem igen választottak olyan megoldást, hogy a farmotor hűtőjét előre tegyék. Ez a 120 LS kivitel
Fotó: AZNP Skoda


Szerkesztői megjegyzés: mint kiderült, 742-es kóddal valóban gyártásba került a 105-120 sorozat, szériaváltozatát a ’76-os Brnói Nemzetközi Vásáron mutatták be, és az 1984-es facelift után nagyobb motoros, igényesebb hátsó futóműves (135/136) testvéreit is gyártásba vették. Korábban részletes cikkben mutattuk be a modellcsaládot, amelyből Garde, majd Rapid néven kupét is kínáltak, és Magyarországon is része volt az utacképnek. 1990-ig kínálatban maradt, bő kétmillió készült belőle, az orrmotoros Favorit lett az utódja.